زاکانی: 23 دستگاه‌ مسئول در کاهش آلودگی هوا کار را گردن یکدیگر می‌اندازند!


زاکانی: 23 دستگاه‌ مسئول در کاهش آلودگی هوا کار را گردن یکدیگر می‌اندازند!

شهردار تهران با اشاره به نقش و مسئولیت 23 دستگاه در موضوع کاهش آلودگی هوای تهران که متأسفانه در اغلب مواقع کار را به گردن یکدیگر می‌اندازند، گفت: تلاش ما این است که اقدامات دستگاه‌های متولی در این حوزه را با تشکیل قرارگاه و از طریق تفاهم پیگیری کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نشست حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای؛ رئیس قوه قضائیه با اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهردار پایتخت و مدیران شهری برگزار شد.

مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این نشست ضمن اعلام حمایت شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای سراسر کشور از برنامه‌ها و اقدامات انقلابی قوه قضائیه طی مدت اخیر، از آمادگی شورای اسلامی شهر تهران برای همکاری صمیمانه و نزدیک با دستگاه قضا در جهت پیشبرد هرچه بهتر امور قضایی خبر داد.

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا با همکاری قوه قضائیه می‌توانند به گونه‌ای عمل کنند که شکایاتی نظیر اعتراض به حکم ماده 100 در دیوان عدالت اداری که امروز به شکایات جاری تبدیل شده‌اند، از برنامه‌های دستگاه قضایی حذف شود.

چمران با اشاره به توقف و لغو بسیاری از احکام ماده 100 در دادگاه یا دیوان عدالت اداری گفت: در صورت وضع سازوکار و قانون جدید یا اصلاح قوانین موجود از طریق مجلس شورای اسلامی، هم مسیر بسیاری از تخلفات مسدود می‌شود و هم اینکه دیگر شاهد رویه طولانی و مستمر اعتراض به حکم ماده 100 نخواهیم بود.

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران نیز در این جلسه با اشاره به رویکرد جدید و اقدامات قاطعانه عدلیه در مقوله صیانت از حقوق عامه گفت: رویکرد جدید دستگاه قضا در مقوله صیانت از حقوق عامه، برای شهرداری تهران نویدبخش و به مثابه یک فرصت ویژه است.

تلاش مدیریت شهری تهران بر آن است که زمینه‌های فساد را بخشکاند

وی ضمن تقدیر از ارائه تذکرات پیشگیرانه سازمان بازرسی کل کشور به شهرداری تهران عنوان کرد: تلاش مدیریت شهری تهران بر آن است که زمینه‌های فساد را بخشکاند و در این باب، شهرداری تهران همکاری، کمک و صیانت مجموعه قضایی کشور را یک موهبت برای خود می‌داند.

زاکانی همچنین تقویت مرکز حقوقی شهرداری تهران را یکی از رویکردهای اصلی شهرداری پایتخت در مدت اخیر عنوان کرد.

شهردار تهران، برخی موضوعات مهم در کلان‌شهر تهران نظیر آلودگی هوا، تخلفات مربوط به ساخت‌وساز و صیانت از حریم شهری را نیازمند ورود و اِعمال اراده دستگاه قضایی دانست.

دستگاه‌های مسئول در کاهش آلودگی هوا، اغلباً کار را گردن یکدیگر می‌اندازند

وی با اشاره به نقش و مسئولیت 23 دستگاه در موضوع کاهش آلودگی هوای شهر تهران که متأسفانه در اغلب مواقع کار را به گردن یکدیگر می‌اندازند، گفت: تلاش ما این است که اقدامات دستگاه‌های متولی در موضوع کاهش آلودگی هوا را با تشکیل یک قرارگاه و از طریق تفاهم پیگیری کنیم اما در مواردی که دستگاهی حاضر به انجام وظیفه خود نیست، قطعاً نیازمند ورود دستگاه قضایی هستیم.

خداییان؛ رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه با اشاره به کاهش ملموس فضای سبز در کلان‌شهر تهران که در نتیجه ساختمان‌سازی‌های فراوان‌ در گذشته رقم خورده است، گفت: برخی تصمیمات غلط در زمینه صدور مجوز تغییر کاربری و همینطور افزایش تعداد برج‌باغ‌ها، سرانه فضای سبز در کلان‌شهر تهران را به مقدار قابل توجهی کاهش داده است.

سازمان بازرسی کل کشور مسئول پیگیری وضعیت کاهش سرانه فضای سبز در تهران

وی با بیان اینکه معاون سیاسی قضائی، سازمان بازرسی کل کشور را مسئول پیگیری وضعیت کاهش سرانه فضای سبز در تهران کرده است، گفت: کارگروهی را با حضور برخی معاونین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونین شهرداری تهران ایجاد کرده‌ایم و پیگیر آن هستیم که فضای سبز و باغات را در طرح حدنگاری تثبیت کنیم.

پرویز سروری؛ رئیس شورای عالی استان‌ها نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت عظیم مجموعه 126 هزار نفری شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها می‌توانند از این ظرفیت عظیم به شکل مفیدی استفاده کنند.

وی، رویکرد کنونی قوه قضائیه را رویکردی امیدوارکننده دانست و گفت: امروز مردم به صورت توأمان هم احساس می‌کنند که قوه قضائیه خانه امنی برای رسیدگی به مطالبات آنهاست و هم مشاهده می‌کنند که عدلیه نسبت به عملکرد خود پاسخگو است.

رئیس شورای عالی استان‌ها، اقدامات صورت‌گرفته در حوزه گمرک و سازمان اموال تملیکی و همچنین مبارزه با زمین‌خواران و کوه‌خواران را از جمله اقدامات امیدبخش دستگاه قضائی در ماه‌های گذشته دانست.

سروری در ادامه، خواستار ورود جدی و قاطعانه دستگاه قضائی به مسائل و مشکلات مربوط به اسناد قولنامه‌ای شد.

وی همچنین خواستار تشکیل کارگروه‌های ویژه استانی متشکل از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و مسئولان قضائی به منظور حل و فصل مسائل و مشکلات پیش از کشانده شدن آن‌ها به مراجع و محاکم قضائی شد.

تشکیل 25 هزار پرونده از ناحیه شهرداری‌ها برای دستگاه قضائی

مهدی اقراریان؛ رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه به تشکیل 25 هزار پرونده از ناحیه شهرداری‌ها برای دستگاه قضائی در دوره‌های پیشین گریزی زد و با اشاره به برخی ظلم‌هایی که شهرداری‌ها در ادوار گذشته به شیوه‌های مختلف در حق مردم می‌کردند، گفت: به عنوان مثال، متأسفانه در دوره‌های گذشته شاهد بودیم که زمین مردم توسط شهرداری گرفته و بخشی از ثمن معامله به مالک زمین پرداخت می‌شد اما هنگامی که زمین در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت پول مردم به صورت تمام و کمال داده نمی‌شد!

وی افزود: چنانچه شهرداری‌ها کماکان بر حرکت در مدار قبلی و الگوی گذشته خود که الگویی اشتباه بود اصرار داشته باشند، در بر روی همان پاشنه‌ای خواهد چرخید که تا امروز می‌چرخید.

اقراریان همچنین لازمه حل بسیاری از مسائل و مشکلات را هماهنگی و همدلی دستگاه‌ها و سازمان‌ها با یکدیگر دانست و با اشاره به نظارت‌های میدانی صورت گرفته از سوی اعضای شورای شهر طی مدت اخیر گفت: در جریان همکاری‌ها و همفکری‌های دستگاه‌ها با یکدیگر، بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات حل می‌شود و در این مواقع است که متوجه می‌شدیم مشکل در بسیاری از موارد از قانون نیست؛ به عنوان مثال، مدتی پیش مراجعه‌ای به دادگستری شهرری داشتم و پس از آنکه موضوعی را با دادستان در میان گذاشتم، ایشان دستوری صادر کردند که به موجب این دستور، امروز شاهد حل مشکلات مردم هستیم.

معدنی‌پور؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه، از رشد و تنوع گسترده جمعیت و شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های حاشیه‌ای به عنوان مسائل اولویت‌دار کلان‌شهر تهران یاد کرد و گفت: مدیریت این موارد قطعاً نیازمند همکاری‌های سازمانی و چندجانبه و همچنین حمایت‌های قضایی است.

عباسی؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی خواستار ورود دستگاه قضایی به موضوع عدم پرداخت بودجه مصوب توسط دولت‌های پیشین در راستای توسعه شهر تهران شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، حذف استعلامات در فرآیند صدور پروانه را مستلزم راه‌اندازی سامانه‌ای برخط میان شهرداری و سازمان ثبت اسناد و املاک دانست و گفت: از رئیس قوه قضائیه تقاضا داریم در زمینه راه‌اندازی سامانه‌ای برخط میان شهرداری و سازمان ثبت اسناد و املاک، دستوری انقلابی بدهند تا علاوه بر شفاف‌سازی، در زمینه صدور پروانه نیز تسریع صورت بگیرد و جلوی بسیاری از تخلفات در این حوزه گرفته شود.

درخواست پیرهادی از قوه قضائیه برای رفع خطر ساختمان‌های ناایمن

پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به وجود 33 هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران که 129 مورد از آنها در شرایط پُر خطر و بحرانی قرار دارد، خواستار حمایت‌های قضائی در زمینه رفع خطر از این ساختمان‌های ناایمن شد.

تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی، با بیان اینکه موتورسیکلت‌های قانون‌گریز به بحرانی برای شهر تهران تبدیل شده‌اند، گفت: ساماندهی این موضوع نیازمند یک تصمیم جدی و کارشناسی از سوی حاکمیت است.

آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، پیشنهاد کرد که سازوکاری برای ارائه نقطه نظرات مشورتی کارشناسان حوزه مدیریت شهری و شورای شهر به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری فراهم شود.

رامندی؛ معاون قضایی در امور اقتصادی، اراضی و شهرسازی دیوان عدالت اداری نیز در این جلسه با اشاره به وصول 20 هزار فقره اعتراض در سراسر کشور در باب احکام تخریب صادر شده از سوی کمیسیون ماده 100 طی سال گذشته، از ردّ 80 درصد این شکایات و ارجاع 20 درصد آن‌ها به منظور رسیدگی مجدد خبر داد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟