تورم بازار سرمایه در ماه‌های آینده


تورم بازار سرمایه در ماه‌های آینده

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ماه‌های آینده در صورتی که توافق برجام احیا نشود و با توجه به فشار روسیه بر بازار‌های انرژی و فلزی و معدنی مشترک با ایران، انتظارات تورمی در رشد بازار را ادامه دار کنند.

تورم بازار سرمایه در ماه‌های آینده
مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص حجم نقدینگی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: برآورد‌ها نشان می‌دهد که حجم نقدینگی در کشور به بیش از ۶ میلیون میلیارد تومان رسیده و عمدتا ناشی از تغییر نرخ تبدیل ارز در بودجه به ۲۳ هزار تومان است.

قلی پور ادامه داد: یعنی دولت معادل ریالی درآمد‌های اسمی و تعهدی ناشی از فروش نفت را با این نرخ تبدیل و دریافت می‌کند که بیش از دو‌برابر شده است؛ بنابراین ما شاهد یک سونامی نقدینگی شدید و تورم انتظاری ناشی از آن هستیم و دارایی‌ها نیز متناسب برای حفظ ارزش ذاتی رشد می‌کنند.

این کارشناس در خصوص تاثیر صنایع بر بازار سرمایه گفت: دراین بین صنایع مختلف دربازار هم تاثیر پذیرفته اند. صنایعی که شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ بودند رشد زیادی داشته اند و برخی صنایع دیگر هم تحت الشعاع رشد جهانی نفت و محصولات پتروشیمی و فلزی و معدنی در کنار رشد نرخ ارز با رشد قیمت مواجه شدند.

قلی پور در خصوص پیش بینی و چشم انداز بازار سرمایه برای ماه‌های آینده اظهار کرد: جشم انداز برای ماه‌های آینده در صورتی که توافق برجام احیا نشود و با توجه به فشار روسیه بر بازار‌های انرژی و فلزی و معدنی مشترک با ایران، انتظارات تورمی می‌توانند رشد بازار را ادامه دار کنند.

این کارشناس به قطعی احتمالی انژی در تابستان اشاره کرد، و گفت: البته ریسک ناشی از قطع برق و آب و گاز امسال بسیار جدی خواهد بود و احتمالا در تابستان به بازار شوک وارد خواهد کرد.

وی در خصوص قیمت دلار و ریسک‌های پیش رو بازار توضیح داد: تقویت دلار و به پایین کشیدن قیمت‌های جهانی هم از ریسک‌های پیش رو است البته با رشد نرخ دلار می‌تواند تهاتر شود.

در انتهای گفتگو این کارشناس به افزایش تورم در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: در کل بازار را با موتوری تورمی به صورت افزایشی می‌بینم و اگر توافق برجام احیا شود این رشد برای مدتی متوقف خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید