4 نکته مهم که برای خرید پراید باید بدانید


خرید پراید 131 این روزها در بازار رونق گرفته است اما خرید و فروش 131 هم مانند هر خودرو دیگری نیازمند توجه به یکسری نکات است تا بتوانیم بهترین انتخاب ممکن را با توجه به بودجه‌مان داشته باشیم.

خرید پراید 131 این روزها در بازار رونق گرفته است اما خرید و فروش 131 هم مانند هر خودرو دیگری نیازمند توجه به یکسری نکات است تا بتوانیم بهترین انتخاب ممکن را با توجه به بودجه‌مان داشته باشیم. به همین دلیل، در نوشتار پیش‌رو به سراغ بررسی نکاتی رفته‌ایم که لازم است آن‌ها را در هنگام خرید پراید 131 در نظر داشته باشیم. اگر شما هم به فکر خرید این سدان کوچک و کم مصرف هستید، با ما همراه باشید.

معرفی پراید 131

پراید 131 به‌عنوان نسخه بهسازی‌شده پراید صبا از سال 1390 تا 1399 و در 6 تیپ تولید شد که تیپ‌های مختلف آن مشخصات فنی یکسانی دارند و تفاوت آن‌ها در وجود یا عدم وجود ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و ایربگ است. پراید 131 به یک پیشرانه 1.3 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 71 اسب بخار و حداکثر گشتاور 108 نیوتن‌متر مجهز است و با کمک این پیشرانه و یک گیربکس 5 سرعته دستی، شتاب صفرتاصد 15 ثانیه را ثبت می‌کند.

با استفاده از جدول زیر می‌توانید تیپ‌های پراید 131 را باهم مقایسه کنید و تفاوت آن‌ها را متوجه شوید.

نام تیپ آپشن‌ها
SL ترمز ABS
SX ترمز ABS / فرمان هیدرولیک
EX ترمز ABS / فرمان هیدرولیک / ایربگ راننده
LE ترمز ABS / ایربگ راننده
TL ترمز ABS / ایربگ راننده / ایربگ سرنشین جلو
SE ترمز ABS / فرمان هیدرولیک / ایربگ راننده / ایربگ سرنشین جلو

نکات خرید پراید 131

در این متن به بررسی نکاتی میپردازیم که قبل از خرید پراید در تمامی مدل و تیپ‌ها حتما باید رعایت شود. توجه به نکات گفته شده ضمن کاهش ریسک خرید خودرو، به انتخاب بهترین خودرو دست دوم نیز می انجامد.

تیپ پراید 131

همان‌طور که گفتیم پراید 131 دارای 6 تیپ است که با توجه به عدم تفاوت ظاهری این تیپ‌ها با یکدیگر، امکان کلاهبرداری و فروش یک تیپ کم‌آپشن به‌جای تیپ فول‌تر وجود دارد. بنابراین در هنگام خرید پراید 131 حتماً تمامی آپشن‌های ذکرشده در جدول را با توجه به تیپ خودرو مورد نظر چک کنید. اگر خودتان هم در این زمینه تجربه کافی ندارید؛ می‌توانید از کارشناسان باتجربه کمک بگیرید.

سلامت فنی

اگر قصد خرید پراید 131 دست دوم را دارید حتماً چند دقیقه‌ای با خودرو مدنظرتان رانندگی کنید و مواردی مثل وضعیت جارفتن دنده‌ها، شتاب‌گیری در سربالایی، وضعیت ترمزگیری و وضعیت کوبش اتاق در دست‌اندازها را بررسی کنید. اگر متوجه وجود مشکل در هریک از این قسمت‌ها شدید؛ حتماً خودرو را به یک مکانیک یا کارشناس خودرو نشان دهید و از وی مشورت بخواهید.

4 نکته مهم که برای خرید پراید باید بدانید

در صورتی که چراغ چک پراید موردنظرتان هم روشن بود؛ حتماً از کارشناس بخواهید تا با دستگاه مخصوص، خودرو را عیب‌یابی و علت روشن شدن چراغ چک را برایتان مشخص کند.

سلامت بدنه

پراید خودرویی است که توسط اکثر مالکان به‌صورت روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین وجود خط‌وخش یا لکه رنگ‌های جزئی در نسخه‌های کارکرده این خودرو طبیعی است و لازم نیست برای چنین مواردی وسواس زیاد به خرج دهید. اما وضعیت ضربه‌خوردگی شاسی و هم‌چنین پوسیدگی در بخش‌هایی مثل کف صندوق عقب و پشت گلگیرها را حتماً چک کنید. چرا که خودرویی با شاسی ضربه‌خورده یا بدنه پوسیده می‌تواند دردسرهای زیادی را در آینده برایتان به‌وجود بیاورد و خرید آن توصیه نمی‌شود.

توجه به مدارک و موارد قانونی

برای خرید پراید 131 یا هر خودرو کارکرده دیگری حتماً کامل‌بودن مدارک خودرو، میزان خلافی و هم‌چنین صحت هویت فروشنده را بررسی کنید. ضمن این‌که سعی کنید کار تعویض پلاک را در اسرع وقت انجام دهید تا از سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

4 نکته مهم که برای خرید پراید باید بدانید

کلام پایانی

پراید 131 از مزایایی مثل قیمت اقتصادی، کابین و صندوق‌بار نسبتاً جادار، مصرف سوخت و استهلاک پایین، بازار کارکرده داغ و تعمیرات آسان برخوردار است و در شرایط فعلی یکی از مقرون‌‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌های بازار محسوب می‌شود. اگر قصد خرید پراید 131 را دارید؛ می‌توانید با استفاده از پلت‌فرم فروش آنلاین خودرو همراه مکانیک این کار را انجام دهید تا خیالتان از بابت کارشناسی دقیق فنی، بدنه و حقوقی آسوده باشد.

مقایسه پراید 131 و تیبا ‎از نظر فنی را می‌توانید در جدول زیر هم مشاهده کنید.

مدل خودرو پراید 131 تیبا
پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها 4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc) 1323 1503
حداکثر قدرت 71 اسب بخار در 5250 دور 87 اسب بخار در 5300 دور
حداکثر گشتاور 108 نیوتن‌متر در 2750 دور 128 نیوتن‌متر در 4000 دور
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) 6.4 لیتر در صد کیلومتر 7 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد (ثانیه) 15 13
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 160 170

به‌عنوان حسن ختام مطلب، پراید 131 را با رقیب نزدیک و هم‌خانواده‌اش یعنی تیبا صندوق‌دار یک مقایسه مختصر خواهیم کرد. برای مقایسه این دو سدان سایپا باید بگوییم که پیشرانه تیبا پرقدرت‌تر از پراید است اما در مقابل، پراید 131 کم‌مصرف‌تر و ارزان‌تر است. از نظر فضای کابین و صندوق‌بار هم هر دو خودرو در یک سطح هستند و تفاوت فاحشی بینشان وجود ندارد. تنها تفاوت آپشنی پراید 131 SE و تیبا صندوق‌دار SX هم در بهره‌مندی تیبا از مه‌شکن جلو خلاصه می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | حمله هوایی به گاراژ تانک و مقر فرماندهی زرهی پایگاه کالسو استان بابل عراق