معاون اجرایی و پیگیری 127 مصوبه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان


معاون اجرایی و پیگیری 127 مصوبه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- آخرین روند اجرای مصوبات سفر شهریور پارسال رییس جمهور به سیستان و بلوچستان با سفر یکروزه سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور بررسی و از انجام 27 مصوبه و در دست اجرا و پیگیری 100 مصوبه دیگر خبر داده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ما سیستان و بلوچستانی‌ها شهریور پارسال آمدن متفاوتی را تجربه کردیم آمدن مسوولی بلندمرتبه که نه از پشت تریبون با حفاظ‌های بلند و شلوغ و نه از سقف خودروهای سانروف بلکه در میانمان و کنارمان با ما گفت‌وگو کرد؛ این مسوول بلند مرتبه و این رییس مهمترین قوه تاثیرگذار در اجرای قوانین کشور رییس جمهور دولت سیزدهم بود، مسوولی که برای بهتر شدن شرایط استانمان مصوبات زیادی از بهبود معیشت مرزنشینان تا آبرسانی و اشتغال جوانان داشت.

بعد از مصوبات سفر رییس جمهور و ابلاغ رسمی و غیررسمی آن به مسوولان استانی و کشوری جهت هماهنگی بیشتر و بهتر، ماه‌های زیادی گذشت و اتفاقات گوناگونی در سیستان و بلوچستان افتاد تا ما بفهمیم بعضی نشدن‌ها از سر نتوانستن‌ها نبوده بلکه مسوول انقلابی می‌خواسته تا هم و غم سامان اوضاع را داشته باشد.

حالا که چندین ماه از آن سفر و مصوبات می‌گذرد با هدف پیگیری روند اجرا و آنچه انجام شده و نشده از سفر یکروزه معاون اجرایی رییس جمهور به سیستان و بلوچستان به منظور بررسی همین مصوبات گفته‌ایم تا همه‌ی ما بیشتر در جریان تحقق وعده‌ها و مطالبه‌ها باشیم.

تامین منابع آب از دغدغه‌های دولت

معاون اجرایی و پیگیری 127 مصوبه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستانمعاون اجرایی و پیگیری 127 مصوبه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستانمعاون اجرایی و پیگیری 127 مصوبه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان

رییس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان به دغدغه آب در این منطقه توجه ویژه نشان داد و از لزوم اقدامات مهمی مثل ایجاد و افزایش چاه های آب‌ ژرف، جمع آوری و انتقال آب بین چاه نیمه‌های سیستان، انتقال آب از دریای عمان، ایجاد معیشت‌های جایگزین برای مصون ماندن مردمان این منطقه از بی‌‍آبی و حفظ منابع آبی با ایجاد و گسترش تصفیه‌خانه ها اشاره کرد.

بعد اشارات رییس جمهور و محورهای اصلی مصوبات سفر که موضوع آب بود. دیروز معاون اجرایی رییس جمهور به منظور بررسی اجرای این مصوبات بر موضوع آب تاکید مجدد کرد و در بازدید از پروژه‌های۲ حوزه تامین منابع آب و تامین نیرو در زاهدان گفت: حفر چاه‌های ژرف در دستورکار دولت قرار دارد و هم‌اینک تعدادی از این چاه ها حفر شده‌اند و تصفیه خانه‌ها و آب شیرین‌کن‌ها نیز در حال تکمیل است و دولت مصمم به حفر تعداد دیگری چاه ژرف در سیستان و بلوچستان است.

تصفیه‌خانه جاده گوربند زاهدان هم به همین منظور در برنامه‌های بازدیدی معاون اجرایی رییس جمهور در سیستان و بلوچستان قرار گرفت تا با توجه به محدودیت منابع آب و ضرورت استفاده بهینه از این منابع، اهمیت استفاده از پسابهای تصفیه شده در مواردی که به کیفیت پایین تری از آب نیاز است مورد توجه باشد.

" تصفیه‌خانه زاهدان ابتدای جاده گوربند در مساحت ۲ هکتار واقع شده و ظرفیت این تصفیه‌خانه ۷۵ هزار متر مکعب در روز است این تصفیه‌خانه ۲ حجم ذخیره با مخازن پنج هزار مترمکعبی دارد همچنین آب ورودی به آن بوسیله لوله فولادی به قطر ۹۰۰ و به ضخامت ۷.۱۴ میلیمتر انتقال داده می‌شود."

سیدصولت مرتضوی ادامه داد: محور دومی که دولت برای تامین آب در سیستان و بلوچستان دنبال می‌کند تامین آب از دشت‌هایی است که ممنوع نیستند و استعداد تامین آب دارند، که این موضوع در دشت حرمک برای تامین آب شهر زاهدان اجرا و تا کنون ۶ حلقه چاه حفر و تجهیز و برنامه ریزی برای ۱۰حلقه چاه طی ماه‌های آینده انجام شده است.
وی تصریح کرد: برای انتقال آب از دریای عمان نیز دولت برنامه دارد و امیدواریم هرچه سریعتر موضوع انتقال آب از دریا محقق و پیمانکار انتخاب شود.

تامین و صادرات انرژی برق

معاون اجرایی و پیگیری 127 مصوبه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان

از دیگر اشاراتی که رییس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان داشت استفاده از تمام توان و ظرفیت استان برای تولید انرژی بود انرژی‌ای که علاوه بر توسعه صنایع بزرگ در این استان می‌تواند به تامین نیاز سایر استان‌ها هم کمک کند.

معاون اجرایی رییس جمهور در همین ارتباط و بعد از بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان گفت: در حوزه تامین انرژی نیز سه نیروگاه ۴۲ مگاواتی بزودی به بهره‌برداری می‌رسد که انرژی مورد نیاز استان را تامین و بخشی از این انرژی صادر خواهد شد.

"نیروگاه سیکل ترکیبی در زاهدان هنوز قراردادش منعقد نشده اما مجوزهای زمین و محیط زیست آن گرفته شده است"
وی افزود: علاوه‌بر این ساخت پروژه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی قرار است در سالجاری آغاز شود و موانع در حال برطرف شدن است.

سقفی برای زندگی

معاون اجرایی و پیگیری 127 مصوبه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان

یکی دیگر از موضوعاتی که در سفر رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان مثل سایر نقاط کشور تاکید شد موضوع مسکن و اصلاح زندگی زاغه‌نشین‌ها و کپرنشین‌ها بود.

مرتضوی در همین ارتباط به برنامه‌های دولت برای تامین مسکن مردم در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که دولت به صورت ویژه برنامه‌ریزی و ارائه داده موضوع تامین مسکن است که سالی یک میلیون مسکن در کشور تولید شود که سهم سیستان و بلوچستان از این میزان ۱۴۰ هزار واحد مسکونی است که برای اجرای این برنامه زمین مورد نیاز و نام‌نویسی متقاضیان نیز انجام و چهار هزار واحد در حال اجراست که براساس شواهد موجود این استان در حوزه مسکن یکی از سرآمدترین استان‌ها در عملی کردن طرح ملی نهضت مسکن خواهد بود.

" به گفته مسوولان راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان واحدهای طرح نهضت ملی مسکن این استان در قالب ساخت پنج هزارو ۲۵۱ واحد با میانگین پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۵درصد در حال ساخت است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سالجاری تحویل متقاضیان می‌شود."

زیر ساخت‌های ارتباطی و راه‌ها

معاون اجرایی و پیگیری 127 مصوبه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان

مرتضوی در پیگیری مصوبات رییس جمهور بر توسعه زیر ساخت‌ها و کمک به انجام رساندن پروژه‌هایی نیمه تمام تاکید کرد و دیروز در همین رابطه از روند ساخت بزرگراه زاهدان- خاش و ساخت کمربندی غربی شهر زاهدان بازدید کرد تا از نزدیک اقدامات انجام شده و اقداماتی که باید انجام شود را بررسی کند.

"به گفته مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان۱۲۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در مسیرهای زابل- زاهدان، زاهدان- بیرجند، میرجاوه- زاهدان _ بم و زاهدان- خاش، اسکل آباد- گوهرکوه بزمان و زابل - زهک در حال ساخت است تا زیر ساختهای ارتباطی این استان را بهبود ببخشد و از وضعیت تصادفات و مشکلات حمل و نقلی مردم بکاهد."

موضوع این روزها و اصلاح یارانه‌ها

معاون اجرایی و پیگیری 127 مصوبه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان

از آنجا که یکی از مهمترین موضوعات روز جامعه ما هم‌اینک اصلاح یارانه‌ها و وضعیت قیمتهاست معاون رییس جمهور در ماموریت ویژه خود از فروشگاه‌های سطح شهر زاهدان نیز بازدید کرد تا از نزدیک در جریان قیمت و وضعیت کالاهای اساسی باشد و در همین ارتباط هم با مسوولان استان جلسه اقتصادی برگزار و در نشست تنظیم بازار این استان گفت: حسن مردمی کردن یارانه‌ها، حذف رانت و قاچاق بوده و خروجی کار موجب ریشه‌ کن شدن فقر مطلق خواهد شد.

مرتضوی افزود: در رابطه با چرایی اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها باید گفت این طرح در قانون بودجه با پشتوانه کارشناسی تعریف شده، بنابراین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌آید.

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: از علل دیگر ضرورت مردمی‌سازی یارانه‌ها این است که اگر اقتصاد رقابت پذیر نباشد، شکننده خواهد شد و شکست‌ساختاری رخ می دهد؛ بر این اساس اقتصاد یارانه‌ای، اقتصادی توام با رانت و قاچاق محسوب می‌شود و در این برهه زمانی برای مردم مردمی‌سازی یارانه‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح مردمی کردن یارانه‌ها قدرت خرید دهک اول تا پنجم افزایش محسوسی پیدا خواهد کرد، بنابراین مردمی‌سازی یارانه‌ها موجب می‌شود تا این فاصله بین دهک‌های پایین و بالا کاهش پیدا کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: یکی از برکات مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را به عینه مشاهده کردیم چرا که ملت ایران دوباره خوش درخشیدند و توطئه دشمنان را نقش بر آب کردند.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکهزار و۷۰۰ تن مرغ یعنی چند برابر نیاز بازار را در بازه زمانی ۲ ماهه توزیع کرد که این بی‌نظیر است.

چه تعداد مصوبه رییس جمهور در سیستان و بلوچستان اجرا شده و چه تعداد مانده

دیروز پس از بازدیدهای چندین ساعته معاون اجرایی رییس جمهور از روند اجرای مصوبات نتایجی گفته شد. مرتضوی در همین رابطه افزود: چهار هزار میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر ریاست جمهور و از بخش منابع عمومی، اعتبارات دستگاه های اجرایی و منابع استانی در سال ۱۴۰۰ به سیستان و بلوچستان ابلاغ، تخصیص و پرداخت شده است.

وی ادامه داد: ۱۲۷ مصوبه نتیجه‌ سفر رییس جمهور به این استان بود، که از این تعداد ۲۷ مصوبه انجام، ۷۸ مصوبه در حال اجرا است (سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد) و ۲۲ مصوبه نیز در دست پیگیری است.

مسوولان به سیستان و بلوچستان می‌آیند تا برآیند تصمیماتشان اتفاقات خوب در سطوح ظاهری و بنیادی این استان باشد می‌آیند تا داستان مصوبات به اجرا برسد و آب، برق، شغل و مسکن تامین شود می‌آیند تا روایت سیستان و بلوچستانی‌ها از سکونتگاه‌هاشان و مسوولان انقلابی متفاوت شود همان مسوولان که خواب ندارند و همچون سید شهدای مقاومت سردار دلها تنها برای خدا و خدا و خدا کار می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج