طفره نخست وزیر هند در ملاقات با بایدن، از اشاره به جنگ اوکراین


طفره نخست وزیر هند در ملاقات با بایدن، از اشاره به جنگ اوکراین

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا حمله روسیه به اوکراین را «بی‌رحمانه و توجیه‌ناپذیر» توصیف کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وب‌سایت روزنامه دیلی میل اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر هند در توکیو به انتقاد از حمله روسیه به اوکراین پرداخت، اما طرف هندی در سخنان خود از اشاره مستقیم به این موضوع اجتناب کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا حمله روسیه به اوکراین را «بی‌رحمانه و توجیه‌ناپذیر» توصیف کرد.

او که برای شرکت در اجلاس ائتلاف غیررسمی امنیتی موسوم به «کوآد» به توکیو سفر کرده، در آغاز این نشست به «ساعاتی تاریک» اشاره کرد که حمله روسیه به وجود آورده است.

بایدن در حضور نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند متنی را از روی کاغذ قرائت کرد: ما همچنین به بررسی تاثیرات جنگ جاری روسیه علیه اوکراین و تاثیرات آن بر نظم جهانی پرداختیم. آمریکا و هند به رایزنی نزدیک برای کاهش دادن این تاثیرات ادامه می‌دهند.

در مقابل اما، نارندرا مودی در سخنان خود اشاره‌ای به این جنگ نکرد و گفت: مطمئن هستم که دوستی آمریکا همچنان برای صلح و ثبات جهانی، پایداری سیاره (زمین) و توسعه انسانی مفید خواهد بود.

مودی از «اجلاس بسیار مثبت و مهم کوآد» سخن گفت و به تمجید از شراکت استراتژیک کشورش با آمریکا پرداخت، شراکتی که به گفته وی، بر پایه اعتماد استوار است.

بر خلاف بایدن که در سفر سه روزه خود به ژاپن از هر فرصتی برای مطرح کردن جنگ روسیه و اوکراین استفاده کرد، نخست‌وزیر هند تنها گفت که آمریکا و هند منافع دفاعی و ارزش‌های مشترک دارند، اما وارد جزئیات این مسائل دفاعی نشد.

همچنین در بیانیه کاخ سفید از شرح جرئیات این دیدار آمده است: «بایدن حمله توجیه‌ناپذیر روسیه به اوکراین را محکوم کرد. این دو رهبر متعهد شدند که به ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ادامه دهند». این نشان می‌دهد که مودی در دیدار خصوصی خود با بایدن هم از محکوم کردن حمله روسیه خودداری کرده است.

بایدن آخرین روز سفر خود به ژاپن را با انتقاد تند دیگری به روسیه آغاز کرد. او حمله روسیه را «ساعاتی تاریک» توصیف و تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای «از بین بردن» فرهنگ اوکراین را محکوم کرد.

بایدن در اجلاس کوآد که با حضور رهبران آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند برگزار شد، گفت: ما در تاریخ مشترک خود، در حال عبور از این ساعات تاریک هستیم.

هند از دیرباز با روسیه در زمینه‌های انرژی و تسلیحات روابطی داشته است و هنوز هم دارد، آن هم در زمانی که آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند تا تجارت‌های روسیه را از طریق تحریم‌ها مسدود کنند. هند بخش اعظم تسلیحات خود را از روسیه تامین می‌کند.

مقاومت هند در برابر درخواست‌های جهانی برای توقف واردات نفت و گاز از روسیه، به عنوان یک شاهراه مالی برای مسکو توصیف می‌شود. روسیه در تامین مخارج جنگ، به درآمد حاصل از نفت و گاز خود وابسته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام