برنامه مجزای دولت برای افزایش عرضه ها در بورس کالا


برنامه مجزای دولت برای افزایش عرضه ها در بورس کالا

وزارت صمت و ایمیدرو در دستورکار جدید خود در شرایط احتمالی خاموشی برق، راهکارهایی را برای حمایت از تولید در دستور کار دارد که به موجب آن، روند افزایشی عرضه ها در بورس کالا تداوم می‌یابد.

برنامه مجزای دولت برای افزایش عرضه ها در بورس کالا

به نقل از تحلیل بازار، در شرایط کنونی وزارت نیرو اعلام کرد از ابتدای خرداد محدودیت برای توزیع برق را برای بنگاه های صنعتی کشور اعمال می کند، به همین دلیل پیش بینی ها حکایت از این دارد که در تابستان با کاهش تولید و عرضه محصول‌های فولادی مواجه باشیم. این مسئله نه تنها تعادل عرضه محصول‌ها در رینگ های فولادی را بهم می زند، بلکه باعث می شود معاملات در بورس اوراق بهادار هم با چالش مواجه شود، جایی که افت نمادهای بورسی زمینه ادامه اصلاح شاخص را به وجود می آورند. از این رو دولت باید سیاست هایی را بکار گیرد که قطعی برق واحدهای صنعتی کمترین اثر منفی در بورس کالا و حتی بورس اوراق بهادار داشته باشد.

وجیه اله جعفری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید اینکه وزارت صمت کمیته مشترک را با وزارت نیرو برای عبور از این مشکل تشکیل داده است، گفت: برنامه های این کمیته این است که قطعی برق واحدهای اثرگذار در بازار به حداقل ممکن برسد، به عبارت دیگر، برای واحدهایی که محصول‌های خاص تولید می کنند یا محصول‌هایی که عرضه آن در بازار به اندازه نیاز است تولید آن‌ها ادامه خواهد داشت و همین مسئله باعث می شود بازار تنظیم بماند.

جعفری با بیان اینکه پیش از این چالش هایی برای عرضه شمش در بازار به وجود آمده بود و از روش های تلفیقی مشکل را حل کردیم، اظهار کرد: بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تامین کردیم و با همکاری یکی از فولادسازهای بزرگ، محصول‌های وارداتی را به صورت تلفیقی در بورس کالا عرضه کردیم و همین مسئله باعث شد نوسان‌های بازار به حداقل ممکن برسد و بعد از آن هم، بازار به تعادل برسد.

او درباره وضع عوارض بر صادرات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: موضوع عوارض بر صادرات محصول‌ها در راستای تسهیل گری و تنظیم بازار وضع شده است، زیرا در مقطع کنونی سیاست دولت این است که ارزش افزوده بیشتری برای تولیدات ایجاد کند، به همین دلیل تامین نیاز صنایع کشور در اولویت قرار دارد که از این طریق، شرکت ها بتوانند با طرح های توسعه ای و ... در راستای زنجیره ای ارزش حرکت کنند.

جعفری با اشاره به اینکه در چند ماه نخست سال شرکت های تولیدی برای حفظ عرضه خود در بورس کالا تولیدات خود را افزایش داده اند، گفت: در دو ماه اخیر فولادسازان کشور بیشتر از ماه های قبل تولید کرده اند و از طرف دیگر وزارت نیرو هم تلاش کرده که زودتر نیروگاه ها را اورهال (تعمیرات اساسی) کند و از طرف دیگر پروژه های جدید را وارد مدار تولید کند که در تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی با مشکلی روبرو نباشیم، به همین دلیل پیش بینی می شود تابستان امسال مشکلی برای عرضه محصول‌های فولادی در بورس کالا وجود نداشته باشد.

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: در حال حاضر برنامه امسال ما در بخش فولاد افزایش تولید و عرضه در بورس کالا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا