ارائه آمار آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در غیاب خبرنگاران/ درهای بسته مدارس به روی مددکاران


ارائه آمار آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در غیاب خبرنگاران/ درهای بسته مدارس به روی مددکاران

در جلسه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان اعلام شد: محیط مدارس برای ورود فعالان اجتماعی و مددکاران دلسوز بسته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ "نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری اجرایی سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره و کمیته ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان" با حضور وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

در ابتدای این جلسه و در غیاب خبرنگاران آمارهایی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان ارائه شد که طبق سخنان برخی مسئولان حاضر در این جلسه نگران‌کننده بود.

در این جلسه نماینده وزارت جهاد کشاورزی گفت: چقدر وزارت آموزش و پرورش هماهنگی درون دستگاهی دارد؟ آیا نیروی متخصص برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی موجود است، شما می‌گویید حدود 50 هزار نیروی انسانی مشاوره نیاز داریم اما اکنون 12 هزار نفر موجود است، در دانشگاه‌ها تخصص مشاوره رونق نگرفته است، نیروهای غیرمتخصص نمی‌توانند دردی را درمان کنند.

وضعیت دانشگاه‌ها بهتر از آموزش و پرورش

این وضعیت نابهنجاری در آموزش و پرورش وجود دارد نشان می‌دهد در بحث فرهنگی آموزش و پرورش مشکل داریم و به نظر می‌رسد وضعیت دانشگاه بسیار بهتر است. اکنون آموزش و پرورش گرفتار حداقل‌هاست و دولت به این مسئله توجهی ندارد.

مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: بخشی از منشأ آسیب‌های دانش‌آموزان بیرون از مدرسه است و باید ریشه آسیب‌ها بررسی شود؛ به عنوان مثال تله فقر وجود دارد که باعث ایجاد آسیب‌های بسیاری می‌شود و این اساساً به آموزش و پرورش ارتباطی ندارد، کاری که آموزش و پرورش می‌تواند انجام دهد امید دادن به این گروه از دانش‌آموزان است همچنین یکی از چالش‌های اساسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تولید داده و تحلیل آنهاست.

احدی نماینده وزارت ورزش و جوانان گفت: مراقب باشیم در بحث آسیب‌های اجتماعی سیاه‌نمایی نکنیم و نباید اشاعه فحشا کرد. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یعنی کاهش عوامل خطرساز و تقویت عوامل محافظت‌کننده بنابراین باید بدانیم در حوزه دانش‌آموزی عوامل خطرساز چیست.

بی‌توجهی آموزش و پرورش به استفاده از مددکار

اگر بخواهید در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان اقدامی انجام دهید باید انقلابی صورت بگیرد. تأکید بر مددکار دلسوز بسیار مهم است و بدون حضور آنها نمی‌توان اقدامی کرد اما در طرح نماد (پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی)، مددکار را در نظر نگرفته‌اند.

محیط بسته مدارس برای مشارکت فعالان اجتماعی

پویا‌فر نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آسیبی که در یک دهه قبل از آسیب‌های اجتماعی متحمل شدیم به دلیل کتمان بود و نه سیاه‌نمایی!در تکمیل سامانه پایگاه رفاه ایرانیان بخش اجتماعی در حال الحاث است که اولویت نخست حمایت از زنان سرپرست خانوار است اما بخش حمایت از کودکان و نوجوانان آسیب دیده را هم در نظر خواهیم گرفت.

وزارت آموزش و پرورش باید مشارکت فعالان اجتماعی را تسهیل کند تا بتوانند در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان کمک بیشتری کنند. اکنون مدارس برای ورود و کمک بخش خصوصی محیط بسته‌ای دارند، اگر این روند تسهیل شود ما موسسه‌ای برای آسیب‌های اجتماعی داریم که می‌توان در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی کمک کرد.

مدرسه حافظه محور باید پایان یابد

عبدالعالی رئیس شبکه آموزش گفت: اگر تمام افراد حاضر در این جمع پس از شنیدن آمار آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان که امروز در جلسه ارائه شد، امشب راحت بخوابند، وای بر ما. آیا در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان تا به امروز وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها در خواب بودند؟ خیر. آیا از امروز قرار است در حوزه آسیب‌ها کار شود؟ خیر. اما آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد تا به امروز راه را اشتباه رفتیم. تا زمانی که شهامت بت‌شکنانه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را نداشته باشیم، مشکل حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب چند سال قبل گفتند مطالبی که در مدارس ارائه می‌شود،کاربردی نیست اما آموزش و پرورش در عمل چه اقدامی انجام داده است؟ برای حل مشکل باید از مدرسه حافظه محور خارج شد و وضعیتی که اکنون بر محتوای کتاب‌های درسی حاکم است، اصلاح شود و به وضعیتی برسد که دانش‌آموزان احساس کنند در مدرسه زندگی حالشان خوب است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش