فرصت سامانه شاد برای دانش آموزان دختر افغانستان


فرصت سامانه شاد برای دانش آموزان دختر افغانستان

از سامانه شاد می‌توان برای ارائه آموزش‌های مجازی به محصلین کشورهای حوزه تمدن زبان فارسی از جمله کشور افغانستان و خصوصاً دختران استفاده نمود.

به گزارش خبرنگار مهر، با سپری شدن بحران کرونا و بازگشایی مدارس در ایران، محدودیت‌های تحصیل دختران افغانستانی بعد از تسلط طالبان می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت آزاد سامانه ایرانی شاد به‌عنوان پلتفرمی راهبردی برای تحصیل همه فارسی زبانان در منطقه مرتفع شود.

زبان فارسی، یکی از ابعاد فرهنگ غنی تمدن ایران و پل ارتباطی با کشورهای حوزه ایران فرهنگی است؛ به نحوی که دامنه اثر آن از گرجستان در اروپا تا ازبکستان در آسیای شرقی را دربر می‌گیرد. این قرابت زبانی، موقعیتی کم نظیر را در مراودات بین المللی کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی و به طور ویژه میان کشورهای ایران و افغانستان ایجاد کرده است.

با این وجود کشور همسایه ما افغانستان، بیش از ۵۰ سال پیوسته گرفتار جنگ داخلی و مشکلات ناشی از آن بوده است. متأسفانه با وجود حجم بالای ویرانی‌ها و عدم پیشرفت این کشور، همچنان بارقه امیدی از رسیدن به وضعیت مطلوب در آن مشاهده نمی‌شود. در زیر سایه جنگ و ناامنی اما زندگی همچنان در این کشور ادامه دارد و مردم افغانستان هرچند سخت، اما با امید به بهبود و رهایی از مشکلات روزگار می‌گذرانند.

این موضوع که جامعه‌ی افغانستان برای ساختن آینده‌ای بهتر لاجرم نیازمند کسب آموزش و فراگیری مهارت‌ها و حرفه‌های مختلف است، واقعیتی غیرقابل انکار و دغدغه‌ای بسیار مهم است. لذا در کنار همه آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از جنگ‌های متمادی، ممنوعیت تحصیل دختران که بعد از قدرت گرفتن مجدد طالبان به سر زبان‌ها افتاد، مسئله‌ای کلیدی است. مشکلی که با گذشت یک سال، همچنان ادامه دارد و به سنگی در مسیر پیشرفت و ترقی این ملت تبدیل شده است.

در عین حال، در ایران با شروع همه گیری ویروس کرونا در اسفند ماه ۱۳۹۸، مدارس از اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند. در این شرایط، خلاء محیطی سالم برای آموزش و تحصیل افراد در سنین مختلف حس می‌شد؛ از این رو در ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش از سامانه‌ای داخلی موسوم به شاد (شبکه اجتماعی دانش آموز) به منظور ایجاد بستر آموزش مجازی رونمایی کرد.

با وجود نارسایی‌های مقطعی در اوایل راه‌اندازی این سامانه بزرگ، به تدریج مشکلات آن مرتفع شد و غالب دانش‌آموزان ایران، به صورت غیر حضوری از فرصت آموزش مجازی بهره‌مند شدند. طبق آخرین آمارها، تاکنون ۱۱۰ هزار و ۹۷۹ مدیر، ۱۲ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۱۹۳ دانش آموز و ۷۰۶ هزار و ۳۴۲ معلم عضویت خود را در سامانه شاد ثبت کرده‌اند؛ که به صورت همزمان ۳میلیون و ۵۶ هزار و ۷۲۱ نفر در این سامانه حضور داشته و فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر با وجود بهبود اوضاع کرونا و از سرگیری آموزش‌های حضوری اما بستر پلتفرم شاد، فرصتی است که نه تنها از آن می‌توان برای انجام برخی تکالیف درسی دانش آموزان و برگزاری کلاس‌ها در زمان تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا و شرایط نامساعد جوی بهره برد؛ بلکه می‌توان از آن برای ارائه آموزش‌های مجازی به محصلین کشورهای حوزه تمدن زبان فارسی از جمله کشور افغانستان و خصوصاً دختران استفاده نمود. این رویکرد علاوه بر نزدیکی دو ملت به یک دیگر و گسترش دانش و بهبود اوضاع فرهنگی-اقتصادی افغانستان، می‌تواند بسیاری از مشکلات امنیتی و مخاطرات ناشی از مهاجرت غیرقانونی را برطرف کند.


به گزارش خبرنگار مهر، با سپری شدن بحران کرونا و بازگشایی مدارس در ایران، محدودیت‌های تحصیل دختران افغانستانی بعد از تسلط طالبان می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت آزاد سامانه ایرانی شاد به‌عنوان پلتفرمی راهبردی برای تحصیل همه فارسی زبانان در منطقه مرتفع شود.

زبان فارسی، یکی از ابعاد فرهنگ غنی تمدن ایران و پل ارتباطی با کشورهای حوزه ایران فرهنگی است؛ به نحوی که دامنه اثر آن از گرجستان در اروپا تا ازبکستان در آسیای شرقی را دربر می‌گیرد. این قرابت زبانی، موقعیتی کم نظیر را در مراودات بین المللی کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی و به طور ویژه میان کشورهای ایران و افغانستان ایجاد کرده است.

با این وجود کشور همسایه ما افغانستان، بیش از ۵۰ سال پیوسته گرفتار جنگ داخلی و مشکلات ناشی از آن بوده است. متأسفانه با وجود حجم بالای ویرانی‌ها و عدم پیشرفت این کشور، همچنان بارقه امیدی از رسیدن به وضعیت مطلوب در آن مشاهده نمی‌شود. در زیر سایه جنگ و ناامنی اما زندگی همچنان در این کشور ادامه دارد و مردم افغانستان هرچند سخت، اما با امید به بهبود و رهایی از مشکلات روزگار می‌گذرانند.

این موضوع که جامعه‌ی افغانستان برای ساختن آینده‌ای بهتر لاجرم نیازمند کسب آموزش و فراگیری مهارت‌ها و حرفه‌های مختلف است، واقعیتی غیرقابل انکار و دغدغه‌ای بسیار مهم است. لذا در کنار همه آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از جنگ‌های متمادی، ممنوعیت تحصیل دختران که بعد از قدرت گرفتن مجدد طالبان به سر زبان‌ها افتاد، مسئله‌ای کلیدی است. مشکلی که با گذشت یک سال، همچنان ادامه دارد و به سنگی در مسیر پیشرفت و ترقی این ملت تبدیل شده است.

در عین حال، در ایران با شروع همه گیری ویروس کرونا در اسفند ماه ۱۳۹۸، مدارس از اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند. در این شرایط، خلاء محیطی سالم برای آموزش و تحصیل افراد در سنین مختلف حس می‌شد؛ از این رو در ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش از سامانه‌ای داخلی موسوم به شاد (شبکه اجتماعی دانش آموز) به منظور ایجاد بستر آموزش مجازی رونمایی کرد.

با وجود نارسایی‌های مقطعی در اوایل راه‌اندازی این سامانه بزرگ، به تدریج مشکلات آن مرتفع شد و غالب دانش‌آموزان ایران، به صورت غیر حضوری از فرصت آموزش مجازی بهره‌مند شدند. طبق آخرین آمارها، تاکنون ۱۱۰ هزار و ۹۷۹ مدیر، ۱۲ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۱۹۳ دانش آموز و ۷۰۶ هزار و ۳۴۲ معلم عضویت خود را در سامانه شاد ثبت کرده‌اند؛ که به صورت همزمان ۳میلیون و ۵۶ هزار و ۷۲۱ نفر در این سامانه حضور داشته و فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر با وجود بهبود اوضاع کرونا و از سرگیری آموزش‌های حضوری اما بستر پلتفرم شاد، فرصتی است که نه تنها از آن می‌توان برای انجام برخی تکالیف درسی دانش آموزان و برگزاری کلاس‌ها در زمان تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا و شرایط نامساعد جوی بهره برد؛ بلکه می‌توان از آن برای ارائه آموزش‌های مجازی به محصلین کشورهای حوزه تمدن زبان فارسی از جمله کشور افغانستان و خصوصاً دختران استفاده نمود. این رویکرد علاوه بر نزدیکی دو ملت به یک دیگر و گسترش دانش و بهبود اوضاع فرهنگی-اقتصادی افغانستان، می‌تواند بسیاری از مشکلات امنیتی و مخاطرات ناشی از مهاجرت غیرقانونی را برطرف کند.

کد خبر 5498384

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت