27 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان صنایع دستی و گردشگری گناباد اختصاص یافت


27 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان صنایع دستی و گردشگری گناباد اختصاص یافت

گناباد-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: 27 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی از محل اعتبارات صندوق کارآفرینی و امید به فعالان صنایع دستی و گردشگری این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون اختصاص یافته است.

رسول صنوبری روز سه‌شنبه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان ۲۳ میلیارد ریال در بخش گردشگری به هفت اقامت‌گاه بوم‌گردی و چهار میلیارد ریال نیز به فعالان صنایع دستی تخصیص پیدا کرد که با پرداخت تسهیلات فوق برای ۴۶ نفر اشتغال پایدار ایجاد شده است.

وی با اشاره به طرح محور گردشگری قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو گفت: این طرح به طول سه هزار و ۲۰۰ متر آغاز شده و اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذراند و تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

به گفته وی، ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر استانی اخیر ریاست جمهوری برای این طرح در نظر گرفته شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد بیان کرد: در راستای این طرح مرمت آب انبارها و مظهر قنات، پیاده‌رو سازی و سنگ فرش معابر عمومی منتهی به قنات قصبه در دستور کار قرار گرفته است.

صنوبری اظهار داشت: بدنبال برگزاری رقابتهای ملی مهارت سفال طی اردیبهشت ماه جاری در روستای مند گناباد ، اقدامات ثبت این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری در فهرست میراث ملی و معنوی کشور در دست انجام است که با ثبت آن در آینده نزدیک صنعت سفال‌گری گناباد با قدمت پنج هزار ساله، بیشتر در سطح ملی شناسانده می‌شود و سهم این صنایع دستی مهم در اقتصاد منطقه و شهرستان افزایش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد بازارچه سفال در روستای مند گناباد نیز در دست اقدام است که با راه‌اندازی آن فعالیتهای ابن بخش بیشتر سامان می‌یابد و در جذب گردشگر نقش زیادی خواهد داشت.

صنوری افزود: همچنین به موازات بازارچه سفال در روستای مند گناباد، راه‌اندازی موزه آجر و سفال هم در این روستا در دست اقدام است و در آن تصاویری از سیر تاریخی و تکامل تولید سفال و بناهای تاریخی و ارزشمند آجری و سفال‌های تولیدی این منطقه در معرض دید عموم گذارده می‌شود.

وی بیان کرد: ثبت نظام تقسیم آب قنات ثلاثه (مند، دلویی و خیبری)، ثبت غارهای بیمرغ و عارف و چند درخت دارای قدمت تاریخی گناباد در فهرست آثار ملی و فرهنگی کشور در دست اقدام است.

۲۸ اردیبهشت تا سوم خردادماه به عنوان هفته میراث فرهنگی در کشور نامگذاری شده است.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا