رعایت‌نکردن مقررات ملی ساختمان در احداث برج متروپل آبادان قطعی است


رعایت‌نکردن مقررات ملی ساختمان در احداث برج متروپل آبادان قطعی است

مشهد-ایرنا- یک کارشناس و مشاور رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: اگرچه به طور دقیق هنوز مشخص نیست که چه عاملی باعث نامقاوم شدن برج دوقلوی متروپل آبادان شده، اما به طور قطع مقررات ملی ساختمان در احداث آن رعایت نشده است.

فرامرز ذوقی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر در هر ساخت و سازی موازین فنی که در مقررات ملی ساختمان وجود دارد و موازین قانونی که در قانون نظام مهندسی آمده است به درستی رعایت شود و مهندسان دخیل در پروانه قانونی برای صدور یک ساختمان فنی رفتار صحیحی داشته باشند، محصول آن یک ساختمان فنی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ساختمان فنی، ساختمانی است که مقررات ملی ساختمان در آن رعایت شده و نباید حادثه‌ای برای آن رخ دهد، بیان کرد: در غیر این صورت معنا و مفهومش این است که آن ساختمان فنی نیست و مشخصات فنی ندارد.

وی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک سازمان نظارتی همواره بر این مساله تاکید کرده است که باید کارفرما، مجری ذیصلاح، مهندس ناظر، مهندس طراح و آزمایشگاهها باید مقررات ملی ساختمان و قانون نظام مهندسی را رعایت کنند.

این کارشناس ادامه داد: محصول عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و قانون نظام مهندسی ساختمانی فاقد مشخصات فنی است و وقتی ساختمانی فنی نیست، به طور یقین یکی از عوامل اجرایی قوانین را رعایت نکرده و در جایی قصور داشته است که براحتی قابل احصا و پیگیری است.

ذوقی اظهار داشت: هنوز از جزییات بروز حادثه متروپل آبادان اطلاع دقیقی نداریم و نمی‌دانیم پایان کار برای این ساختمان صادر شده است یا خیر، اما بر طبق شنیده‌ها سازمان نظام مهندسی خوزستان مکاتباتی داشته و نواقص برج مزبور را به مراجع مختلف اعلام کرده است، در این مواقع طبق ماده ۲۷ از آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، شهرداری باید از ادامه عملیات اجرایی ساختمان جلوگیری کند و پس از رفع نواقص اجرای کار ادامه یابد.

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با اشاره به تخریب ساختمان نوساز در منطقه "الهیه" مشهد در سالهای اخیر گفت: علت ریزش این ساختمان عدم رعایت مقررات ملی ساختمان، قانون نظام مهندسی و ضوابط شهرسازی بود که با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی شد.

برج دوقلوی متروپل آبادان ظهر دوشنبه فرو ریخت که در این حادثه تاکنون ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۳۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

امدادرسانان همچنان مشغول امدادرسانی هستند تا افراد احتمالی گرفتار در این حادثه را نجات دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...