کمترین مناطق ‌کم برخوردار به لحاظ سرانه فضای سبز اعلام شد


کمترین مناطق ‌کم برخوردار به لحاظ سرانه فضای سبز اعلام شد

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز در تهران 16.49 متر مربع است گفت: 6 منطقه (7، 10، 11، 17، 8 و 12) کمتر از 10 متر سرانه فضای سبز دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علی محمد مختاری در جریان شصت‌و‌پنجمین جلسه شورای شهر تهران درخصوص گزارش اقدامات سازمان بوستان‌ها در سال 1400، اظهار کرد: در این حوزه ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که در حوزه فضای سبز شهر تهران، پیش از انقلاب و در سال 57، تعداد پارک‌های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای 75 بوستان بود که علاوه بر این 2 هزار و 900 هکتار جنگل‌کاری وجود داشت که در مجموع فضای سبز شهر تهران به 420 هکتار می‌رسید و سرانه فضای سبز نیز تا 3 میلیون و 500 نفر جمعیت یک مترمربع بود.

وی تصریح کرد: در سال 1365، تعداد بوستان‌های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از 75 به 120 بوستان افزایش پیدا کرد و هم‌اکنون نیز تعداد بوستان‌های پایتخت به 2 هزار و 323 بوستان رسیده است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: در طرح 50 هزار هکتاری جنگل‌کاری پس از ارائه این طرح به دولت و تصویب آن از حدود 6 سال پیش طرح آغاز شده و هم‌اکنون ادامه دارد. همچنین ما در حوزه فضای سبز در دو بخش درون‌شهری و برون‌شهری فعالیت داریم که در حوزه برون‌شهری می‌توان به اقدامات در حاشیه بزرگراه‌ها اشاره کرد که این کار به سرعت در دست پیگیری است. همچنین در بحث بوستان‌های جنگل شهری نیز می‌توان به بوستان یاس فاطمی اشاره کرد که این بوستان نیز در یک بازه زمانی کوتاه آماده و در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفت.

مختاری با اشاره به اینکه امیدواریم ظرف سه سال آینده با یاری خداوند و کمک شهروندان طرح 50 هزار هکتاری جنگل‌کاری اطراف تهران به پایان برسد، گفت: اجرای این طرح نه‌تنها اراضی را به همراه درختانشان حفظ خواهیم کرد بلکه از ساخت و سازها نیز جلوگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بنده از سال 66 به عنوان خدمتگزار مردم در حوزه توسعه فضای سبز در شهرداری تهران و سازمان بوستان‌ها مشغول به خدمت هستم، تصریح کرد: در سال 1400، 23 بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین در حال حاضر نیز با تملک 21 باغ و تبدیل آنها به بوستان‌ها این کار در دست اجرا است. باغ‌هایی که پس از تملک به بوستان تبدیل می‌شوند که اکثریت آنها در مناطق کم‌برخوردار قرار دارند.

وی گفت: امروزه سرانه فضای سبز شهر تهران در سطح درون‌شهری 16.49 مترمربع و در بخش برون‌شهری به 26 مترمربع رسیده است. همچنین در 6 منطقه 7،‌10، 11، 17، 8 و 12 سرانه فضای سبز کمتر از 10 متر است. بر همین اساس باید بافت فرسوده را تملک و پس از تجمیع و با تامین اعتبار به توسعه فضای سبز در این محل‌ها بپردازیم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران ضمن قدردانی از تلاش‌های علی محمد مختاری در ایام مسئولیت خود، اظهار کرد: ایشان همانند پدر توجه ویژه‌ای را به فضای سبز داشته و دارد.

وی با اشاره به اینکه فضای سبز درون محله‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: در برخی از محلات سرانه فضای سبز شرایط خوبی را دارد و در برخی از محلات از جمله محلات منطقه 10 و 12 با فقر سرانه فضای سبز روبرو هستند. همچنین در تعدادی از محلات ما با سرانه فضای سبز 16 متر مربع و یا 70 متر مربع نیز برخورد کرده‌ایم.

چمران همچنین با اشاره به کاشت درخت در خیابان ولیعصر اظهار کرد: همچنان بر این موضوع اعتقاد دارم که باید در کنار این خیابان درخت‌های مناسب کاشته شوند. علاوه بر اینکه جنگل‌کاری اطراف تهران هم بسیار مهم است و باید پیگیری شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آبخیزداری مسئله مهمی محسوب می‌شود، تصریح کرد: برای جنگل‌کاری‌های شمال شهر تهران باید به این موضوع عنایت شود.

به گزارش تسنیم،‌ سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز ضمن تشکر از زحمات مختاری تحت عنوان پیر فضای سبز در این سال‌ها گفت: چندی پیش نیز نمایشگاه گل و گیاه در محل بوستان گفت‌وگو توسط مدیریت آقای مختاری راه‌اندازی شد و اقدام مناسبی بود و اینگونه طرح‌ها می‌تواند برای روحیه شهروندان تهرانی موثر باشد.

حجت‌الاسلام آقامیری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز ضمن تقدیر از زحمات مختاری در این سال‌ها در خصوص توسعه فضای سبز، تصریح کرد: باید در سیاست‌های خود درخصوص جنگل‌کاری تغییری ایجاد کنیم.

در جلسه امروز همچنین میثم مظفر از زحمات و اقدامات مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران تشکر کرد و گفت: در طی این سال‌ها اقدامات خوبی در سطح شهر تهران در جهت افزایش سرانه فضای سبز صورت گرفته است که این اقدامات مرهون زحمات مدیریت مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا