ارزش لیر لبنان سقوط کرد


ارزش لیر لبنان سقوط کرد

عصر اعتبار- امروز سه شنبه سقوط واحد پول لبنان به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی شدیدتر از قبل شد.

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، سقوط واحد پول لبنان شدیدتر شدبه طوریکه دلار در معاملات امروز سه شنبه در بحبوحه بلاتکلیفی سیاسی پس از انتخابات پارلمانی لبنان که با عقب نشینی متحدان حزب الله نتایج غیرمنتظره ای به همراه داشت، از مرز 33000 لیر گذشت.

به گزارش "سام هلر"، لیر حدود 90 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. این پژوهشگر تخصصی با توجه به آنچه در مجله "فارین افرز" منتشر شده است، تولید ناخالص داخلی لبنان را 60 درصد کاهش و نزدیک به 80 درصد را به زیر خط فقر رسانده است که 1.5 میلیون آواره سوری ساکن لبنان از این تعداد هستند. شرایط صدها هزار نفر از ساکنان را مجبور به ترک کشور کرد.

در ژانویه گذشته، نرخ برابری دلار به رکورد 33500 لیر لبنان در هر دلار رسید. به نوبه خود، بانک مرکزی لبنان چهارشنبه گذشته اعلام کرد که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق پلت فرم مبادلات خود بدون سقف دلار خریداری کنند.

به نقل از رویترز، این سیاست به دلیل استفاده از ذخایر محدود دلار آمریکا برای تقویت پول محلی، که بیش از 90 درصد از ارزش خود را از زمان شروع بحران اقتصادی در سال 2019 از دست داده، ناپایدار است.

این ارز روز سه شنبه به 30000 لیر در برابر دلار رسید که چند هزار پوند از انتخابات روز یکشنبه کاهش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول آن را تنها امید لبنان می‌داند اگر بتواند به کاهش فقر کمک کند. فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای مبارزه با فقر، اولیویه دو شوتر، نوامبر گذشته تأیید کرده بود که به نظر می‌رسد مقامات دولتی لبنان در دنیای دیگری زندگی می‌کنند، به دور از مشکلاتی که اکثر مردم با آن مواجه هستند.

قابل توجه است که اقتصاد لبنان دو سال پیش سقوط کرد، در حالی که قیمت مواد غذایی 11 برابر شد و بیش از سه چهارم جمعیت زیر خط فقر قرار گرفتند.

در حالی که بانک جهانی این بحران را یکی از بدترین بحران‌ها از ابتدای انقلاب صنعتی توصیف کرد و تاکید کرد که نخبگان کشور مسئول این "افسردگی عمدی" هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج