سه نشانه بارز و مهم اختلال دوقطبی


سه نشانه بارز و مهم اختلال دوقطبی

با وجود اینکه اختلال دو قطبی را نمی‌توان یک بیماری نادر در نظر گرفت، اما تشخیص آن به دلیل علائم متفاوت و مختلف آن، کاری دشوار است.

سه نشانه بارز و مهم اختلال دوقطبی
با شناخت علائم و نشانه‌های اختلال دوقطبی، می‌توانید شناخت خود را از این بیماری تا حد زیادی افزایش دهید و در صورت ابتلای خود یا یکی از اطرافیان به این بیماری، هرچه سریع‌تر برای کنترل و مدیریت آن اقدام کنید.

به طور کلی سه نشانه بارز و مهم وجود دارند که در فرد مبتلا به اختلال دو قطبی مشاهده می‌شود که عبارتند از:
شیدایی، هیپومانیا و افسردگی؛
منظور از حالت شیدایی، وجود احساسات شدید عاطفی در فرد است. در این حالت افراد ممکن است احساس هیجان، سرخوشی و انرژی بالا را داشته باشند و یا واکنش‌های شدیدی نسبت به موضوعات عادی از خود نشان دهند.

ولخرجی و ولگردی کردن، استفاده از مواد مخدر و دخانیات و انجام رفتارهای پرخطر نیز از سایر نشانه‌های بروز حالت شیدایی در افراد می‌باشند.

هیپومانیا که یک حالت شبیه به شیدایی اما با شدت کمتر است، در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ایجاد می‌شود. در زمان بروز هیپومانیا، فرد بیمار ممکن است دچار مشکلاتی در روابط اجتماعی و کارهای روزمره خود نشود. اما همچنان بروز تغییرات در خلق و خو و رفتار را تجربه خواهند کرد.

در دوره‌های افسردگی نیز افراد اغلب گرفتار غم و اندوه شدید، نا امیدی، احساس کمبود انرژی و احساس عدم علاقه نسبت به فعالیت‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردند خواهند شد. و تغییرات الگوی خواب و در نتیجه کاهش کیفیت آن و حتی در موارد شدیدتر افکار خودکشی را تجربه خواهند کرد.

با وجود اینکه اختلال دو قطبی را نمی‌توان یک بیماری نادر در نظر گرفت، اما تشخیص آن به دلیل علائم متفاوت و مختلف آن، کاری دشوار است. اما با شناخت بیشتر این علائم و کسب اطلاعات بیشتر درمورد آن‌ها، شما قادر خواهید بود که شناخت خود را نسبت به بیماری اختلال دوقطبی افزایش دهید.

باید توجه داشت که افراد مختلف در صورت تشخیص این بیماری و یا احتمال ابتلا شدن به آن، باید به روانشناسان و روانپزشکان مجرب مراجعه کنند. و تحت درمان‌های مناسب قرار بگیرند. زیرا در غیر این صورت ممکن است عوارض و علائم شدیدتری را تجربه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان