صیانت از نفس و تقوا گام نخست پیشرفت و خودسازی است


صیانت از نفس و تقوا گام نخست پیشرفت و خودسازی است

قم-ایرنا- مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: گام نخست برای پیشرفت انسان و خودسازی، صیانت از نفس، خودپایی و تقوای شخصی است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله علی رضا اعرافی در ششمین همایش مسئولان صیانتی حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به آیه "أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ" افزود: توجه انسان به فقر خود، مهم ترین وسیله و ابزار برای خودسازی و پیشرفت است و صیانت نفس نیز از مهم ترین وظایف افرادی است که وظیفه صیانت از دیگران را دارند.

وی در تشریح فقر بیان کرد: فقر به معنای نیاز است؛ اما این فقر و نیاز که در سرتاسر عالم خلقت وجود دارد، می تواند به آگاهی مبدل شود و فرد هر اندازه بتواند فقر را کشف کند، بیشتر پیشرفت خواهد کرد.

اعرافی در ادامه غنای انسان را همان درک فقر و ربط و نیاز مدام انسان به خدای متعال دانست و افزود: زمانی که فقر به فقر شعوری تبدیل شود، دارای ارزش می‌شود؛ غنای انسان در هیچ چیز نیست مگر وقتی که ادراک و فهم از احساس فقر الی الله پیدا کند و خطاب به انسان در این آیه همین منظور را می رساند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه مسلما در هر نهادی آسیب و مشکل وجود دارد، ‌عنوان کرد: افرادی که وظیفه برنامه ریزی در حوزه را دارند، باید آفاق و اهدافی را مدنظر قرار دهند و در شعاع راهنمایی بزرگان و اندیشه انقلاب، معضلات، مشاکل و آسیب‌های این نظام را بشناسند.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه به بعضی از این آسیب ها و راه های مواجهه با آن اشاره کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر اینکه نظام آموزشی حوزه دارای تنوع است، تصریح کرد: بدون شک یکی از اهداف اصلی سازمان تعلیمی حوزه های علمیه تربیت فقیه و مجتهد عالم به زمانه است. ما می‌خواهیم به جایی برسیم که امثال آیت الله العظمی گلپایگانی را تربیت کنیم که یک فقیه مطلق در احکام فقهی بود.

عضو شورای عالی حوزه در ادامه افزود: با تحفظ بر آن اصل مهم قبلی با توجه به اینکه ۲۶۰ کارکرد برای حوزه شناسایی شده است، برای پاسخگویی به نیازهای جامعه درصدد تکثر رشته ای در این نهاد هستیم تا پاسخگوی بقیه نیازها و توقعات نیز باشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه حوزه امسال به صدسالگی خود رسیده است، گفت: حوزه با تمام عظمتی که دارد، به طور کامل پاسخگوی نیازهای امروز نظام، جامعه و انقلاب نیست؛ ولی قابل توجه این است که حوزه در این صد سال فعالیت خود توانسته پیشران در بسیاری از عرصه ها باشد و در این صدسال، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی پدید آمده و در انقلاب معادلات پیچیده و بزرگ دشمن بر هم ریخته شده است؛ اما وقتی گسترش مسائل و پیچیدگی نیازهای بشر معاصر را می‌بینیم، متوجه کاستی ها و فاصله این نظام با آن توقعات جدید می شویم.

اعرافی خاطرنشان کرد: بخش صیانت همزمان با نگاه جزئی معطوف بر آسیب ها و مشکلات افراد باید واجد نگاه کلان و راهبردی باشد و افرادی که در صیانت مشغول هستند، باید حوزه شناس بوده و از نگاه کلان و جامع برخوردار باشند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: رویکرد پیشگیرانه و دفع خطر می‌تواند راهگشا باشد؛ به صورتی که وقتی اولین اقدام انحرافی پیدا شد با شناسایی به موقع سعی در اصلاح آن داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس