پلای وود چیست | پلای وود مستحکم تر است یا ام دی اف؟


پلای وود چیست | پلای وود مستحکم تر است یا ام دی اف؟

plywood یا تخته چندلا، تخته ای است که از چند لایه نازک به هم چسبیده ساخته شده است. این کار باعث استحکام بیشتر این تخته چوب نسبت به دیگر تخته ها میشود.

پلای وود چیست و چه تفاوتی با پلی وود دارد + مزایا و کاربرد

پلای­ وود یکی از فرآورده­‌های مهندسی ­شده‌ی چوبی است. فرآیند ساخت آن به این صورت بوده که لایه­‌ها یا ورقه‌های نازک چوبی چسب­ خورده، تحت فشار پرس و در دمای بالا به هم چسبانده می‌شوند. به­‌این‌ترتیب، ورق‌های صاف و ضخیم‌، با استحکام بالاتر و منعطف‌­تر به نام پلای ­وود ساخته می­‌شود.
برای ساخت ورقه­‌های پلای ­وود از گرده‌­بینه‌­ها استفاده می‌­شود. این گرده­‌بینه‌­ها در ابتدا با آب داغ یا بخار آب تیمار و نرم می‌­شوند سپس با استفاده از دستگاه لوله‌­بری یا تراشه­‌بری به لایه­‌های نازکی با ضخامت­‌های متغیر (بین 1 تا 4 میلی‌­متر) تبدیل می‌­شوند. برای ساخت تخته­‌لایه از این ورقه‌­ها استفاده می‌شود. پلای­ وود یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است؛ به این دلیل که ویژگی­‌های مفید بسیاری داشته و استفاده از آن مقرون­‌به‌صرفه است.
پلای ­وود محصولی باکیفیت و استحکام بالا بوده و با تغییرات آب و هوایی یا قرار گرفتن در معرض رطوبت هوا دچار مشکلاتی مانند تاب ­برداشتن یا ترک­‌خوردگی نمی‌شود؛ به­ همین دلیل می‌توان از آن با اطمینان در کارهای مختلف استفاده کرد.

کاربرد پلای وود

پلای ­وود از انواع چوب نرم یا سخت که اصطلاحاً به آن سوزنی‌­برگ یا پهن‌­برگ هم گفته می‌شود، تهیه شده و در درجات مختلفی از پرداخت به بازار عرضه می‌شود که هرکدام کاربردهای مخصوص به خود را دارد. در ادامه با دلگرم همراه باشید تا با کاربردهای مختلف پلای­ وود و دلیل این که چرا این فرآورده بهترین انتخاب برای چنین کاربردهایی است، آشنا شوید.

پلای وود چیست | پلای وود مستحکم تر است یا ام دی اف؟

1. پوشش دیوار بیرونی

برای ساخت خانه‌های جدید معمولاً از دیوارهایی که شامل یک قاب با ابعاد تقریبی 0.6 × 1.2 متر یا 0.62 × 1.8 متر استفاده می‌­شود که پوششی از پلای ­وود با درجه کاربردهای بیرونی دارند.
با نصب پانل‌ پلای­ وود به داربست­ مقاومت بیشتری ایجاد می‌شود که سازه را در برابر جابه­‌جایی عمودی یا افقی مقاوم می‌کند؛ به­ این ­ترتیب ساختار قاب فریم‌­ها بدون عیب ­و نقص و به شکل مربعی حفظ می‌­شود.
سازه‌­ای که به این روش ساخته می‌­شود، منعطف بوده و در برابر باد شدید و زلزله مقاومت خوبی دارد.

2 .دیوارهای داخلی

بعضی از درجات پلای ­وود، پوشش‌های چوبی یا قاب‌بندی مناسبی برای داربست­‌های داخلی هستند. در بیشتر موارد، پلای ­وود مورد استفاده در سازه‌ها، قابل مشاهده نیست در نتیجه نیازی به پرداخت ندارد. البته بعضی از انواع آن با درجه‌بندی A، کیفیت بالایی برای کارهای دکوراتیو در محیط داخلی دارند که می‌­توان این تخته‌­ها را رنگ‌­آمیزی و پرداخت کرد تا جلوه‌ای زیبا و خیره کننده‌ای از روکش چوب طبیعی را ایجاد کند.

3. پوشش سقف و کفپوش

معمولا از پلای ­وود به‌­عنوان پوشش سقف و زیرلایه برای کفپوش داخلی استفاده می‌شود. پانل‌های پلای ­وود به شکل کام و زبانه بوده که به هم چفت می‌شوند تا بتوانند بار لازم را بدون جابه­‌جایی یا لغزش تحمل کنند. پانل­‌های پوشش سقف هم به ­عنوان پوسته­‌ای بسیار بادوام عمل می­‌کنند و قبل از نصب کاشی، فلز یا پوشش­‌های دیگر آن را روی سطح قرار می­‌دهند. پلای ­وود بهترین انتخاب برای استفاده به عنوان پوشش سقف و کفپوش است.

پلای وود چیست | پلای وود مستحکم تر است یا ام دی اف؟

4. سایر ساختارها

از پلای‌ وود به عنوان پوشش برای قسمت زیر بام و سقف استفاده می‌شود. همچنین بعضی از انواع پلای ­وود در نمای سایدینگ استفاده می‌شود. معمولاً در ساختمان‌­سازی از پلای­ وود برای ساخت گاراژها و سوله‌های مجزا و هم چنین به عنوان کفپوش‌های موقت و قالب‌های بتنی استفاده می‌شود.

5. مبلمان

پلای­ وود یکی از مواد پرکاربرد و اقتصادی در مبلمان سازی است. زمانی از پلای­ وود با کیفیت و با درجه بالا استفاده می‌­‌شود که یک طرف از آن در معرض دید باشد و زیبایی آن اهمیت دارد. برای بقیه بخش­‌ها می‌توان از پلای وود با پرداخت درجه پایین‌­تر استفاده کرد.
می‌­توان از تخته­ لایه برای انواع مبلمان استفاده کرد. بنابراین از آن در میزهای آرایش سفارشی، کمد لباس، غرفه‌های نمایشگاهی، قفسه‌بندی‌ها، کتابخانه­‌ها، میزهای کنسول و … استفاده می‌شود.

6. کابینت­‌ها

پلای ­وود برای ساخت بدنه کابینت آشپزخانه، اتاق خواب و … بسیار مناسب است. اغلب از پلای ­وود باکیفیت در قسمت پشت و کناره کابینت‌ها استفاده شده و نسبت به نئوپان سنتی یا ام‌دی‌اف بسیار بهتر است؛ به این دلیل که ماندگاری و استحکام پلای­ وود نسبت به ام دی اف بیشتر بوده، شکاف برنمی‌دارد و بسیار بادوام‌تر است.

7. پروژه­‌های عمومی

پلای ­وود با تنوع بسیار بالایی که دارد برای طیف وسیعی از پروژه‌های خانگی مانند ساخت رمپ‌های اسکیت برد، لانه خرگوش و سگ و … مناسب است.
افراد علاقه­‌مند به پروژه‌­های DIY خانگی، عاشق پلای ­وود هستند؛ چراکه برای ساخت انواع وسایل و ابزار مفید مانند میز کار، خرک اره­‌کشی، چهارپایه ساده و سطل‌ها ایده آل است. پلای ­وود فرآورده­‌ای خارق­‌العاده است و در ضخامت‌ها و درجات متنوع، برای کاربردهای خارجی، در معرض رطوبت و هم چنین برای کاربردهای داخلی و در شرایط کم­ رطوبت‌­تر قابل استفاده است.

پلای وود چیست | پلای وود مستحکم تر است یا ام دی اف؟

مزایای پلای­ وود

پلای ­وود مزایای زیادی دارد. در این بخش، به سه مورد از مهم‌ترین آنها می­‌پردازیم.

1. زیبایی ظاهری

ظاهر پلای­ وود به‌اندازه چوب طبیعی زیبا است. در صورت استفاده از روکش با کیفیت خوب، حتی می‌توان گفت که ظاهر بهتری هم دارد.

2. استحکام بالا

شاید فکر کنید که چوب طبیعی مستحکم است. حق دارید! اما باور کنید یا نه، پلای وود استحکام بیشتری دارد. پلای وود مشکلات ذاتی چوب طبیعی را نداشته و به همین دلیل استحکام آن بیشتر است.

پلای وود مستحکم تر است یا ام دی اف؟

وقتی صحبت از استحکام می‌­شود، پلای ­وود برنده است. MDF نسبت به پلای وود نرم‌­تر است و زیر فشار خم می‌­شود و می‌شکند. بنابراین، اگر می­‌خواهید قفسه یا مبلمان بسازید، پلای ­وود انتخاب بهتری است. اگر هم می‌خواهید از MDF استفاده کنید، باید آن را تقویت کنید.

3. بادوام

پلای ­وود برخلاف چوب ماسیو در تمام جهات، استحکام یکسانی در طول الیاف دارد. علاوه‌­براین، کاربرد روکش‌ها و چسب‌های باکیفیت سبب می‌شود که نسبت به ضربات تیز و انواع صدمات در حین استفاده، مقاومت خوبی نشان دهد.

تفاوت پلای وود و پلی وود چیست؟

قبل از پاسخ به این پرسش لازم است پلی‌ ­وود را بشناسیم.
پلی‌ ­وود یکی از فرآورده‌­­های شبیه به چوب طبیعی است و از پلاستیک‌های بازیافتی ساخته می­‌شود. این الوار پلاستیکی مصنوعی به شکل تخته و پلنک عرضه می‌­شود و به چوب رنگ‌ شده شباهت دارد. اما نکته مهم اینجا است که برخلاف پلای­ وود، در ساخت پلی‌ ­وود از هیچ‌گونه چوب طبیعی یا فرآورده­‌های چوبی استفاده نشده است. از این فرآورده برای تولید مبلمان فضای باز استفاده می‌شود؛ چراکه مقاومت خوبی نسبت به تغییرات آب و هوایی دارد.
نحوه ساخت آن هم به این صورت است که با بازیافت پلاستیک‌های پلی‌اتیلن با چگالی بالا مانند بطری­‌های شیر و مواد شوینده پس از حذف برچسب‌ها و بقایای محتویات اولیه‌ بطری­‌ها ساخته می‌شود. پلاستیک با مواد رنگ‌زا و کف‌ساز مخلوط شده و پس از آن به شکل تخته و تخته فشرده در می‌­آید تا ظاهر چوب شبیه‌سازی شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دکوراسیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو