فرهنگ مشترک و کوتاهی مسیر بستر ساز گسترش روابط ایران و هند است


فرهنگ مشترک و کوتاهی مسیر بستر ساز گسترش روابط ایران و هند است

کرج - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی البرز و نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند از بافت فرهنگی و سنتی مشترک و فاصله دریایی تنها چهار روزه میان ایران و هند را بستر ساز گسترش روابط تجاری دو کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرهام‌رضایی روز سه شنبه در نشست مشترک هیات تجاری هند (PHD) با فعالان اقتصادی استان البرز گفت: بندر چابهار ایران تا نزدیک ترین شهر ساحلی هند تنها حدود یک هزار کیلو فاصله دارد و این مزیت خوب اقتصادی برای گسترش سطح تجارت میان دو کشور است.

وی افزود: کشور هند با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر بازار خوبی برای صادرات محصولات ایرانی است، ضمن آن که ایران و کشورهای همسایه آن با جمعیت ۵۰۰ میلیونی فرصت مناسب اقتصادی برای تجارت خارجی هند محسوب می شوند.

وی مهم ترین فرصت ترانزیتی ایران برای تاجران هندی را کریدور شمال به جنوب عنوان کرد و گفت: فعالان صنعتی کشور هند از طریق این محور ترانزیتی می توانند به کشورهای مستقل مشترک المنافع، حوزه اوراسیا و همچنین اروپا با کمترین هزینه حمل و نقل دسترسی پیدا کنند.

رضایی با بیان اینکه تاکنون در بهترین شرایط تراز تجاری ایران در کشور هند حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار و عمدتا شامل کالاهای نفتی است افزود: از این میزان ، حجم مبادلات غیرنفتی ایران با هند تنها ۲ میلیارد دلار است‌ و امیدواریم سفر هیات های تجاری و برگزاری جلسات میان اتاق های بازرگانی ایران و هند این تعاملات را توسعه دهد.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند گفت: کالاهای صادراتی هند به ایران عمدتاً ماشین آلات، محصولات کشاورزی مانند چای، برنج، ادویه، دارو و مواد شیمیایی را شامل می شود و در مقابل از ایران محصولات کشاورزی مانند سیب و کیوی، مواد اولیه شیمیایی، قیر و یا تولیدات صنعت پتروشیمی به هند صادر می شود.

وی تولیدات صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی و معدنی البرز را از جمله ظرفیت‌های صادراتی این استان به کشور هند عنوان کرد و افزود: البرز قطب تولید ماکارونی در ایران است و تولیدات کارخانه های این استان با صنایع ماکارونی ایتالیا رقابت می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز از فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز به عنوان یکی از ظرفیت های مهم این استان نام برد و افزود: در این منطقه اقتصادی شرکت‌های خارجی زیادی به صورت مستقل یا مشترک سرمایه گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: در البرز به زودی کارخانه ای با مجوز تولید یک میلیون خودروی تمام برقی و سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری فعال خواهد شد و این خودروها که به صورت مشترک با تولیدکنندگان چند کشور اروپایی تولید می شود روانه بازار خواهد شد.

رضایی در ادامه استقرار بیش از ۱۲ شهرک صنعتی دولتی و خصوصی در البرز و نزدیکی به پایتخت را از مزیت‌های اقتصادی این استان برشمرد و گفت: شهرک صنعتی اشتهارد با استقرار بیش از ۲ هزار واحد صنعتی یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی کشور است.

وی وظیفه اتاق های بازرگانی را برقراری پل ارتباطی میان تجار و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف عنوان کرد و گفت: شناخت کامل بازار ایران و هند و ظرفیت های البرز بستر را برای تعاملات تجاری خوب میان فعالان اقتصادی طرفین شکل خواهد داد.

در ادامه این نشست مدیران ۵۰ شرکت و صاحبان صنایع البرز و مسوولان ۲۵ شرکت کشور هند در زمینه های صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی، نساجی، چرم، کشاورزی، تجهیزات پزشکی، سلامت، حمل و نقل دریایی و سیستم های الکترونیک به بحث و مذاکره پرداختند.

استان البرز دارای بیش از سه هزارو۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و افزون بر ۱۲۰ هزار واحد صنفی مختلف است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06