چهارمحال و بختیاری در توسعه مجتمع‌های بین‌راهی با کمبود زمین مناسب مواجه است


چهارمحال و بختیاری در توسعه مجتمع‌های بین‌راهی با کمبود زمین مناسب مواجه است

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال‌وبختیاری، کوهستانی بودن منطقه و کمبود زمین مناسب را در کُند شدن روند توسعه مجتمع‌های بین‌راهی در استان موثر دانست و گفت: در صورت بازنگری ضوابط ملی احداث مجتمع‌ها و تغییر فاصله‌گذاری طولی می‌توان جذب سرمایه‌گذاری‌ در این زمینه را افزایش داد.

روح‌الله غلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر ۱۳ مجتمع خدماتی و رفاهی بین‌راهی در چهارمحال و بختیاری پروانه فعالیت و بهره‌برداری را دریافت کرده‌اند و با استقرار در محورهای ارتباطی شهرستان‌های بروجن، لردگان، کوهرنگ، سامان و فارسان بخشی از نیازهای بین‌راهی مسافران و رانندگان همچون جایگاه سوخت، نمازخانه، خدمات خودرویی، رستوران، سرویس بهداشتی، محل اقامتی و تیر پارک (پارکینگ) را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مراحل استعلام از دستگاه‌های مرتبط برای احداث ۱۶ مجتمع رفاهی و خدماتی بین‌راهی دیگر نیز در استان در حال انجام است، تصریح کرد: ۱۴ مجتمع نیز در مرحله ساخت قرار دارد که شهرستان‌های لردگان و بروجن هر کدام با پنج مجتمع، بیشترین سهم از مجتمع‌های در حال ساخت را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در ادامه اظهار داشت: محورهای اصلی استان در شهرستان‌های بروجن و لردگان به دلیل حجم بالای تردد با اقبال بیشتری برای سرمایه‌گذاری در حوزه مجتمع‌های بین‌راهی روبه‌رو هستند اما به علت کوهستانی بودن منطقه و لزوم رعایت فاصله‌گذاری ۳۰ کیلومتری بین مجتمع‌ها، روند توسعه این مراکز در بیشتر شهرستان‌ها با مشکلاتی مواجه است.

غلامی به ابلاغ ضوابط جدید احداث مجتمع خدماتی و رفاهی بین‌راهی و جایگاه سوخت در حاشیه راه‌های برون‌شهری و لزوم رعایت فاصله بین مجتمع‌ها و برخی دستورالعمل‌های اجرایی همانند مساحت مشخص و سنددار بودن زمین اشاره کرد و گفت: خط‌مش کلی نحوه استقرار مجتمع‌ها از طریق این ضوابط و دستورالعمل‌ها مشخص شده است که اگر چه موجب یکسان‌سازی قوانین اجرایی و ضابطه‌مند شدن روند صدور مجوزها در این حوزه است اما تا حدودی امکان برنامه‌ریزی مطلوب برای جذب و هدایت سرمایه‌گذاران در استان‌هایی که از نظر جغرافیای با کمبود زمین مسطح و مناسب روبه‌رو هستند را از مجموعه‌های اجرایی سلب می‌کند.

وی درباره کمبود و یا نبود مجتمع‌های بین‌راهی در برخی شهرستان‌های استان نیز افزود: با وجود آنکه در سال‌های گذشته برنامه نیازسنجی و نقطه‌یابی در این راستا انجام شده است اما پایین بودن میزان استقبال سرمایه‌گذاران برای ساخت مجتمع در تعدادی از شهرستان‌ها و تمایل بیشتر آنان برای حضور و فعالیت در محورهای شریانی به ویژه محور بروجن به لردگان و لردگان به ایذه موجب شده است تا مجتمع‌های موجود، پراکندگی چندانی نداشته باشند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری آورده مورد نیاز برای ساخت مجتمع رفاهی و خدماتی بین‌راهی را ۲۵ درصد از هزینه برآورد شده برای احداث این مرکز بیان و تصریح کرد: ۷۵ درصد دیگر از مبلغ مورد نیاز از طریق تسهیلات حمایتی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود اما با این حال همچنان استان با مشکل سرمایه‌گذاری در این زمینه روبه‌رو است که تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی و تسهیل روند صدور مجوزها، تعداد مجتمع‌های بین‌راهی استان افزایش یابد.

غلامی یادآور شد: مجتمع‌ بین‌راهی امکان دسترسی رانندگان و مسافران به خدمات متمرکز و مناسب را فراهم می‌کند و با جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی در طول جاده‌ها و افزایش ضریب ایمنی راه‌ها، تاثیر مستقیمی در روان‌سازی ترافیک و کاهش تصادفات دارند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سه هزار و ۷۳۲ کیلومتر راه دارد که ۲۵۹ کیلومتر آن بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس