زودپز یا پلوپز: کدام را بالاخره؟


زودپز یا پلوپز: کدام را بالاخره؟

در طول سال‌ها، دستگاه‌هایی که برای تهیه غذا استفاده می‌کنیم سریع‌تر و کارآمدتر شده‌اند. از این میان، زودپز و پلوپز ممکن است دو مورد از وسایل آشپزخانه راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر باشند. به گزارش اقتصادآنلاین، شاید بپرسید کدام‌یک بهتر است؟ خوب، ما این وسایل­ها را بررسی کرده­ایم و پاسخ­هایی برای شما داریم. اینکه از پلوپز یا زودپز استفاده کنید بستگی به...

زودپز بهتر است یا پلوپز؟ معایب پخت‌وپز تحت‌فشار چیست؟ نحوه پخت کامل برنج در زودپز آیا می‌توان به‌جای زودپز از پلوپز استفاده کرد؟ برای پختن مقدار زیاد غذا از چه چیزی باید استفاده کنم؟ چه وسیله‌ای برای پخت غلات ارزان‌تر است؟ آیا می‌توانید غذای منجمد را در زودپز آماده کنید؟

به گزارش اقتصادآنلاین، شاید بپرسید کدام‌یک بهتر است؟ خوب، ما این وسایل­ها را بررسی کرده­ایم و پاسخ­هایی برای شما داریم. اینکه از پلوپز یا زودپز استفاده کنید بستگی به زمان لازم برای پخت‌وپز دارد. این انتخاب همچنین می‌تواند به میزان پولی که می‌خواهید برای دستگاه خود خرج کنید بستگی دارد. برای یافتن بهترین گزینه برای خود، به این نکات توجه کنید:

زودپز برقی هم در زمان صرفه‌جویی می‌کند و هم همه‌کاره است.

زودپز برای گوشت­ها و حبوبات سفت کاربرد دارد.

زودپزها برای مقادیر زیاد بهترین کار را دارند.

ارزان­ترین گزینه برای غلات، پلوپز است.

پلوپزها برای تهیه غذا در فضاهای کوچک / در حین سفر بسیار عالی هستند.

داشتن ابزار مناسب در آشپزخانه مهم است تا بتوانید غذاهای خود را با بهترین کیفیت و درعین‌حال صرفه­جویی در وقت و انرژی تهیه کنید. ما بحث خواهیم کرد که کدام‌یک برای شرایط شما بهترین و ارزان‌ترین است. به ادامه مطلب توجه کنید تا تفاوت‌های بین هر دستگاه و نحوه استفاده از آن‌ها را بررسی کنیم.

زودپز بهتر است یا پلوپز؟

پلوپز و زودپز برای همه‌چیز از برنج ساده و سایر غلات گرفته تا پاستا قابل‌استفاده است. حتی برخی از آن‌ها برای پخت‌وپز بیش از یک مورد یا بخارپز کردن به همراه لوازم جانبی عرضه می‌شوند. در ابتدایی‌ترین عملکرد خود، پلوپز آب و مواد را گرم می­کند درحالی‌که بخار را به دام می­اندازد و آزاد می‌کند تا برنج کاملاً بخارپز شود و هیچگونه فشار ایجاد نخواهد کرد. پخت برنج با این روش معمولاً حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. یک زودپز برقی دارای یک حلقه آب‌بندی در داخل درب است که یک مهروموم کاملاً هوابند ایجاد می‌کند که اجازه می‌دهد پس از قفل شدن درب و گرم شدن تابه فشار ایجاد شود. پس از اتمام پخت، می‌توانید با باز کردن شیر، فشار را با سرعتی که انتخاب می‌کنید آزاد کنید.

بهترین گزینه برای آشپزخانه شما عمدتاً به غذاهایی که معمولاً تهیه می‌کنید بستگی دارد. اگرچه هر دو دستگاه راه مناسبی برای درست کردن غذا ارائه می‌دهند، اما در مقایسه بین این دو، خرید زودپز برقی را بهترین خرید می‌دانیم.

معایب پخت‌وپز تحت‌فشار چیست؟

اگرچه پخت‌وپز تحت‌فشار ممکن است یکی از سالم‌ترین روش‌های تهیه غذا باشد، اما باید به چند نکته توجه کنید. همیشه برای بهترین عملکرد به دفترچه راهنمای محصول خود مراجعه کنید. غذا در زودپزها به ‌سرعت پخته می‌شود و در صورت عدم نظارت، احتمال سوختن غذا وجود دارد. همچنین در صورت عدم استفاده صحیح می­تواند خطرناک باشند.

اگر می‌خواهید روی یک دستگاه سرمایه‌گذاری کنید که بتواند هر کاری را انجام دهد، ما یک زودپز را توصیه می‌کنیم زیرا عملکردهای زیادی دارند و سال‌به‌سال در حال تکامل هستند.

زودپز یا پلوپز: کدام را بالاخره؟

زودپز برقی بوش 8 لیتر ظرفیت دارد و شامل 10 برنامه است مانند کیک­پز، آهسته­پز، ماست­بندی و غیره که می­تواند جایگزین پلوپز و چندین وسیله دیگر شود.

نحوه پخت کامل برنج در زودپز

تحت‌فشار، برنج سفید می‌تواند در کمتر از چهار دقیقه پخته شود. مقدار برنج و آب در یک قابلمه تعیین می‌کند که چه مدت طول می‌کشد تا به فشار کامل برسد. سبزیجات ریشه‌دار و غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای می‌توانند در کمتر از ده دقیقه بپزند. اگر از زودپز برای نرم کردن سبزیجات ریشه‌دار استفاده می‌کنید، از یک فنجان آب استفاده کنید. برای غلات، از نسبت یک فنجان به یک فنجان استفاده کنید، مگر اینکه برای غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای باشد، که به ازای هر فنجان یک چهارم تا نیم فنجان آب بیشتری اضافه کنید. برخی از دستورالعمل‌های زودپز می‌گوید که اگر زمان پخت را بیشتر اضافه کنید، به آب اضافی نیاز ندارید.

برای از بین بردن حدس و گمان استفاده از زودپز برای بسیاری از کارهای آشپزخانه، وسیله­ای تهیه کنید که عملکردها را از قبل برنامه‌ریزی کرده باشد! این زودپز محبوب نه‌تنها تنظیمی برای پخت برنج و حبوبات دارد، بلکه می‌تواند خورش هم بپزد و عملکرد جداگانه‌ای برای گوشت دارد.

زودپز یا پلوپز: کدام را بالاخره؟

آیا می‌توان به‌جای زودپز از پلوپز استفاده کرد؟

اگرچه پلوپز برای بسیاری از غذاهای مختلف استفاده می‌شود، اما برخی از اقلام هستند که فقط باید با استفاده از زودپز پخته و آماده شوند. از آنجایی‌که پلوپز نمی‌تواند با فشار بالا غذا را بپزد و الیاف و گوشت‌های سفت را تجزیه کند، استفاده از پلوپز را برای پخت­های طولانی‌مدت همچنین برای انواع حبوبات توصیه نمی‌کنیم.

کدام را برای گوشت و حبوبات سفت استفاده کنم: زودپز یا پلوپز؟ زودپز برای گوشت و حبوبات سفت بهتر از پلوپز است، زیرا زمانی که فشار بیاورد، می‌تواند ظرف 30 دقیقه یا کمتر آن‌ها را تجزیه کند. برای استفاده ایمن از زودپز، باید مطمئن شوید که حداقل یک فنجان آب دارید. بسته به ظرف، ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشید. سپس ادویه‌ها و سبزیجات معطر خود را ابتدا با درب تفت دهید. اگر گوشت را مانند کباب می‌پزید، ابتدا آن را با هرگونه سبزیجات و چاشنی سرخ‌کنید و سپس آب اضافه کنید.

برای پختن گوشت‌ها، حدود نیمی از ظرف را آب اضافه کنید. مقدار بیشتری برای یک سوپ یا کمی کمتر برای پختن کباب اضافه کنید. زمانی که تابه شما به فشار بالا رسید، گوشت‌ها و خورش‌ها می‌توانند 30 تا 60 دقیقه بپزند. برای پخت لوبیا به ازای هر فنجان لوبیا از چهار فنجان آب استفاده کنید. اگر از چاشنی‌ها و سبزیجات استفاده می­کنید، ابتدا تفت دهید، سپس لوبیا و آب را اضافه کنید. حبوبات معمولاً در کمتر از 30 دقیقه پس از رسیدن به فشار بالا آماده می‌شوند.

برای پختن مقدار زیاد غذا از چه چیزی باید استفاده کنم؟

شما می‌توانید از یک زودپز استفاده کنید، به‌ویژه برای کسانی که می‌خواهند غذاهای بیشتری درست کنند. به‌طورکلی، یک زودپز برقی حدود هشت لیتر ظرفیت دارد و تعداد کمی از مارک‌های زودپز به 12 لیتر می‌رسد که برای مقادیر زیاد کافی نخواهد بود. خوشبختانه، ظرفیت زودپزها می‌توانند تا 22 لیتر برسد، به همین دلیل است که ما آن‌ها را توصیه می‌کنیم. ممکن است برای کنسرو کردن مقادیر زیاد در شیشه‌های بزرگ یا پذیرایی در یک مهمانی به یکی از این موارد نیاز داشته باشید.

چه وسیله‌ای برای پخت غلات ارزان‌تر است؟

اگر می‌خواهید هزینه‌های اولیه خود را پایین نگه‌دارید و قصد ندارید از دستگاه خود برای پختن لوبیا یا گوشت استفاده کنید، پلوپز بهترین گزینه است. با این‌حال، می‌توانید این پلوپز را که شش فنجان برنج را در کمتر از 15 دقیقه می‌پزد، با قیمت 1 میلیون تهیه کنید. پلوپزها برای مسافرت و در فضاهای کوچک نیز بهترین کار را دارند. پلوپزها می‌توانند حجم کمتری داشته باشند و برای فضای محدود پیشخوان مانند آپارتمان‌های کوچک عالی هستند. اگر زیاد سفر می‌کنید، ممکن است بخواهید یکی از آن‌ها را با خود ببرید.

پلوپزها می‌توانند در اندازه‌های کوچک‌تر عرضه شوند، زیرا به فضایی برای ایجاد فشار نیاز ندارند. این پلوپز کوچک فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و پس از استفاده به‌راحتی قابل نگهداری است. برای وعده‌های غذایی یک یا دو نفر عالی است.

آیا می‌توانید غذای منجمد را در زودپز آماده کنید؟

برای پخت غذای منجمد هم می‌توان از زودپز و هم پلوپز استفاده کرد. مهم است که توجه داشته باشید که بیشتر سبزیجات یخ‌زده خیلی سریع در زودپز پخته می‌شوند، بنابراین این را در نظر داشته باشید. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از پختن بیش ‌از حد مواد غذایی منجمد از زودپز برقی با عملکرد بخار استفاده کنید. گوشت‌های منجمد را می‌توان داخل زودپز قرار داد، اما آشپزهای باتجربه در مورد اینکه آیا این کار خوب است یا خیر، اختلاف‌نظر دارند.

برخی می‌گویند که آن‌ها را ابتدا تفت دهید تا طعم بهتری داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، پختن گوشت‌های منجمد مانند مرغ در زودپز می‌تواند باعث شود که غذای شما مقداری طعم خود را از دست بدهد. آشپزهای دیگر اظهار می‌کنند که برش‌های بزرگ‌تر گوشت باید کاملاً از حالت منجمد خارج شوند زیرا ممکن است در بیرون بپزند و در داخل خام بمانند. همان‌طور که گفته شد، به نظر می‌رسد اتفاق‌نظر این است که مرغ‌های کوچک‌تر و قطعات نازک‌تر یا تکه‌های کوچک گوشت منجمد برای تهیه در زودپز مناسب هستند.

اکنون‌که می‌دانید چگونه بین پلوپز یا زودپز تصمیم بگیرید، یکی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه و سبک زندگی شما باشد. چه زودپز برقی برای همه زنگ‌ها و سوت‌هایش باشد، چه پلوپز را به دلیل قیمت و سادگی آن ترجیح می‌دهید، مطمئناً یکی را پیدا خواهید کرد که کاملاً با سبک آشپزخانه شما مطابقت داشته باشد.

حتی اگر میخواهید زودپزتان برقی نباشد زودپز تک دسته الماس هم انتخاب خوبی است که توانسته رضایت مشتریان را جلب کند.

زودپز یا پلوپز: کدام را بالاخره؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !