ماجرایی کودکان و ارتقای سلامت


ماجرایی کودکان و ارتقای سلامت

کودکانی که زمان بیشتری را صرف بازی های ماجراجویانه می کنند علائم کمتری از اضطراب و افسردگی نشان می دهند

ماجرایی کودکان و ارتقای سلامت
به گفته محققان دانشگاه اکستر، هیجان و ماجراجویی به کودکان کمک می کند تا اضطراب نداشته باشند. این مطالعه نشان می دهد کودکانی که زمان بیشتری را صرف بازی های ماجراجویانه می کنند علائم کمتری از اضطراب و افسردگی نشان می دهند.
تیمی از محققان برای بررسی نحوه تاثیرگذاری بازی های هیجان انگیز و ماجراجویانه بر شخصیت کودکان، نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ والدین و کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال را مورد بررسی قرار دادند.

از این والدین پرسیده شد که چقدر کودکانشان درگیر بازی های هیجان‌انگیز و ماجراجویانه هستند. به عنوان مثال می توان به بالا رفتن از درختان، دوچرخه سواری یا کاوش در یک منطقه جنگلی اشاره کرد. نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند که چنین فعالیت هایی اغلب غیرقابل پیش بینی هستند و حتی ممکن است به یک یا دو لحظه ترسناک یا دلهره آور منجر شوند.
سؤالات اضافی در مورد شرایط کلی کودکان و همچنین نحوه عملکرد ذهنی آنها در اولین دوره قرنطینه کرونا نشان داد بچه‌های ماجراجو در طول اولین قرنطینه کووید ۱۹ نسبت به همتایان خود شادتر بودند.

هلن داد، استاد روانشناسی کودک ورهبر این مطالعه درباره موضوع فوق می گوید: ما بیش از هر زمان دیگری نگران سلامت روان کودکان هستیم و یافته های ما نشان می دهد که ممکن است بتوانیم با اطمینان از داشتن فرصت های فراوان برای بازی های ماجراجویانه، از سلامت روان کودکان محافظت کنیم.

این موضوع واقعاً مهم است زیرا بازی برای کودکان امری غریزی و با ارزش است، رایگان بوده و در دسترس همه قرار دارد و اصولا ماجراجویی به مهارت‌های خاصی نیاز ندارد. ما اکنون نیاز فوری به سرمایه‌ گذاری و حفاظت از فضاهای طبیعی، پارک ‌هایی با طراحی خوب و زمین‌ های بازی ویژه ماجراجویی داریم تا از سلامت روانی کودکانمان حمایت کنیم.

امروزه کودکان بیش از هر زمان دیگری به سیستم های الکترونیکی متصل شده اند، به این معنی که اکثر کودکان به اندازه نسل های قبلی فرصت برای انجام بازی های ماجراجویانه در بیرون از خانه ندارند. یکی از جنبه های مهم بازی ماجراجویانه در بسیاری از موارد این است که به دور از نظارت بزرگسالان انجام می شود.
طی این مطالعه محققان می خواستند نظریه خود مبنی بر اینکه بازی های ماجراجویانه به کودکان کمک می کند تا انعطاف پذیری خود را افزایش دهند و آنها را کمتر در برابر مسائل مربوط به سلامت روان آسیب پذیر کند، را آزمایش کنند.

یافته های این تحقیقات نشان داد: بچه ‌هایی که زمان بیشتری را صرف بازی در خارج از خانه می ‌کردند، با مشکلات درونی ‌سازی کمتری مواجه بودند که با اضطراب و افسردگی مشخص می ‌شد. همان کودکان در طول قرنطینه اول نیز عموماً شادتر و دارای روحیه مثبت‌ تری بودند.
محققان همچنین خاطرنشان کردند که بازی های ماجراجویانه تنها عامل تعیین کننده در مورد سلامت روان دوران کودکی نبوده و عناصر متعددی در این زمینه تاثیر دارند. با این حال، نتایج مشاهده شده این مطالعه حتی پس از در نظر گرفتن متغیرهای مختلفی از جمله جنسیت، سن، و شغل والدین کودک کاملاً نشان دهنده اهمیت ماجراجویی بود.
به نظر می‌رسد که تأثیر مفید بازی‌ های ماجراجویانه در میان کودکانی که در خانواده‌ های کم درآمد متولد می ‌شوند، برجسته ‌تر باشد. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Child Psychiatry Human Development منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس