تامین هسته‌های بذری مهمترین اولویت اجرای طرح جهش تولید دیم است


تامین هسته‌های بذری مهمترین اولویت اجرای طرح جهش تولید دیم است

شهرکرد- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه تامین هسته بذری مهمترین عامل در تامین امنیت غذایی و اجرای طرح‌های کشاورزی است،گفت: تامین هسته بذری مهمترین برنامه در جهت اجرای موفق طرح جهش تولید دیم در کشور است.

حسین جعفری روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی سراسری بررسی چالش‌ها، مشکلات و راهکارها در خصوص تولید هسته‌های بذری غلات، علوفه، دانه‌های روغنی دیم و پشتیبانی فنی و جهش تولید در دیم‌زارهای کشور که در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی گذشته بیش از ۶ هزار تن هسته بذری در سطح کشور با همکاری مرکز تحقیقات، آموزش و منابع طبیعی استان‌ها و همچنین بخش خصوصی تهیه و تولید شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید دیم از سال زراعی گذشته از چهار استان که بیشترین اراضی دیم را داشتند آغاز شد، گفت: امسال اجرای این طرح در ۱۹ استان کشور با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت جهادکشاروزی و ستاد اجرایی فرمان امام شروع شد.

به گفته وی، در این طرح تولید هسته بذری اولیه برای مزارع دیم کشور در راستای پایداری تولید و افزایش ضریب تولید در سطح در دستورکار قرار دارد و برای هر استان ظرفیت تولید پیش‌بینی و هدف‌گذاری شده است.

جعفری به افزایش ضریب بیمه محصولات دیم در کشور با همکاری وزارت جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: مرکز در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی پشتیبانی فنی در مزارع دیم و تامین هسته اولیه بذری را برعهده دارد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۶ میلیون هکتار ارضی دیم در کشور وجود دارد که از این میزان چهار میلیون هکتار زیر کشت گندم و مابقی زیر کشت جو، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و گیاهان روغنی قرار دارد و با اجرای این طرح افزاشی سطح زیرکشت مد نظر نیست و توسعه و افزایش میزان تولید در سطح اراضی دیم مد نظر است.

به گفته وی، در برخی مناطق کشور از هر هکتار اراضی دیم حدود سه تن محصول گندم برداشت می‌شود در حالی که میانگین برداشت گندم دیم یک‌هزار و ۳۰۰کیلوگرم است و افزایش سرانه تولید به سه تن با اجرای این طرح در پایان برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا، گردهمایی سراسری بررسی چالش‌ها، مشکلات و راهکارهای در خصوص تولید هسته‌های بذری غلات، علوفه، دانه‌های روغنی دیم و پشتیبانی فنی وجهش تولید در دیمزارهای کشور در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با حضور کارشناسان و مسوولان زراعت و مرکز تحقیقات کشاورزی ۱۹ استان مجزی طرح جهش تولید دیم در شهرکرد به مدت ۲ روز در حال اجراست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر