کوچ دامداران و عشایر مازندران به ییلاقات در تعطیلات نیمه خرداد ممنوع است


کوچ دامداران و عشایر مازندران به ییلاقات در تعطیلات نیمه خرداد ممنوع است

ساری - ایرنا - رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت که کوچ دامداران و عشایر به ییلاقات استان در تعطیلات رسمی سه روزه نیمه خرداد ممنوع است.

نعمت الله کوهستانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از آن جایی که بخش قابل توجهی از کوچ دامداران و عشایر از استان های همجوار سمنان ، تهران و البرز به مناطق ییلاقی مازندران با خودروها انجام می شود ، برای جلوگیری از مشکلات تردد در جاده های استان ، کوچ آنها تعطیلات سه روزه ممنوع شده است.

وی توضیح داد: اگر چه هر ساله نیمه دوم خرداد زمان کوچ دامداران و عشایر به مراتع مازندران است ، اما با توجه به محدودیت های سفر ناشی از کرونا که طی دو سال اعمال شده بود ، به منظور راحتی سفر مسافران و گردشگران در تعطیلات سه روزه جمعه سیزدهم ، شنبه چهاردهم و یکشنبه پانزدهم خرداد ماه به مازندران ، کوچ جاده ای و حمل و نقل دام و عشایر در محورهای مواصلاتی استان ممنوع اعلام شده است.

وی با اعلام این که زمان کوچ دامداران به مناطق ییلاقی بر حسب بررسی های میدانی و کارشناسی هر منطقه از ییلاقات استان متفاوت است، افزود : در نشست با راهداری ، پلیس راه ، دامپزشکی و محیط زیست مقرر شد تا امسال همه ضوابط و شرایط ورود دامداران به مراتع سفت و سخت رعایت شود.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در باره زمان کوچ دامداران و عشایر توضیح داد: از آن جایی که اردیبهشت ماه امسال بارندگی های مناسبی در بالا دست داشته ایم، وضعیت پوشش علف در مراتع بسیار مناسب تر شده است و کوج عشایر و دامداران هم بسته به شرایط مراتع از هفته دوم خرداد آغاز می شود .

کوهستانی تاکید گفت : بخش عمده ای از عشایر و دامداران از استان های تهران به خصوص ورامین ، البرز و سمنان وارد مراتع استان مازندران می شوند ، بنابراین ورود هر گونه دام به مراتع خارج از زمان بندی ،ممنوع است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه دامداران و عشایر می توانند از هفته دوم خرداد به مراتع سوادکوه شمالی وارد شوند ، اما به طور یقین زمان کوچ دامداران شهرستان آمل ، بابل ، نور و ساری از نیمه دوم خرداد شروع می شود ،که قطعا دامداران باید پس از تعطیلات اقدام به کوچ کنند.

این مسوول با بیان این که دامداران مازندران به دلیل کمبود مراتع دردشت و جلگه ، بالا بودن هزینه نگهداری و تامین علوفه برای کوچ روز شماری می کنند، گفت: یکی از مهم ترین دلیل حاد شدن مشکلات دامداران و عشایر در دشت و جلگه گسترش ترویج کشت دوم درزمین های شالیزاری است، چراکه کشاورزان حدقل ۲۰ تا ۴۰ روز در مناطق مختلف استان زودتر از روال معمول اقدام به کشاورزی می کنند و به همین دلیل چراگاه ها از دسترس خارج می شوند.

کوچ دامداران و عشایر مازندران به ییلاقات در تعطیلات نیمه خرداد ممنوع است

ورود دام های بدون پلاک گذاری به مراتع مازندران ممنوع است

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با توضیح این نکته که در ورودی های مختلف به مراتع استان تحت کنترل است و بازرسی ها از نحوه کوچ و شرایط دام به دقت صورت می گیرد، اظهار داشت: دام هایی وارد مراتع می شوند که دارای مجوز چرای دام باشند ،تعداد دام ها در کوچ بر اساس مجوز تعداد راس دام باید باشد و همچنین دام ها باید طبق قوانین پلاک گذاری شده باشند.

وی افزود : داشتن مدارکی مبنی بر تزریق واکسن های مربوط به دام که از سوی دامپزشکی مورد تایید قرار گرفته باشد نیز از دیگر مدارک اصلی ورود دامداران و عشایر به مراتع مازندران است.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند.

اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری که یکی از دو اداره کل استان محسوب می شود ، بیش از ۳۸۷ هزار هکتار مرتع را زیر پوشش دارد و برای ورود به آن برنامه زمان بندی ارائه می دهد. مراتع این منطقه از نظر میزان و پراکندگی پوشش گیاهی به مراتع درجه یک ، دو و سه تقسیم می شوند. از این میزان مرتع بیش از ۶۰ درصد درجه یک و خوب به شمار می رود که با مدیریت، نگهداری و کنترل ورود دام و قرق، پوشش گیاهیشان حفظ می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس