غربالگری سه ماهه اول بارداری چگونه است؟


غربالگری سه ماهه اول بارداری چگونه است؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که اولین غربالگری بارداری چگونه و در چه ماهی انجام می‌شود؟

سوال : اولین غربالگری بارداری چگونه و در چه ماهی انجام می شود؟

پاسخ : سونوگرافی NT یکی از مهمترین سونوگرافی های بارداری است. در سونوگرافی NT یا همان غربالگری اول هدف بررسی ضخامت مایع پشت گردن جنین و رویت تیغه بینی است که بین هفته های 11 تا 14 بارداری انجام میشود. در سونوگرافی NT، آنومالی اسکن سه ماهه اول را هم انجام میدهیم. پروتکل های جهانی توصیه میکنند در صورت داشتن دستگاه سونوگرافی پیشرفته آنومالی ها در همان سه ماهه اول انجام شوند. آنومالی هایی مثل آنومالی های مغزی، صورت جنین، قلب، دست ها و پاها، مثانه، کلیه ها و ... مورد بررسی قرار میگیرند.

برای آگاهی بیشتر از اولین غربالگری بارداری به سراغ رادیولوژی و سونوگرافی خورشید رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به رادیولوژی و سونوگرافی خورشید یا دریافت نوبت از مرکز رادیولوژی و سونوگرافی خورشید کلیک کنید.

.jabeh_embed_frame .jabeh_embed_frame iframe

غربالگری سه ماهه اول بارداری چگونه است؟

یکی از مهم ‌ترین آزمایشاتی که شما در سه ماهه اول بارداری باید انجام دهید، انجام آزمایشات غربالگری است.
آزمایشات غربالگری دوران بارداری برای حفظ سلامت جنین و مادر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، انجام این امر یک ضرورت در دوران بارداری محسوب می شود.
چراکه شاخصه‌های بسیاری در طی این غربالگری ها مورد بررسی قرار می گیرد با انجام غربالگری دوران بارداری سلامت مادر و نحوه رشد جنین و وضعیت وی مورد بررسی قرار می گیرد و با ایجاد کوچکترین تغییر و یا مشکلی که در دورهای بارداری ایجاد می شود می توان درمان‌های لازم و یا اقدامات مهم این دوره مد نظر قرار بگیرند، از این رو توصیه می شود که حتماً با مراجعه به بهترین مرکز درمان ناباروری تهران و یا متخصص زنان و زایمان تحت نظر باشید تا بتوانید آزمایشات را به صورت کامل و با بررسی های تخصصی انجام دهید.

غربالگری دوران بارداری شامل چه مواردی می باشد؟

غربالگری سه ماهه اول غربالگری سه ماهه دوم

در نظر داشته باشید که انجام هر سه مورد از غربالگری ها حائز اهمیت بوده و می‌تواند نقش بسزایی در سلامت مادر و جنین ایفا نماید .
بنابراین توصیه متخصص این است که قبل از اقدام برای بارداری و حین دوران بارداری تحت مراقبت و تحت نظر متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید، تا با کنترل وضعیت مادر و جنین در طول دوران بارداری بتوانید یک زایمان بدون دردسر و با خیال آسوده داشته باشید همچنین سلامت مادر و جنین در طول دوران بارداری حفظ شود.
غربالگری سه ‌ماهۀ اول شامل سونوگرافی NT و آزمایش خون است که به منظور غربال و تشخیص احتمال وجود برخی از نقص‌های کروموزومی مادرزادی جنین انجام می‌شود.

غربالگری سه ماهه اول بارداری چگونه است؟

انجام سونوگرافی NT

سونوگرافی NT بخشی از غربالگری سه ماهه اول بارداری می باشد، انجام این آزمایش معمولاً در هفته های یازدهم تا ۱۳ بارداری انجام می شود.
با انجام این سونوگرافی پزشک مایع پشت گردن جنین را مورد بررسی قرار می دهد تا احتمال اختلالات کروموزومی تشخیص داده شود با انجام این سونوگرافی می توان اختلالات کروموزومی مانند سندروم دان و تریزومی ۱۸ را مورد بررسی قرار داد.
همانطور که بیان شد انجام این سونوگرافی در کنار آزمایش خون احتمال ابتلای جنین به اختلالات کروموزومی را مورد بررسی قرار می دهد.
این آزمایش توسط متخصص زنان و زایمان که دوره های ویژه این اقدام را گذرانده‌اند انجام می شود ، در این سونوگرافی نیازی به دراوردن لباس نیست و شما باید با مثانه پر برای انجام سونوگرافی مراجعه نمایید متخصص دستگاه کوچکی به نام پروب سونوگرافی را روی شکم شما قرار می دهند و با تحرک آن جنین را بر روی نمایشگر مشاهده خواهد نمود با انجام این عمل می توانم میزان مایع پشت گردن جنین را سنجید.
پزشک شما از هفتۀ ۱۱ تا آخر هفتۀ ۱۳، آزمایش غربالگری سه ‌ماهۀ اول را درخواست خواهد کرد. در آزمایش خون این غربالگری، با اندازه‌گیری شاخص‌هایی در خون شما مشخص می‌شود که جنین احتمال نقص مادرزادی دارد یا خیر. همچنین در این غربالگری، سونوگرافی NT نیز انجام می‌شود. در این سونوگرافی، پزشک مایع پشت گردن جنین را اندازه‌گیری می‌کند که مشخص‌کنندۀ احتمال وجود سندرم داون در جنین است. اگر پزشک در غربالگری سه ‌ماهۀ اول موارد خطر را ببیند، آزمایش‌های تشخیصی را درخواست خواهد کرد. این آزمایش‌ها همه برای این است که از به دنیا آمدن جنین با برخی نقص‌های شناخته‌شدۀ مادرزادی جلوگیری شود

نتیجه سونوگرافی NT

جای نگرانی برای انجام سونوگرافی نمی باشد چرا که این روش ایمن بوده و برای بررسی و مشکلات جنین در حال رشد مورد استفاده قرار می گیرد.
همانطور که بیان شد مایع موجود در ناحیه پشت گردن جنین مورد بررسی قرار می گیرد این سونوگرافی که مشکلات جنین را مشخص می کند می تواند به شما بگوید که جنین دارای مشکل است و یا دچار اختلالات کروموزومی می باشد .
البته برای اینکه به اطمینان کافی در رابطه با ابتلای جنین به اختلالات کروموزومی برسید نیاز است تا آزمایشات تکمیلی دیگری را انجام دهید آزمایش های تشخیصی تخصصی در این زمینه باید انجام شود تا با اطمینان به شما گفته شود که جنین دچار اختلالات کروموزومی می باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته