علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!


علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!

شاید تصور کنید که سرطان سینه تنها در زنان ظاهر می‌شود، اما باید بدانید که این بیماری در مردان و نوجوانان پسر نیز شایع است. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات بیشتری درباره علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر در اختیارتان قرار دهیم.

علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!
برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند سرطان سینه نوعی سرطان است که تنها زنان را درگیر خود می‌کند، باید بگوییم مردها و نوجوانان پسر نیز دچار این بیماری خواهند شد. اگرچه میزان بروز این بیماری در مردان نسبت به زنان بسیار کمتر و نادر است اما توجه به برخی علائم خصوصا در سن بلوغ، همان‌قدر که در دختران ضروری است در نوجوانان پسر نیز ضرورت دارد. اما علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ و چگونه می‌توان این بیماری را تشخیص داد؟

در این مقاله می‌خوانید:

علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ علل ایجاد سرطان سینه در نوجوانان پسر تشخیص سرطان سینه در نوجوانان پسر و پیشگیری از حاد شدن آن

بیشتر بخوانید: تومور مارکر در سرطان سینه، چه نقشی دارد؟

علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!
سن بلوغ در پسران و دختران مرحله‌ای است که بافت سینه رشد می‌کند. درست است که بافت سینه در پسران به دلیل عدم ترشح هورمون‌های زنانه رشد چندانی ندارد، اما سینه مردان نیز دارای برخی غدد و مجراهای مربوط به سینه است. به همین دلیل است که رشد غیر طبیعی برخی بافت‌ها در این ناحیه ممکن است نوجوانان پسر را نیز به سرطان سینه مبتلا کند. بنابراین توجه به علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر به اندازه دختران اهمیت دارد و تشخیص زود هنگام علائم و رسیدگی به آن‌ها باعث می‌شود که بیماری قبل از پیشرفته شدن، مهار شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: بهترین مارک ژل شستشوی صورت کدام است؟

علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟


علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!
شایع‌ترین نوع سرطان سینه در مردان IDC است. سرطان سینه معمولاً تا زمانی که به مرحله نسبتاً پیشرفته نرسد، متاسفانه علائم مشهودی ایجاد نمی‌کند. اما این علائم گاهی در نوجوانان پسر و مردان به دلیل عدم پیچیدگی در بافت سینه، می‌تواند سریع‌تر بروز پیدا کند.

معمولا بروز سرطان سینه در نوجوانان پسر با سابقه خانوادگی و ژنتیک آن‌ها رابطه مستقیم دارد.

از جمله علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر و مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس درد، حساسیت، یا ناراحتی در اطراف سینه یا نوک سینه وجود یک توده در بافت سینه (وجود توده‌های خوش خیم در زنان غیر معمول نیست اما در مردان نادر است و باید به آن توجه شود) وجود توده در قسمت غدد لنفاوی و زیربغل‌ها گودی، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن پوست سینه ایجاد زخم اطراف نوک پستان یا پوست سینه ترشحات نوک سینه، تغییر رنگ یا تغییر در ظاهر آن

مطالب پیشنهادی: غربالگری منظم سرطان پستان، ضروری است؟

علل ایجاد سرطان سینه در نوجوانان پسر


علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!
معمولا بروز سرطان سینه در نوجوانان پسر با سابقه خانوادگی و ژنتیک آن‌ها رابطه مستقیم دارد. اما در برخی موارد نیز این مشکل بدون وجود هیچ عامل مستعد کننده‌ای ظاهر می‌شود.

از جمله دلایل بروز این بیماری در پسران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سابقه خانوادگی و ژنتیک


علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!
افرادی که اعضای نزدیک خانواده خود (بدون توجه به جنسیت) مبتلا به سرطان سینه هستند، در معرض افزایش خطر ابتلا به این بیماری خواهند بود. به ارث بردن انواع ژن سرطان سینه BRCA1 یا BRCA2 احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

تقریباً ۲۰ درصد از مردان و پسرانی که مبتلا به سرطان سینه می‌شوند، DNA آن‌ها حامل ژن‌های جهش‌ یافته BRCA2 است.

تخمین زده می‌شود که تقریباً ۲۰ درصد از مردان و پسرانی که مبتلا به سرطان سینه می‌شوند، DNA آن‌ها حامل ژن‌های جهش یافته است که ژن‌های جهش‌ یافته BRCA2 شایع‌ترین آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: برای غربالگری سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

سندرم کلاین فلتر


علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!
سندرم کلاین فلتر یک مشکل ژنتیکی نادر است که ۲۰ تا ۳۰ درصد خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان و نوجوانان پسر را افزایش می‌دهد. این سندرم زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که در بدو تولد مرد است، با یک کروموزوم X اضافی به دنیا می‌آید که به جای ۴۶ کروموزوم، ۴۷ کروموزوم ایجاد می‌کند. کودکان مبتلا به این سندروم از آنجایی که کروموزوم Y دارند، ویژگی‌های مردانه و اندام تناسلی خود را ایجاد می‌کنند اما کروموزوم X اضافی مرتبط با سندرم کلاین فلتر اغلب باعث کوچکتر شدن بیضه‌ها، بزرگ شدن سینه‌ها و اختلال باروری در آن‌ها خواهد شد.

سابقه درمان سرطان


علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!
پرتودرمانی و شیمی درمانی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. از پرتوها و داروهای شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، اما آن‌ها همچنین می‌توانند باعث تغییراتی در ساختار سلول‌های طبیعی بدن شوند و خطر ابتلا به بیماری و سرطان ثانویه در فرد را افزایش دهند. به خصوص اگر این درمان‌ها تغییراتی در سطح هورمون‌های بدن ایجاد کنند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن، چرا بچه دار شویم؟

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی به دلیل بیماری یا مصرف دارو می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در نوجوانان پسر افزایش دهد. همچنین افراد تراجنسیتی یا ترنس که در سن بلوغ قصد تغییر جنسیت دارند، به دلیل استفاده از متدهای هورمون درمانی، بیشتر در معرض ابتلای سرطان سینه خواهند بود.

چاقی

چاقی و وزن بیش از حد نیز یکی دیگر از عوامل افزایش خطر ابتلا در نوجوانان پسر خواهد بود. زیرا چاقی سطح هورمون‌ها را در بدن تغییر می‌دهد و تولید هورمون‌هایی را افزایش می‌دهد که باعث ایجاد توده‌های سرطانی و رشد آن‌ها در سینه می‌شود.

چاقی یکی از عوامل موثر در ابتلای نوجوانان پسر به سرطان سینه به شمار می‌رود.

توجه داشته باشید که اگر این بیماری در یکی از اعضای خانواده دیده شده، بهتر است آزمایش‌های غربالگری را برای نوجوان خود انجام دهید. اگر نتیجه این آزمایش‌ها او را مستعد ابتلا به این بیماری تشخیص داده بود، بهتر است مراجعه به پزشک متخصص و آزمایش‌های غربالگری به طور مرتب انجام شود.

مطالب پیشنهادی: سرطان سینه در نوجوانان، علائم و درمان

تشخیص سرطان سینه در نوجوانان پسر و پیشگیری از حاد شدن آن


علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!
همان‌طور که اشاره کردیم، علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر مانند دختران، ممکن است تا حاد نشدن وضعیت بروز پیدا نکند. بهترین راه برای تشخیص به موقع این بیماری در نوجوانانی که سابقه خانوادگی و ژنتیکی دارند، انجام آزمایشات و چکاپ‌های مرتب است.

از جمله این آزمایشات که باید به صورت دوره‌ای و مرتب انجام شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماموگرافی (گرفتن عکس به کمک اشعه ایکس از بافت سینه‌ها) سونوگرافی سینه (گرفتن اسکن از سینه و بافت آن با استفاده از امواج صوتی) بیوپسی (در صورت تغییر در بافت سینه و ظاهر آن، یک نمونه برداری کوچک از بافت سینه انجام می‌شود)

بیشتر بخوانید: سوالات در مورد سرطان سینه، ۸ پرسش رایج

کلام آخر


علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر چیست؟ آن‌ها را جدی بگیرید!
همان‌طور که اشاره کردیم، شیوع سرطان سینه در مردان و نوجوانان پسر بسیار کمتر از زنان است اما احتمال بروز آن صفر نیست. در این مقاله سعی داشتیم تا شما را بیشتر با علائم سرطان سینه در نوجوانان پسر آشنا کنیم و آگاهی شما را نسبت به این بیماری در نوجوانان بالا ببریم. توجه داشته باشید که سابقه خانوادگی و ژنتیکی ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش خواهد داد. در صورت وجود این سابقه بهتر است نشانه‌های ذکر شده را جدی بگیرید و برای چکاپ‌های مرتب مراجعه کنید. فراموش نکنید که تشخیص بیماری در مراحل اولیه می‌تواند جان عزیزانتان را نجات دهد و از پیشرفته شدن بیماری جلوگیری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار