مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودرو


مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودرو

در آذر سال 1400 معاون فروش و بازاریابی کرمان خودرو برای اولین بار اعلام کرد که سدان جدید جک J7 توسط این شرکت تولید و در سال 1401 در بازار کشور عرضه خواهد شد. این در حالی بود که حدود یک سال قبل، نخستین دستگاه از این خودرو برای انجام آزمایش‌های فنی و مراحل بازاریابی … The post مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودرو...

در آذر سال ۱۴۰۰ معاون فروش و بازاریابی کرمان خودرو برای اولین بار اعلام کرد که سدان جدید جک J7 توسط این شرکت تولید و در سال ۱۴۰۱ در بازار کشور عرضه خواهد شد. این در حالی بود که حدود یک سال قبل، نخستین دستگاه از این خودرو برای انجام آزمایش‌های فنی و مراحل بازاریابی به ایران وارد شده بود. حال نیز خبر رسیده که کرمان خودرو به‌تازگی تولید آزمایشی J7 را آغاز کرده است اما خودرویی که قرار است راهی بازار ایران شود با چیزی که قبلاً برای آزمایش وارد شده بود متفاوت است. برای فهم بهتر این تفاوت بهتر است ابتدا نگاهی به پیشینهٔ این سدان جک داشته باشیم.

مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودروجک A5

معرفی جک A5 یا J7

جک در نمایشگاه خودروی چنگدو ۲۰۱۹ سدان کامپکت جدیدی بنام A5 را از طریق زیر برند Jiayue معرفی کرد. این خودرو در اصل جانشینی برای جک J5 محسوب می‌شد که در کشورمان هم عرضه شد و موفق عمل کرد. فروش A5 در چین از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد و حدود یک سال بعد نیز با نام J7 در دو کشور مکزیک و روسیه عرضه شد. این خودرو یک سدان کامپکت لیفت‌بک است که یعنی درب صندوق آن مثل سیتروئن زانتیا همراه با شیشهٔ عقب باز می‌شود. A5 در مرکز طراحی جک در تورین ایتالیا طراحی شده است.

مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودروجک A5

وظیفهٔ طراحی بیرونی این سدان چینی را «دنیله گاگلیونه» بر عهده داشته است که قبلاً در آلفارومئو کار می‌کرد و با طراحی آلفارومئو ۸C شهرت یافت. داخل خودرو نیز توسط طراح سابق مازراتی و لانچیا «کارلو کانسیلیو» طراحی شده است. بااین‌حال، در نمای جلویی A5 شباهت‌هایی با محصولات کیا و فورد دیده می‌شود. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس CVT متصل است. A5 در سال ۲۰۲۰ با فروش ۲۶ هزار دستگاهی در چین، به پرفروش‌ترین محصول جک تبدیل شد.

مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودروجک A5

فیس‌لیفت و تغییر برند جک A5 یا J7

در اوایل سال ۲۰۱۸، جک از طریق جوینت ونچری با فولکس‌واگن، برندی بنام Sehol را تأسیس کرد که در زبان چینی «سیهائو» تلفظ می‌شود. این برند در ابتدا برای ساخت و عرضهٔ نسخهٔ الکتریکی محصولات جک در نظر گرفته شده بود اما در سال ۲۰۲۰ استراتژی آن تغییر کرد و ازآن‌پس جک تقریباً تمام سدان‌ها و کراس‌اوورهای خود را به برند سیهائو منتقل کرد. بدین ترتیب، جک A5 نیز از سال ۲۰۲۰ به بعد با نام سیهائو A5 به بازار عرضه شد. سپس در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱ نسخهٔ فیس‌لیفت این خودرو با نام سیهائو A5 پلاس معرفی شد.

مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودرو
مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودرو

در این فیس‌لیفت شاهد تغییرات نسبتاً بزرگی در ظاهر A5 هستیم به‌گونه‌ای که دماغهٔ خودرو طبق زبان طراحی برند سیهائو کاملاً بازطراحی شده است. این زبان طراحی را قبلاً در محصولات جدید سیهائو مثل کراس‌اوورهای X4 و QX دیده بودیم. در بخش جلویی A5 پلاس چراغ‌ها و جلوپنجره باریک‌تر شده‌اند درحالی‌که سپر با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر کاملاً از نو طراحی شده است. در عقب نیز هرچند چراغ‌ها همچنان سراسری هستند اما طراحی آن‌ها کاملاً بروز شده سپر عقب نیز با دیفیوزر جدید و مه شکن‌های عمودی نمای تازه‌ای به خود گرفته است.

مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودرو
مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودرو

در داخل A5 پلاس فرم کلی داشبورد حفظ شده است ولی حالا کنسول میانی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی، غربیلک فرمان و دریچه‌های تهویه همگی تغییر کرده و نمای بروزتری به کابین خودرو داده‌اند. یکی از مهم‌ترین تغییرات A5 پلاس اما ارتقاء قوای محرکهٔ آن است زیرا این خودرو به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تقویت‌شدهٔ TGDI مجهز شده است که حالا ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد افزایش قابل‌توجهی نسبت به A5 معمولی داشته‌اند و A5 پلاس را به سریع‌ترین خودرو جک و سیهائو تبدیل کرده‌اند. علاوه بر این، انتقال نیروی هم حالا بجای گیربکس CVT توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچهٔ جدید صورت می‌گیرد.

مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودروسیهائو A5 پلاس

جک J7 در ایران

با توجه به تصاویری که از خط تولید آزمایشی کرمان خودرو منتشر شده، این شرکت برخلاف چیزی که قبلاً دیده بودیم، نسخهٔ فیس‌لیفت A5 یعنی A5 پلاس را برای تولید و عرضه در ایران انتخاب کرده است. ازآنجایی‌که تولید آزمایشی این خودرو هم‌اکنون آغاز شده است احتمالاً تا اواخر امسال شاهد عرضهٔ آن به بازار کشور خواهیم بود. فعلاً مشخص نیست که کرمان خودرو چه تیپی از A5 پلاس را در ایران عرضه خواهد کرد اما به‌احتمال‌زیاد تیپ فول این خودرو را نخواهیم دید زیرا سازندهٔ وطنی سابقهٔ درخشانی در کاهش آپشن‌های محصولات جک دارد! بااین‌حال، می‌توان انتظار وجود تجهیزاتی مثل درب صندوق برقی، سانروف، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن صندلی‌ها، صفحه آمپر دیجیتالی، چهار ایربگ، کروز کنترل و سنسور نور را در A5 پلاس تولید ایران داشته باشیم.

مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودروسیهائو A5 پلاس

مشخصات فنی جک J7

هنوز نمی‌دانیم که این سدان چینی در کشورمان با همان موتور ۱.۵ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری قدیمی تولید خواهد شد یا کرمان خودرو موتور قوی‌تر ۱۸۴ اسب بخاری TGDI را روی آن نصب خواهد کرد ولی ازآنجایی‌که این خودروساز ایرانی به‌منظور انطباق با شرایط آب‌وهوایی و بنزین ایران، قدرت موتور کراس‌اوور KMC K7 را به ۱۶۱ اسب بخار کاهش داده است، اگر A5 پلاس را به موتور TGDI هم مجهز کند به‌احتمال‌زیاد قدرت آن را از ۱۸۴ اسب بخار کمتر خواهد کرد. در همین حال، ازآنجایی‌که کرمان خودرو اخیراً دو محصول جک یعنی کراس‌اوور K7 و پیکاپ T8 را با برند جدید KMC در ایران عرضه کرده است و همچنین با توجه به اینکه سدان‌های قبلی جک با نام‌های J4 و J5 در کشورمان شناخته‌شده هستند، به‌احتمال‌زیاد این سدان جدید با نام KMC J7 به فروش خواهد رسید.

مشخصات و قیمت احتمالی جک J7، سدان جدید کرمان خودروسیهائو A5 پلاس

قیمت جک J7 در ایران

قیمت سیهائو A5 پلاس در چین از ۹۸,۸۰۰ یوآن معادل ۱۴,۸۵۰ دلار آغاز می‌شود که با توجه به این عدد، در ایران باید انتظار قیمتی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان را برای آن داشته باشیم. با این قیمت، در حال حاضر اصلی‌ترین رقیب KMC J7 در ایران چری آریزو ۶ خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر