خانواده‌ها غربالگری نوزدان از نظر تیروئید را جدی بگیرند


خانواده‌ها غربالگری نوزدان از نظر تیروئید را جدی بگیرند

اردبیل - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر لزوم غربالگری نوزادان در روزهای سوم تا پنجم بعد از تولد از نظر بیماری کم‌کاری تیروئید تاکید کرد.

دکتر محمد جعفرزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری ۴ تا ۱۰ خرداد به نام هفته جهانی پیشگیری از کم‌کاری تیروئید اظهار کرد: کم‌کاری تیروئید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به هنگام و یا درمان نامناسب می‌تواند موجب بروز عقب‌ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود،

وی ادامه داد: عدم تشخیص و درمان مناسب و به هنگام بیماری در مبتلایان بار بیماری سنگینی را بر خانواده و جامعه وارد می‌کند و در صورت تشخیص به هنگام، درمان ساده، آسان، ارزان و موثر است.

وی اضافه کرد: با غربالگری نوزادان و شناسایی بیماران و درمان مناسب آنان از عوارض جدی بیماری پیشگیری و فردی مولد و سالم به جامعه تحویل داده می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: ادغام برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای بیماری کم‌کاری تیروئید در مهرماه سال ۱۳۸۴، اجرای همزمان آن در روستاها و شهرها، دستیابی به پوشش بیش از ۹۷ درصد در کمترین زمان ممکن، شروع درمان در بیماران شناسایی شده، حفظ ضریب هوشی طبیعی در بیماران تحت درمان، دارا بودن هزینه به سود ۱ به ۲۲ و بسترسازی مناسب برای غربالگری دیگر بیماری‌های مهم و قابل غربالگری در نوزادان از جمله ویژگی‌های مهمی است که این برنامه را در دنیا بی‌نظیر کرده است.

دکتر جعفرزاده با اشاره به اینکه تاکنون در سطح کشور بیش از ۱۲ میلیون نوزاد غربالگری شده و تعداد زیادی بیمار شناسایی و درمان شده‌اند، گفت: بدون اجرای این برنامه عقب‌ماندگی ذهنی در درجات مختلف در این بیماران غیرقابل اجتناب بود.

وی بیان کرد: ضروری است نوزادان در روز ۳ تا ۵ تولد در مراکز نمونه‌گیری مورد غربالگری قرار گرفته و در صورت تایید بیماری مراقبت شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق