بخشی از اعتبار 5 میلیارد دلاری روسیه عملیاتی شد/ افزایش سقف تجارت ایران و روسیه به 40 میلیارد دلار


بخشی از اعتبار 5 میلیارد دلاری روسیه عملیاتی شد/ افزایش سقف تجارت ایران و روسیه به 40 میلیارد دلار

وزیر نفت از عملیاتی شدن بخشی از اعتبار 5 میلیارد دلاری روسیه برای پروژه‌های بخش انرژی، کشاورزی، حمل و نقل خبر داد و گفت: بنا داریم در دولت سیزدهم سطح روابط تجاری با روسیه را در تمام این حوزه‌ها به سقف 40 میلیارد دلار در سال برسانیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، چهارم خردادماه) پس از دیدار با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه با قدردانی از حضور ایشان و هیئت عالی‌رتبه این کشور در تهران اظهار کرد: مذاکرات اولیه میان دو کشور در روسیه انجام شده بود و خوشبختانه امروز تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های مطلوبی برای همکاری دو کشور ایران و روسیه در حوزه‌های انرژی، بانکی، حمل و نقل، کشاورزی، انرژی هسته‌ای و حوزه صنعت و تجارت آزاد مهیاست، افزود: بنا داریم در دولت سیزدهم سطح روابط تجاری با روسیه را در تمام این حوزه‌ها به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

وزیر نفت حوزه بانکی را از مهمترین محورهای مذاکره هم در مسکو و هم در تهران عنوان کرد و گفت: امروز تصمیم‌های خوبی برای استفاده از ارزهای ملی در روابط دوجانبه و تعاملات مالی اتخاذ شد.

اوجی به تخصیص بخشی از اعتبار ۵ میلیارد دلار روسیه برای پروژه‌های حوزه انرژی، کشاورزی، حمل و نقل اشاره و تصریح کرد: بخشی از این اعتبارات عملیاتی شده و برای بخشی دیگر نیز امروز با حضور معاون نخست‌وزیر روسیه تصمیم‌گیری شد.

وی ادامه داد: مذاکرات خوبی نیز در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در مسکو داشتیم که خوشبختانه قراردادها و توافق‌های خوبی هم در بخش بالادستی صنعت نفت و هم در بخش پتروشیمی و صدور خدمات فنی و مهندسی امضا شد. امروز نیز تفاهم‌نامه‌ای در زمینه صدور محصولات پتروشیمی و دانش فنی کاتالیست به روسیه امضا می‌شود.

با همکاری یکدیگر تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کنیم

وزیر نفت در زمینه موضوع کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال و جنوب که یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در مسکو و امروز در تهران بود، افزود: خوشبختانه توافق‌های خوبی در حوزه ریلی، حمل و نقل جاده‌ای، کشتیرانی و هوایی انجام شد.

اوجی اظهار کرد: هر دو کشور ایران و روسیه در تحریم‌های ظالمانه هستیم که انشاءالله با همکاری یکدیگر و توسعه روابط در تمام بخش‌های عنوان شده تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کنیم.

وی به انجام مذاکرات دو جانبه ایران و روسیه در تهران و مسکو بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: امروز دو کشور تحت قالب کمیته‌های مشترک در تمام حوزه‌ها به توافق‌های خوبی رسیدیم.

وزیر نفت در پایان با قدردانی از حضور معاون نخست‌وزیر روسیه و هیئت عالی‌رتبه این کشور، سفرای دو کشور، نمایندگان و معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها گفت: ان‌شاالله هرچه زودتر توافق‌های نشست امروز که پیش‌زمینه‌ای برای نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه است، عملیاتی شوند تا مردم هر دو کشور ایران و روسیه از این نعمت بهره‌مند شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر