رابطه سفر و معنویت چیست؟


رابطه سفر و معنویت چیست؟

به گزارش «دنیای سفر»، یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ـ، ابوالقاسمی ـ رییس گروه سلامت معنوی فرهنگستان ـ محققی ـ معاون علمی فرهنگستان ـ و کلانتر معتمدی ـ دبیر فرهنگستان ـ و جمعی از متخصصان علوم پزشکی، پیراپزشکی و سایر علوم...

سفر بیش از آن که برای کسب لذت های مادی انجام شود، اقدامی برای فرار از زندگی روزمره جامعه امروزی و بازیابی انرژی است، مفهومی که کاملا معنوی است.

"محقق و پژوهشگر گردشگری"

به گزارش «دنیای سفر»، یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ـ، ابوالقاسمی ـ رییس گروه سلامت معنوی فرهنگستان ـ محققی ـ معاون علمی فرهنگستان ـ و کلانتر معتمدی ـ دبیر فرهنگستان ـ و جمعی از متخصصان علوم پزشکی، پیراپزشکی و سایر علوم مرتبط تشکیل شد که در آن به موضوع جایگاه گردشگری و معنویت در سلامت معنوی انسان پرداخته شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو با تاکید بر جایگاه ارزشمند سفر در زندگی انسان، معنویت را یکی از رویکردهای جدید و مورد توجه مطالعات گردشگری دانست و گفت: سفر در معنای لغوی به مفهوم «آشکار شدن و پرده برداشتن»، یکی از رفتارهای تحسین شده انسانی است که آدمی را به سوی کمال، بهتر شدن، آرامش، استراحت و تجدید قوا سوق می دهد.

او یادآور شد: گردشگری یک جا به جایی فیزیکی است که انسان از مبدأ خویش به سوی یک مقصد حرکت می کند و سپس به مبدأ باز می گردد. این حرکت فلسفه ای عظیم در ماهیت و فطرت انسانی دارد که با کسب تجربه همراه است.

ایمانی خوشخو با اشاره به رویکرد معنوی در مطالعات گردشگری بیان کرد: رویکرد معنوی به گردشگری، از ماهیت معنوی و روحانی انسان به عنوان گردشگر گرفته شده است. اصل وجود انسان معنوی است و سفر بیش از آن که برای کسب لذت های مادی صورت پذیرد، اقدامی برای فرار از زندگی روزمره جامعه امروزی و بازیابی انرژی است، مفهومی که کاملا معنوی است. از این رو همه آنچه در جهان هستی، جامعه انسانی و درون خود گردشگر به مفهوم غیرمادی اشاره دارد، در زمره معنویت قرار می گیرد. بنابراین می توان چنین استدلال کرد که سفر به خودی خود مقوله ای معنوی است، همان گونه که آیات و روایات اسلامی به سفر کردن تاکید کرده اند.

این محقق و استاد دانشگاه با اعتقاد بر این که معنویت را می توان در تمامی زوایای گردشگری درک کرد، این رویکرد را بستری برای تحقق سلامت معنوی انسانی دانست و تاکید کرد: سلامت معنوی انسان به عنوان مهمترین بعد سلامتی مطرح می شود که نیازمند انجام اقدامات آگاهانه است، بنابراین سفر که پیوند انسان با تاریخ، فرهنگ و طبیعت است، گردشگر را به فکر وامی دارد، مدتی از زمان استراحت را برایش فراهم می کند و پیوندی میان خویش و جهان و خالق هستی می یابد. دریافت و ادراک این پیوند زمینه حرکت به سوی سلامت معنوی را فراهم می کند که بسی جای تأمل دارد.

ایمانی خوشخو با اشاره به نظریه گردشگری و معنویت که تاکنون سه همایش بین المللی با حضور پژوهشگران برجسته خارجی و داخلی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شده است، اظهار کرد: تئوری گردشگری و معنویت بازنمای گردشگری در جایگاه اصلی خویش است، آن جایگاهی که مسیر حرکت به سمت ارزش ها، پخته شدن، معناجویی، یافتن و کشف کردن را فراهم می کند. چه بسا تحقق این امر، سلامت معنوی انسانی را به همراه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...