مهمترین وقایع نجومی خرداد 1401 ؛ این ماه سر به هوا باشید


مهمترین وقایع نجومی خرداد 1401 ؛ این ماه سر به هوا باشید

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) تقویم نجومی خرداد 1401 برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی رویدادهای مهمی چون ابرماه توت فرنگی را به همراه دارد. در ادامه با مهمترین وقایع نجومی خرداد 1401 آشنا می‌شویم. علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند در خردادماه رویدادهای متعددی چون ابرماه توت فرنگی را در آسمان مشاهده کنند. در ادامه شما را با مهمترین...

تقویم نجومی خرداد ۱۴۰۱ برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی رویدادهای مهمی چون ابرماه توت فرنگی را به همراه دارد. در ادامه با مهمترین وقایع نجومی خرداد ۱۴۰۱ آشنا می‌شویم.

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند در خردادماه رویدادهای متعددی چون ابرماه توت فرنگی را در آسمان مشاهده کنند. در ادامه شما را با مهمترین وقایع نجومی خرداد ۱۴۰۱ آشنا خواهیم کرد.

مهمترین وقایع نجومی خرداد ۱۴۰۱

جمعه ۶ خرداد

در ساعت 05:27 روز جمعه قبل از طلوع خورشید و هنگامی که هلال بسیار باریک ماه به سمت راست بالای سیاره زهره قرار می‌گیرد، نمای بسیار زیبایی در آسمان به وجود خواهد آمد که می‌تواند علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی را به وجد آورد.

در بالای آنها مریخ و مشتری نیز قرار خواهند داشت. هرچند در آسمان هلال ماه نمایان خواهد بود، اما قرص سیاره زهره یک صفحه نورانی 76 درصدی را به وجود خواهد آورد؛ چرا که زهره نسبت به خورشید از زمین دورتر بوده و ماه نزدیکتر به زمین است.

یکشنبه ۸ خرداد

علاقه‌مندان در این روز و در ساعت ۰۵:۱۷ می‌توانند هلال آخر ماه شوال ۱۴۴۳ هجری قمری را با چشمان غیر مسلح مشاهده کنند. ده دقیقه بعد در ساعت ۰۵:۲۷ نیز دو سیاره مشتری و مریخ با فقط 0.6 درجه قوسی فاصله یک مقارنه جذاب را به وجود خواهد آورد. البته به دلیل نزدیکی مناسب، حتی ساعاتی قبل از اوج نیز می‌توان آنها را مشاهده کرد.

دوشنبه ۹ خرداد

ماه در روز دوشنبه و در ساعت ۱۶:۰۰ وارد فاز جدیدی خواهد شد و ماه نو را به وجود خواهد آورد. در این زمان، ماه در شرایطی که میان زمین و خورشید در حال حرکت است، در برج ثور یا گاو و کمتر از یک درجه شمالی خورشید قرار می‌گیرد.

گفتنی است به دلیل این که در زمان ماه نو، نور خورشید فقط به بخش‌های دور ماه تابیده می‌شود و ماه نیز در نقطه‌ای یکسان با خورشید قرار می‌گیرد، ساکنان سراسر این سیاره به مدت یک روز نمی‌توانند ماه را مشاهده کنند. در چنین شرایطی علاقه‌مندان به فرصتی مناسب برای رصد اجرام کم‌نور نظیر کهکشان‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای دست پیدا خواهند کرد؛ چرا که نور ماه با نور کم چنین اجرامی تداخل نخواهد داشت.

سه شنبه ۱۰ خرداد

علاقه‌مندان می‌توانند هلال ماه اول ماه ذی‌القعده ۱۴۴۳ هجری قمری را در ساعت ۲۰:۱۴ این روز با چشمان غیر مسلح در آسمان مشاهده کنند.

چهارشنبه ۱۱ خرداد

هلال ماه در این روز و در ساعت ۲۱:۰۹ با فاصله ۳.۱ درجه در کنار خوشه ستاره‌ای M35 قرار خواهد گرفت که برای رصد آن باید از ابزار اپتیکی استفاده کرد.

پنج‌شنبه ۱۲ خرداد

در ساعت ۰۵.۴۴ روز پنجشنبه ۱۲ خرداد کره ماه در اوج مداری با فاصله 406.2 هزار کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت.

جمعه ۱۳ خرداد

سیاره عطارد در ساعت 03:30 در اقامت دوم قرار خواهد گرفت. کره ماه نیز در جمعه شب با فاصله 5.2 درجه‌ای از ستاره پولوکس، نمای بسیار زیبایی را به وجود خواهد آورد.

شنبه ۱۴ خرداد

ماه در ساعت ۲۱:۱۱ روز شنبه ۱۴ خرداد در 4.4 درجه‌ای خوشه ستار‌ه‌ای کندوی عسل M44 قرار خواهد گرفت که علاقه‌مندان برای رصد آن باید از ابزار اپتیکی استفاده کنند.

یکشنبه ۱۵ خرداد

در ساعت ۱۸:۳۰ این روز سیاره زحل در موقعیت اقامت اول جای خواهد گرفت و حرکت بازگشتی آن نیز شروع خواهد شد.

مهمترین وقایع نجومی خرداد 1401 ؛ این ماه سر به هوا باشیدمهمترین وقایع نجومی خرداد 1401 ؛ این ماه سر به هوا باشید

دوشنبه ۱۶ خرداد

کره ماه در ساعت ۲۰:۴۲ این روز در کنار ستاره قلب‌الاسد با جدایی زاویه‌ای 6.3 درجه جای خواهد گرفت که علاقه‌مندان با چشمان غیر مسلح نیز می‌توانند آن را رصد کنند.

سه شنبه ۱۷ خرداد

در ساعت ۱۹:۱۸ روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد تربیع اول ماه رخ خواهد داد.

یکشنبه ۲۲ خرداد

مقارنه دو سیاره زهره و اورانوس با جدایی زاویه‌ای ۱.۵ درجه در ساعت ۰۴:۲۰ روز یکشنبه ۲۳ خرداد رخ خواهد داد. علاقه‌مندان با ابزار اپتیکی می‌توانند نمای جذاب به وجود آمده را به خوبی رصد کنند.

دوشنبه ۲۳ خرداد

در این روز شاهد وقوع مقارنه ماه و ستاره قلب‌العقرب با جدایی زاویه‌ای 2.8 درجه خواهیم بود.

سه شنبه ۲۴ خرداد

مهمترین وقایع نجومی خرداد 1401 ؛ این ماه سر به هوا باشیدمهمترین وقایع نجومی خرداد 1401 ؛ این ماه سر به هوا باشید

ابرماه یکی از مهمترین وقایع نجومی خرداد ۱۴۰۱ محسوب می‌شود. در واقع در ساعت ۱۶:۲۲ روز سه شنبه ۲۴ خرداد یک ماه کامل در قالب ابرماه رخ خواهد داد. این پدیده را با نام ابرماه توت فرنگی نیز می‌شناسند. گفتنی است ابرماه هنگامی رخ می‌دهد که یک ماه کامل در نزدیک‌ترین نقطه مداری خود با زمین باشد. در چنین زمانی ماه کامل نسبت به شرایط عادی بزرگ‌تر و درخشان‌تر دیده می‌شود. علاقه‌مندان در ۲۲ تیر و ۲۱ مرداد می‌توانند ابرماه‌های بعدی را مشاهده کنند.

چهارشنبه ۲۵ خرداد

ماه در ساعت ۰۳:۵۱ این روز در حضیض مداری با فاصله 357.4 هزار کیلومتری از سیاره زمین قرار خواهد گرفت.

پنج‌شنبه ۲۶ خرداد

ماه در شب پنجشنبه ۲۶ خرداد در صورت فلکی کمان قرار خواهد گرفت. همچنین در ساعت 05.53 اوج اختفای ستاره Tau Sagittarii از قدرت 3.3 با ماه رخ خواهد داد.

مهمترین وقایع نجومی خرداد 1401 ؛ این ماه سر به هوا باشیدمهمترین وقایع نجومی خرداد 1401 ؛ این ماه سر به هوا باشید

سیاره عطارد در ساعت ۱۹:۳۰ این روز در بیشترین میزان کشیدگی غربی با 23.2 درجه در آسمان صبحگاهی قرار خواهد گرفت. علاقه‌مندان در این ساعت بهترین فرصت برای مشاهده عطارد را به دست خواهند آورد؛ چرا که در آسمان صبحگاهی در بالاترین نقطه خود برفراز افق نمایان خواهد شد. از این رو پیش از طلوع خورشید، در آسمان بین شرق و شمالی شرقی می‌توانید این سیاره را ببینید.

شنبه ۲۸ خرداد

اجتماع بزرگ سیاره‌های منظومه شمسی و ماه در گستره ۱۰۰ درجه‌ای در ساعت ۰۴:۲۴ روز شنبه ۲۸ خرداد در آسمان رخ خواهد داد و نمای جذابی را برای رصد ایجاد خواهد کرد.

یکشنبه ۲۹ خرداد

ماه در بامداد یکشنبه در ساعت ۰۰:۳۲ در کنار سیاره زحل با جدایی زاویه‌ای ۶.۱ درجه قرار خواهد گرفت.

سه شنبه ۳۱ خرداد

تربیع آخر ماه در ساعت ۰۷:۴۱ رخ خواهد داد و روند کاهشی فاز ماه آغاز خواهد شد.

همچنین در ساعت ۱۳:۴۴ این روز انقلاب تابستانی رخ خواهد داد تا در این زمان فصل تابستان در نیمکره شمالی و فصل زمستان در نیمکره جنوبی آغاز شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!