تغدیه سالم برای مقابله با ریزگرد‌ها


تغدیه سالم برای مقابله با ریزگرد‌ها

شناخت باید و نباید‌های تغذیه در هنگام آلودگی هوا می‌تواند تا حدودی اثرات منفی گرد و غبار بر سلامتی انسان را کاهش دهد.

آفتاب‌‌نیوز :

ریزگردها که دیگر نمی‌شود گفت مهمان ناخوانده چرا که مثل ترتیب شب و روز مدام جای هوای سالم و پاک را می‌گیرد و زندگی مردم را دچار اختلال می‌کند.

اثرات و پیامدهای منفی گرد و غبار و آثار آن بر سلامتی و بهداشت افراد جامعه به دلیل افزایش ورود توده‌های گرد و غبار بسیار چشمگیر است اما اینکه چگونه بتوان از خود و عزیزانمان مراقبت و چه مواد غذایی مصرف کنیم از نکات مهم این روزهای مواجهه با ریزگردها هست.

رویا جابری کارشناس تغذیه اظهار کرد: استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار باعث نفوذ هوا به کیسه‌های هوایی، بی‌نظمی ضربان قلب، حملات قلبی، مشکلات تنفسی و اثرات منفی بر سلامت جسمانی و روانی افراد می‌شود.

وی ادامه داد: تغذیه سالم برای کاهش عوارض منفی ناشی از آلاینده‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین خیلی مهم است در شرایطی که هوا سرشار از توده‌های گرد و غبار است ضمن پرهیز از کار در هوای بیرون تا حد امکان از رژیم غذایی مناسب که به آن اشاره می‌شود استفاده کنیم تا نسبت به این شرایط مقاوم‌تر باشیم.

کارشناس تغدیه افزود: در رژیم غذایی روزهای گرد و غبار، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را افزایش دهیم چرا که آنتی اکسیدان‌ها خاصیت خنثی کردن مواد آلوده و سمی در هوا را دارند و سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند؛ از آنتی اکسیدن‌های مهم میتوان به ویتامین A,E,C و سلنیوم اشاره کرد.

وی درباره مواد غذایی ویتامین C گفت: انواع مرکبات، فلفل دلمه سبز، انواع کلم، گوجه فرنگی، کیوی، طالبی، سبزیجات برگ سبز و توت فرنگی و به طور کلی همه میوه‌ها وسبزی‌های تازه و خام دارای مقادیر ویتامین C هستند و لازم است روزانه مصرف شوند.

جابری با اشاره به مواد غذایی حاوی ویتامین A که شامل هویچ، کدوحلوایی، انبه، سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو، اسفناج و جعفری است، گفت: به طور کلی انواع سبزی و میوه‌ها به رنگ زرد و نارنجی، قرمز و سبز تیره حاوی بتاکاروتن(پیش ساز ویتامین A)هستند.

وی درباره مواد غذایی حاوی ویتامین E گفت: روغن‌های گیاهی مایع (ذرت، سویا، آفتابگردان و کلزا) ،روغن جوانه گندم، آووکادو، آجیل و غلات کامل شامل ویتامین E هستند.

جابری خاطرنشان کرد: مصرف انواع لبنیات به ویژه شیر کم چرب توصیه می‌شود چون لبنیات به دلیل داشتن کلسیم، فسفر و منیزیم باعث خنثی کردن سموم می‌شوند.

وی تصریح کرد: نوشیدن آب به میزان کافی در طول شبانه روز به دفع مواد زاید بدن و بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند و همچنین پرهیز از مصرف مواد غذایی ناسالم مانند فست فودها، غذاهای حاضری و مواد غذایی حاوی افزودنی که باعث تشدید علائم آسم و آلرژی می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی