روانشناسی و تجارت ارزهای دیجیتال


روانشناسی و تجارت ارزهای دیجیتال

از آنجایی که پلتفرم‌های تبادل ارزهای دیجیتال به طور فزاینده‌ای در دسترس قرار دارند، بنابراین مانعی برای ورود، به ‌ویژه برای سرمایه‌گذاران خرده‌ فروشی و تازه‌ کار، وجود ندارد. در نتیجه وقتی بازار در محدوده موقعیتی مناسبی قرار می‌گیرد. افرادی که تجربه کمی ‌در سرمایه گذاری دارند به صورت دسته جمعی وارد (خارج از) بازار کریپتو می‌شوند که باعث رشد...

ویژگی‌های سرمایه گذاران کریپتو احساسات و تعصبات سرمایه گذار اهمیت درک روانشناسی بازار کریپتو

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ هیجانات بسیار زیادی، در سرمایه گذاران جدید در حال ورود به بازاری با ویژگی‌های مقررات نامشخص و کم، عدم تقارن اطلاعاتی و فناوری‌های پیچیده ظاهر می‌شود. تضاد حاصل از این هیجانات، بخش قابل توجهی از رفتارهای غیرمنطقی در سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را هدایت می‌کند. در کنار موارد فوق، عواملی مانند رسانه‌های اجتماعی و سایر جوامع آنلاین تأثیر قابل توجهی بر عملکرد پروژه‌ها و بازارهای عمومی‌ دارند. به طور مثال، در یک پروژه رمزنگاری شده عوامل سرمایه انسانی از جمله؛ ساختار تیم پروژه یا شرکت، بازاریابی و فعالیت‌های روابط عمومی ‌نیز می‌توانند نقش مهمی ‌در دنیای رمزنگاری پروژه و سرمایه‌گذارن آن داشته باشد.

روانشناسی و تجارت ارزهای دیجیتال

اما زیربنای همه این عوامل، روانشناسی سرمایه گذار است. مشخصات روانشناختی سرمایه گذار تعیین می‌کند که چگونه تمام اطلاعات پردازش می‌شود، چه چیزی در اولویت قرار می‌گیرد و در نهایت چه چیزی بیشترین تأثیر را بر رفتار آنها دارد.

برای درک بهتر عوامل روانشناختی پیچیده، باید به دو سوال پاسخ دهیم:

این سرمایه گذاران دقیقا چه کسانی هستند و چه چیزی آنها را جذب یک پروژه رمزنگاری می‌کند؟ چه احساساتی باعث تصمیم گیری آنها به عنوان یک سرمایه گذار می‌شود؟

پاسخ به این سوالات ما را قادر می‌سازد تا پتانسیل و اعتبار پروژه را با دقت بیشتری پیش بینی کنیم و در نتیجه تصمیمات آگاهانه تری برای سرمایه گذاری و معاملات اتخاذ کنیم.

در این مقاله، مجموعه‌ای از تحقیقات موجود برای درک نقش روانشناسی سرمایه گذار در بازار ارزهای دیجیتال را به طور خلاصه، معرفی می‌کنیم. همچنین به سایر عوامل مرتبط با موفقیت پروژه‌های رمزنگاری، از جمله سرمایه انسانی و عوامل مرتبط با پروژه، نگاهی خواهیم انداخت.

روانشناسی و تجارت ارزهای دیجیتال

ویژگی‌های سرمایه گذاران کریپتو

چه تیپ‌‌های شخصیتی و ویژگی‌های روانشناختی سرمایه گذاران رمزنگاری را مشخص می‌کند؟ در یک نظرسنجی اخیر از 1000 سرمایه گذار که توسط اداره رفتار مالی بریتانیا انجام شد، 76 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که هنگام سرمایه گذاری احساس رقابت می‌کنند، در حالی که 68 درصد آن را به قمار تشبیه کردند. این اتفاق با آنچه مطالعات در مورد ویژگی‌های روان‌شناختی و پدیده‌هایی که تصمیم‌های سرمایه‌گذاری در کریپتو را تعیین می‌کنند، همخوانی و تطابق دارد.

رفتارهای اجتماعی

سرمایه گذاران کریپتو تمایل دارند، اجتماعی و برونگرا باشند. وقتی روی ویژگی‌های شخصیتی مختلف آزمایش می‌شود، معمولاً امتیاز پایینی در توافق پذیری و همکاری به سرمایه گذاران کریپتو داده می‌شود، همین امر ممکن است به توضیح دلیل رفتارهای رقابتی کمک کند.

اعتماد به نفس بیش از حد

تحقیقاتی که بر روی پذیرندگان اولیه فناوری کریپتو متمرکز شد، نشان داد که آنها بیش از حد اعتماد به نفس داشتند. سرمایه گذاران دارای بیش از حد اعتماد به نفس رمزارزها، با وجود اینکه کنترل غیر واقعی بر توسعه یک پروژه ارز دیجیتالی دارند، اما دانش و توانایی‌های خود را در مدیریت سرمایه گذاری‌ها بیش از حد ارزیابی می‌کنند.

روانشناسی و تجارت ارزهای دیجیتال

گشودگی به تجربیات جدید

به طور کلی، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال تمایل بیشتری به تجربه‌های جدید دارند و به دنبال تازگی هستند. این ویژگی به آنها کمک می‌کند تا به طور فعال برای اطلاعات جدید، جستجو کنند و مهارت‌های خود را در دنیای رمزنگاری توسعه دهند. با این حال، نگرش دائمی ‌به دنبال تازگی، سطوح بالاتری از بی ثباتی خلقی و تکانشگری را نیز به همراه دارد.

ترس از دست دادن (FOMO)

ترس از دست دادن بیشتر یک پدیده روانی است تا یک ویژگی و به عنوان میل به ارتباط ماندن با کاری که دیگران انجام می‌دهند، تعریف می‌شود. FOMO در بین سرمایه گذاران رمزارزها رایج است و بر رفتار آنها تأثیر می‌گذارد. وقتی سرمایه گذاران به صورت آنلاین وارد جوامع کریپتو می‌شوند، دائماً به بحث در مورد پروژه‌ها در توییتر، ردیت و دیگر رسانه‌ها دسترسی دارند. این موضوع، فشار اجتماعی را بر سرمایه گذارانی که نگران از دست دادن فرصت‌های خرید و فروش و از دست دادن کنترل بر سرمایه گذاری‌های خود هستند، ایجاد می‌کند. FOMO با نوسانات بالای بازار کریپتو و دسترسی 24 ساعته به پلتفرم‌های معاملاتی تشدید می‌شود.

احساسات و تعصبات سرمایه گذار

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که تصمیمات سرمایه گذاران تحت تأثیر احساسات و سوگیری‌های آنها است.

روانشناسی و تجارت ارزهای دیجیتال

احساسات

مطالعه‌ای که عوامل احساسی را در بیش از 2 میلیون پست در Bitcointalk.org کمیت می‌کند، نشان داد که عوامل احساسی به طور قابل توجهی با حجم معاملات بیت‌کوین و نوسانات بازده مرتبط است. همچنین دریافت که احساسات بر فرآیند تغییر بازده کل سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد، و بنابراین ممکن است با القای حرکت‌های قیمت فوق‌العاده بر بازار مالی تأثیر بگذارد.

تعصبات

مطالعه‌ای که در مجله اعتیادهای رفتاری منتشر شد، مکانیسم‌های روان‌ شناختی و عوامل خطر معاملات بیش از حد ارزهای دیجیتال را بررسی کرد. برخی از سوگیری‌هایی که بر سرمایه گذاران در تصمیم گیری در مورد نحوه سرمایه گذاری، تأثیر می‌گذارد عبارتند از:

توهم کنترل (بیش از حد ارزیابی توانایی‌ها برای کنترل رویدادها) اسناد خود خدمتی (نسبت دادن نتایج به کنش شخصی به جای عوامل خارجی) سوگیری پسینی (درک نتیجه به عنوان فرضیه در تمام مدت) سفسطه "دست داغ" (ادراکات تغییرات حرکت قابل پیش بینی یا دوره‌های برنده)

اهمیت درک روانشناسی بازار کریپتو

روش‌های سنتی پیش‌بینی رفتارهای بازار، در برابر چالش عظیم درک بازار بی‌ثبات کریپتوها مقاومت نمی‌کنند. سیستم اندازه گیری و درک رفتارها به دلیل فقدان سیستم متمرکز دشوارتر می‌شود. در عوض، فناوری کریپتو متکی بر چندین مدل مبتنی بر کاربر است. تحقیقات مالی رفتاری و روانشناسی مالی نشان می‌دهند که سرمایه گذاران تمایل دارند بر اساس ساختارهای روانشناختی خاصی (مثلاً سوگیری شناختی، روانشناسی گله) تصمیم بگیرند. این امر منجر به ناهنجاری‌ها و روندهای بی اثر در بازار می‌شود.

روانشناسی و تجارت ارزهای دیجیتال

بنابراین، برای به دست آوردن درک مناسب از ساختار و الگوهای بازار ارز دیجیتال، مهم است که تمام اطلاعات کاربر محور موجود را در نظر بگیرید. به عنوان سرمایه گذاران رمزارز، درک پویایی روانی و اجتماعی، پشت هر پروژه برای قضاوت بهتر در مورد پتانسیل و اعتبار پروژه بسیار مهم است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO) بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در