رونمایی از نخستین آمبولانس اروپایی تولید ایران


رونمایی از نخستین آمبولانس اروپایی تولید ایران

نخستین آمبولانس اروپایی تولید ایران با برند «فیات» توسط «صنایع خودروسازی پارسیان‌ موتور» رونمایی و آماده عرضه شد.

به گزارش «دنیای‌خودرو» دیروز و همزمان با اولین روز فعالیت بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌هلث، ‌صنایع خودروسازی پارسیان‌موتور به‌عنوان دومین خودروساز کشور، از ‌محصول آمبولانس خود رونمایی کرد. پیش از این تنها ایران‌خودرو در قالب یک شرکت خودروساز اقدام به کاربری‌سازی آمبولانس کرده بود و دیگر شرکت‌های فعال در زمینه تجهیز آمبولانس تنها به کاربری‌سازی خودروهای وارداتی مشغول بودند.

مهندس مهدی حاجی‌بابایی، مدیرعامل شرکت پارسیان‌موتور در حاشیه نمایشگاه ایران‌هلث با اشاره به تنوع سایز ون‌های فیات‌دوکاتو در ایران گفت: «سایز آمبولانس‌های فیات دوکاتو بین ۸تا ۱۷مترمکعب در فضای داخلی است. این آمبولانس بزرگ‌ترین عرض را بین آمبولانس‌های وارداتی و تولید داخل دارد.»

پارسیان موتور که با دو مدل خودرو به این نمایشگاه آمده است، مدل دوکاتو L۲H۲را با فضای ۱۱مترمکعب برای آمبولانس تیپ Bکاربری‌سازی کرده است. این تیپ؛ پرکاربردترین نوع آمبولانس است که علاوه‌بر امکان حمل بیمار، تجهیزات لازم برای انجام عملیات احیا را نیز در خود دارد و بیشتر در عملیات اورژانس مورد استفاده قرار می گیرد.

رونمایی از نخستین آمبولانس اروپایی تولید ایران

«دوکاتو» تنها آمبولانس استاندارد بازار

اگرچه فیات دوکاتو تنها آمبولانس اروپایی و تولید داخل بازار است اما با وجود توانمندی تولید داخل بازهم می‌توان خودروهای وارداتی را برای این بازار در کشور پیدا کرد. در مقایسه‌ای ساده نخستین تفاوتی که دوکاتو ایتالیایی با تویوتا هایس دارد، سقف بلند و فضای بزرگ آن است که امکان فعالیت پرسنل و امدادگر را در داخل آمبولانس راحت‌تر می‌کند. از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به فاصله کمتر بین دو محور خودرو در فیات دوکاتو نسبت به تویوتاهای موجود در بازار اشاره کرد. این ویژگی مانور بیشتری به خودرو به‌خصوص در ارائه خدمات شهری می‌دهد.

آمادگی «پارسیان‌موتور» برای تجهیز اتاق‌عمل سیار

سال‌هاست جای خالی آمبولانس‌های تیپ C در ایران دیده می‌شود، البته تاکنون این تیپ آمبولانس نیز راهی بازار کشور نشده است. به‌گفته حاجی‌بابایی آمبولانس‌های تیپ C نیازبه ابعاد بسیار بزرگی دارند و تاکنون خودرویی با این ابعاد در بازار ایران وجود نداشته است. اما این بار پارسیان‌موتور تیپ L۴H۳دوکاتو را در داخل با فضای داخلی ۱۷متر مکعب تولید کرده است. ارتفاع داخلی کابین به ۲متر و ۱۷سانتی‌متر می‌رسد.

حاجی‌بابایی دراین باره گفت: «این تیپ آمبولانس می‌تواند به یک اتاق عمل سیار تبدیل شود و حتی تجهیزات خاص پزشکی را برای خدمات‌رسانی سیار حمل کند.»

وقتی از مزایای آمبولانس‌های دوکاتو با تکنولوژی ایتالیا می‌پرسم، حاجی‌بابایی گفت: «مصرف پایین سوخت این خودرو با ۶.۸لیتر در ۱۰۰کیلومتر و باک ۹۰لیتری آن باعث شده است توان پیمایشی آن بیش از سه برابر خودروهای دیگر موجود در بازار باشد. موتور این خودرو با شرایط آب‌وهوایی ایران از جنوب تا شمال مناسب‌سازی شده است، همچنین امکان نصب سیستم تعلیق پنوماتیک به‌صورت کارخانه‌ای در آن وجود دارد.»

رونمایی از نخستین آمبولانس اروپایی تولید ایران

رونمایی از نخستین آمبولانس اروپایی تولید ایران

عدم حمایت دولت از تولید داخل این‌بار برای آمبولانس

مدیرعامل پارسیان موتور؛ ‌فیات دوکاتو را تنها خودرو تجاری تولید داخل و حتی وارداتی بازار ایران معرفی می‌کند که امکان قبول شدن در آزمون‌های استانداردهای ۸۵گانه را دارد. ازآنجا که این استانداردها نزدیک به استانداردهای اروپایی هستند، بسیاری‌از خودروهای آسیایی امکان پاس کردن آنها را ندارند. اما نکته عجیب؛ عدم حمایت دولت از تولید آمبولانس‌های داخلی است.

آن‌هم آمبولانس‌هایی که هم خودرو و هم کاربری‌سازی آن توسط خودروساز انجام می‌شود و هزینه‌های مصرف‌کننده را به شدت کاهش می‌دهد. حاجی‌بابایی تنها به این مورد اشاره می‌کند که قیمت دوکاتو با ۴۳هزار دلار در بازار اروپا تنها ۱۰درصد از خودروهای ۲۵هزار دلاری بالاتر است اما بازهم مجوز واردات برای خودروهای آماده وجود دارد.

مهندس مهدی میرزایی‌خاکی، مدیر کاربری‌سازی صنایع خودروسازی پارسیان‌موتور نیز از تجهیز صفر تا صد آمبولانس‌های دوکاتو در کشور خبر داد و گفت: «فضای داخلی این آمبولانس به صورت کامل از کامپوزیت ساخته شده است و تجهیزات به‌کاررفته در آمبولانس‌ها از برندهای معتبر اروپایی تامین شده‌اند.»

وی سیستم تعلیق بسیار نرم، صدای حداقلی در کابین،‌۱۰۰بار هوادهی در ساعت برای کابین آمبولانس، قابلیت جابه‌جایی ‌برانکارد در عرض خودرو،‌ سرمایش و گرمایش بسیار قوی، ‌نورپردازی خاص داخل کابین برای انجام احیا و رگ‌گیری و ... را از ویژگی‌های این آمبولانس برشمرد و تاکید کرد این خودرو با دقت ویژه در پارسیان موتور کاربری‌سازی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟