اختتامیه پنجمین جشنواره استانی شعر با گویش های محلی در کنگاور برگزار شد


اختتامیه پنجمین جشنواره استانی شعر با گویش های محلی در کنگاور برگزار شد

کرمانشاه – ایرنا - اختتامیه پنجمین جشنواره استانی شعر با گویش های محلی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و با معرفی برگزیدگان در کنگاور به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی صفدری» مدیر کل فرهنگ و ارشد اسلامی استان کرمانشاه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر با گویش های محلی استان کرمانشاه در فرهنگسرای یادگار امام کنگاور افزود: شهر کنگاور ورودی استان کرمانشاه و دروازه عتبات عالیات می باشد، روحیه ادب و احترامی که مردم کرمانشاه برای زائرین عتبات دارند در این شهر ظهور و نمود دارد که مردم اندیشمند شهرتمدن و تدین کنگاور به درستی این مهم را بجا آورده اند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانشان شعر را یک ثروت ملی عنوان کرده اند، ما و همه برپاکنندگان این جشنواره تلاش مان بر این بوده که از این ثروت ملی در سطح جامعه استفاده کنیم.

صفدری افزود: هر جامعه و ملتی اگر به حوزه شعر توجه نکند به ثروت ملی خود توجه نکرده است. بعد از انقلاب در حوزه ادبیات و شعر چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی رشد بسیار خوبی داشته ایم و این کاملا مشهود است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: شاعران وظیفه خطیری نسبت به امت و انقلاب دارند و در قبال نعمت ذوق و هنر که خداوند متعال به آنها بخشیده مسئولند تا در زمینه های تزریق آرامش به مردم و جامعه فعالیت کرده و منعکس کننده نکات اخلاقی در اشعار خود باشند.

۹۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و ۱۱ اثر برگزیده شد

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه جشنواره استانی شعر با زبان و گویش های محلی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران در دهه اول خرداد ماه سالجاری به میزبانی شهرستان کنگاور بیان داشت: زبان و گویش نقش بسیار مهمی در پویایی جامعه دارد و شعر محلی یکی از مقوله‌هایی است که در تداوم و پویایی اجتماعی و فرهنگی هر نسل و جامعه‌ای سودمند واقع شده است، شکل گیری بسیاری از زبان ها نتیجه همین گویش های مرسوم و محلی هر منطقه است.

«مظفر تیموری» زبان شعر را دارای نقش بسیار مهمی دربازتاب و انعکاس آسیب ها ی اجتماعی، معضلات و مشکلات گریبانگیر جامعه دانست و تصریح کرد: درصورت بی‌توجهی به فرهنگ و خاستگاه اصلی واژگان نه تنها اثر تولید شده در ثبت و احیای گویش و لهجه نقشی نخواهد داشت، بلکه می‌تواند به نوعی به هویت زبان محلی نیز لطمه وارد کند.

تیموری تصریح کرد: با توجه به موضوع جشنواره که پیشگیری ازآسیب های اجتماعی (همچون پیشگیری از طلاق و تحکیم خانواده، اعتیاد، فضای مجازی و ماهواره، خشونت و کنترل خشم در بین نوجوانان و…) بود ۹۷ اثر به جشنواره ارسال شد که ۱۱ اثر در هر گویش عنوان اول تا سومی را اخذ کردند.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: با هدف حفظ، احیاء و گرامیداشت گویش ها و لهجه‌های بومی و محلی و تقویت باورهای بومی و حفاظت و ترویج این گویش‌ها، فرهنگ سازی در زمینه مقابله با تهاجمات فرهنگی و جلوگیری از فراموشی لهجه‌ها به عنوان اصالت‌های بومی و پرداختن به موضوع آسیب های اجتماعی از دیدگاه و زبان بومی برگزار می‌شود.

تیموری افزود: تقویت ادبیات بومی و محلی به غنای فرهنگ جامعه کمک می ‎کند و برگزاری برنامه‌هایی مانند جشنواره های ادبی علاوه بر شناسایی پتانسیل و ظرفیت های ادبی وآشنایی با شاعران برجسته و صاحب نام منطقه در حفظ و ارتقا و اشاعه شعر بومی و محلی نقش بسزایی دارد.

وی یادآور شد: تداوم و استمرار برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری که مورد پسند و استقبال مردم و صاحبان قلم باشد از اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و بایستی به مقوله شور و نشاط اجتماعی در برگزاری برنامه ها پرداخته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام