مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید


مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید

نسخه‌ی R از فولکس واگن گلف، یکی از سریع‌ترین هاچبک‌های دنیا است که اصولا مخصوص بازار آلمان تولید می‌شود اما به تعداد محدود در بعضی کشورهای خارجی نیز وجود دارد. این مدل در نمونه‌های متنوعی که 20 سال اخیر ارائه کرده، فناوری‌هایی ویژه داشته است که در خودروهای هاچبک، مرسوم نیست. گلف R از سال … The post مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت...

نسخه‌ی R از فولکس واگن گلف، یکی از سریع‌ترین هاچبک‌های دنیا است که اصولا مخصوص بازار آلمان تولید می‌شود اما به تعداد محدود در بعضی کشورهای خارجی نیز وجود دارد. این مدل در نمونه‌های متنوعی که ۲۰ سال اخیر ارائه کرده، فناوری‌هایی ویژه داشته است که در خودروهای هاچبک، مرسوم نیست. گلف R از سال ۲۰۰۲ تا امروز، به صورت محدود در بازارهای برگزیده‌ی فولکس‌واگن عرضه شد. مجموع فروش این خودرو، ۲۶۰ هزار دستگاه گزارش شده است.

مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید

مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید
مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید
مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید
مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید
مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید
مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید
مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید
مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید
مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید

روز گذشته، نسخه‌ای ویژه از نسل جدید گلف R به مناسبت بیست‌امین سالگرد تولید این خودرو رونمایی شد. این مدل، مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ دو لیتری است اما قوی‌تر از گلف GTi عمل می‌کند و ۳۱۵ اسب بخار قدرت دارد. به بیان بهتر، گلف R جدید، قدرتمندترین نسخه‌ی استاندارد گلف در تاریخ ۴۸ ساله‌ی این خودرو است. همچنین رینگ‌های ۱۹ اینچ آبی-مشکی و چهار اگزوز دوقلو در عقب، مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری گلف R 20 Years edition هستند.

مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید

اولین گلف R با کد مدل R32 در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد. این خودرو، براساس نسل چهارم (MK4) به تولید رسد و از نظر فنی، اشتراکاتی با آئودی TT داشت. پیشرانه‌ی ۳/۲ لیتر VR6 با قدرت ۲۴۱ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر، همراه سیستم دو دیفرانسیل و تجهیزات کنترل کشش، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۶ ثانیه فراهم می‌کرد.

گلف R32، نخستین خودروی دنیا است که مجهز به گیربکس دوال کلاچ (DSG) تولید شد. این مدل، در ابتدا مخصوص بازار آلمان بود اما از سال ۲۰۰۴ در امریکا و استرالیا نیز فروش محدود داشت.

مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید

دومین مدل گلف R براساس نسل پنجم گلف (MK5) تولید شد و بازهم R32 نام داشت. این خودرو نیز، موتور ۳/۲ لیتر VR6 داشت اما ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور داشت؛ ضمن اینکه می‌توانست تا ۷ هزار دور بردقیقه، محدوده‌ی کارکرد مجاز ارائه دهد و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۲ ثانیه فراهم کند.

گلف R32 دوم بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ تولید شد و فناوری‌های ویژه، مثل سیستم دو دیفرانسیل اختصاصی فولکس واگن ۴Motion، گیربکس دایرکت شیف (دوال کلاچ اتوماتیک برقی)، تجهیزات کنترل کشش ساخت هلدکس (Haldex) سوئد داشت.

مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید

نسل ششم فولکس واگن گلف MK6، میزبان سومین گلف R بود. از سال ۲۰۰۹، پیشرانه‌ی دو لیتری جای‌گزین موتور ۳/۲ لیتری شد و به همین دلیل، کد R32 به تاریخ پیوست.

به لطف پیشرانه‌ی توربوشارژ دو لیتری، ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور برای گلف R سوم فراهم شد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، ۵/۵ ثانیه بود و خریدار می‌توانست گیربکس اتوماتیک دوتل کلاچ یا جعبه‌دنده‌ی دستی را انتخاب کند. همچنین گلف R دودر نیز تولید شد.

مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید

با رونمایی از نسل هفتم گلف در سال ۲۰۱۲ و تفاوت‌های چشمگیر این خودرو با مدل‌های قبلی، انتظارات از گلف R نیز افزایش یافت. این خودرو، سال ۲۰۱۳ با پیشرانه‌ی دو لیتر توربوشارژ به تولید رسید؛ درحالی‌که ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور را از دور موتور ۱۸۰۰ تا ۵۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کرد.

چهارمین مدل گلف R، بعد از ۴/۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت داشت. فناوری کنترل دینامیک شاسی (DCC) یکی از آپشن‌های انتخابی برای این خودرو بود که در واقع، سیستم تعلیق و ترمزها را برای بهبود رانندگی در پیست و فرمان‌پذیری، مدیریت می‌کرد.

مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید

جدیدترین نسل گلف با کد MK8، سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. نسخه‌ی R از این خودرو نیز مشابه مدل‌های قبل، موتور دو لیتر توربوشارژ دارد؛ اما همراه فناوری‌هایی مثل سیستم انژکتور TSI ارائه می‌شود. گلف R امروزی، با قدرت ۳۱۵ اسب بخار و گشتاور ۴۲۰ نیوتن‌متر، در آزمایش رسانه‌ی Car and Driver سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴ ثانیه داشته و برتر از هوندا سیویک تایپ R فعلی بوده است. این هاچبک آلمانی، حالت رانندگی مخصوص دریفت نیز خواهد داشت.

در بازار جهانی، قیمت نسخه‌ی استاندارد فولکس واگن گلف GTI با پیشرانه‌ی دو لیتر ۲۴۱ اسب بخار، ۳۱ هزار دلار است. این خودرو، می‌تواند ۵/۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. مدل پایه از گلف، ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۴ هزار دلار قیمت دارد. برای گلف R مدل ۲۰۲۲، آستانه قیمت ۴۵ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در