« باد پاک کننده» به داد مردم رسید/«تعطیلی مدارس» تنها راه کار رفع آلودگی هواست؟


« باد پاک کننده» به داد  مردم  رسید/«تعطیلی مدارس» تنها راه کار رفع آلودگی هواست؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، اعلام شد که در ساعت پایانی شب گذشته غلظت آلاینده ها در تهران کاهش می یابد. باز هم وزش باد به داد مسوولان رسید. باد پاک کننده و عبور توده گرد و غبار از تهران/توده گرد و غبار وارد شده به کشور در...

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، اعلام شد که در ساعت پایانی شب گذشته غلظت آلاینده ها در تهران کاهش می یابد. باز هم وزش باد به داد مسوولان رسید.

باد پاک کننده و عبور توده گرد و غبار از تهران/توده گرد و غبار وارد شده به کشور در روزهای اخیر با توده‌های قبلی تفاوت داشت

مازیار غلامی معاون اداره کل هواشناسی استان تهران از کاهش غلظت گرد و غباربه دلیل شمالی شدن جریانات و وزش باد شمالی خبرداد و گفت: این باد حکم «باد پاک‌کننده» را دارد بنابراین این توده از تهران عبور و با غلظت نسبی کمتر به سمت جنوب و استان‌های مجاور جنوبی، جنوب شرقی و شرقی استان تهران حرکت می‌کند.

« باد پاک کننده» به داد  مردم  رسید/«تعطیلی مدارس» تنها راه کار رفع آلودگی هواست؟

وی ادامه داد: توده گرد و غبار وارد شده به کشور در روزهای اخیر با توده‌های قبلی به لحاظ شدت و وسعت تفاوت داشت. تفاوت این طیف گرد و غبار با سیستم‌های قبلی در میزان سرعت ورود آن بود چون حرکت کند و آرامی داشت که موجب ماندگاری بیشتر آن می‌شد.

آلودگی هوا توسط گرد و خاک به عوامل مختلفی بستگی دارد/ماجرای بادهای غربی

به گفته این مقام مسوول؛ توده‌های گرد و خاک قبلی معمولا با باد شدید در سطح استان همراه بودند ولی توده گرد و غباری که در روزهای اخیر وارد استان شد، باد شدید نداشت و با جریان آرام و سرعت ملایم به منطقه و حتی با کندی وارد کشور شد چرا که بر اساس مدل‌های پیش‌بینی انتظار داشتیم که زودتر وارد ایران شود ولی با تاخیر و ماندگاری بیشتری به منطقه آمد.

وی اضافه کرد: آلودگی هوا توسط گرد و خاک به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین عامل آن جهت و سرعت باد است. بادهای غربی می‌تواند توده گرد و غبار را از غرب کشور به سمت نواحی مرکزی کشور حرکت دهد و به داخل و بخش‌های مرکزی منتقل کند. یعنی اگر باد غربی وجود داشته باشد،شرایط برای ورود گرد و غبار از غرب به میانه‌های کشورهمچون تهران،البرز و قزوین مساعد می‌شود بنابراین باد یکی از عوامل تاثیرگذار است.

ریزگردها مدتی است مهمان پایتخت نشینان هستند چند روزی می آیند و می روند و دوباره بعد از مدت کوتاه باز گشته و به تهرانی سر می زنند. هنوز به طور دقیق کانون این گرد و غبار مشخص نشده و هر بار توپ در زمینی پاسکاری می شود.

اندازه‌گیری و بررسی میزان آلودگی هوا در شهر به وسیله ایستگاه‌های اندازه‌گیری

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا می گوید: توانایی تعیین کانون‌های ریزگرد و پیش‌بینی توده‌های ریزگرد و غلظت ذرات معلق حاصل از آن‌ها در هوای شهر تهران را داریم و ورود اولین توده‌های ریزگرد از سوی مرزهای غربی کشور را شناسایی کردیم.

« باد پاک کننده» به داد  مردم  رسید/«تعطیلی مدارس» تنها راه کار رفع آلودگی هواست؟

وی ادامه داد: اندازه‌گیری و بررسی میزان آلودگی هوا در شهر به وسیله ایستگاه‌های اندازه‌گیری و ذرات معلق یکی از وظایف مهم ماست که در سال ۱۴۰۰ راهبری و نگهداری تجهیزات سنجش و اطلاع‌رسانی آلودگی هوا و صدا به‌صورت مداوم در ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا، ۳۵ ایستگاه سنجش آلودگی صدا و ۱۸ نمایشگر اطلاع‌رسان آلودگی هوا انجام شده است.

استفاده از به‌روزترین تکنیک‌های پردازش تصاویر ماهواره‌ای

به گفته قمی، راهبری ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، تنها توسط افراد و شرکت‌های دارای گواهینامه معتبر از شرکت‌های سازنده تجهیزات انجام می‌شود.

میرزایی قمی با اشاره به استفاده از به‌روزترین تکنیک‌های پردازش تصاویر ماهواره‌ای در این شرکت گفت: توانایی تعیین کانون‌های ریزگرد و پیش‌بینی توده‌های ریزگرد و غلظت ذرات معلق حاصل از آن‌ها در هوای شهر تهران را داریم و ورود اولین توده‌های ریزگرد از سوی مرزهای غربی کشور را شناسایی کردیم.

مسوولان وزارت بهداشت در این روزهای آلوده به شهروندان توصیه کردند که حتما از ماسک استفاده کنند. برخی حتی اعلام کردند در خانه هم بهتر است شهروندان ماسک بزنند.

استفاده از ماسک‌های جراحی سه لایه می‌تواند تا بخش زیادی از ذرات گرد و غبار را حذف کند

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در این باره می گوید: استفاده از ماسک‌های جراحی سه لایه که اکنون مردم به دلیل شرایط کرونا مصرف می‌کنند، می‌تواند تا بخش زیادی از ذرات گرد و غبار را حذف کند.

« باد پاک کننده» به داد  مردم  رسید/«تعطیلی مدارس» تنها راه کار رفع آلودگی هواست؟

شاهسونی ادامه داد: درصورتی که در و پنجره‌ها بسته باشد هوای خانه برای تنفس مناسب است، مشکلی برای مردم پیش نمی‌آید و نیازی به استفاده از ماسک در منزل نیست.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک‌های N۹۵ و P۲ ایده‌آل است اما نمی‌توان مصرف آنها را برای همه مردم توصیه کرد زیرا هم هزینه خرید آن بالا است و هم اینکه وقتی ماسک سه لایه جراحی پاسخ مناسبی دهد دیگر نیازی به مصرف این ماسک‌ها نیست.

بر اساس این گزارش، مدتی است گرد و غبار گریبان تهرانی ها را گرفته است و مسوولان مدارس و ادارت را بعضا تعطیل می کنند. تعطیلی تنها راه کار موقتی است و باید برای رفع این مشکل مسوولان مربوطه گام های اساسی بردارند. متولی اصلی رفع آلودگی هوا محیط زیست است و بهتر است مدیران درباره اقدامات خود در این زمینه توضیح دهند چرا که آلودگی هوا سلامت شهروندان را نشانه گرفته است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق