تکمیل راه آهن غرب آرزویی به عمر 18 سال


تکمیل راه آهن غرب آرزویی به عمر 18 سال

استان های غربی کشور جزو مستعدترین نقاط ایران به لحاظ اقتصادی هستند و تکمیل راه آهن غرب به عنوان یکی از زیرساخت های مهم منطقه، آرزویی است که عمر آن به 18 سال می رسد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله پیشران‌های توسعه در هر نقطه از این کره خاکی محسوب شده و همه کشورهای توسعه یافته دنیا طی دو قرن اخیر با اولویت قراردادن زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی توانسته‌اند بر بسیاری از کمبودها و مشکلات غلبه کنند.

ایران نیز با مساحت بیش از یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر مربع جزو کشورهای وسیع دنیا محسوب شده و بدون تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور نمی‌توانیم به توسعه پایدار و متوازن استان‌های مختلف کشور امیدوار باشیم.

حمل و نقل ریلی از نخستین سال‌های ساخت این صنعت در دنیا همواره نقشی ویژه در رساندن کالاهای مورد نیاز به نقاط مختلف و حمل اقلام تولیدی و صنعتی داشته است و هر جا راه آهن وجود داشته است بدون شک شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار آن منطقه در زمانی اندک محقق شده است.

در کشور ما نیز از اوایل قرن بیستم و با حضور مهندسان آلمانی شاهد افتتاح راه آهن شمال به جنوب بودیم و حال پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال از این مبحث در دیگر نقاط کشور نیز پروژه‌های ریلی در حال ساخت است.

در این میان مسیر ریلی غرب کشور به دلیل جمعیت قابل توجه ساکنان استان‌های غربی، تولید ده‌ها میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی و دامی و همچنین معادن بسیار غنی در این منطقه دارای اهمیت ویژه ای بوده و همچنین می‌تواند راه آهن آسیای میانه را به کرانه‌های مدیترانه متصل نموده و کریدور بسیار مهمی را به دیگر نقاط دنیا فراهم کند.

مسئولان و تصمیم گیران ارشد کشور با توجه ویژه به این مهم و در راستای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور از سال ۱۳۸۳ پروژه راه آهن تهران به سنندج را کلید زدند.

بهره برداری از راه آهن سنندج به ماه‌های آتی موکول شده است

سالار زارع مدیر اجرایی پروژه راه آهن همدان به سنندج در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: راه آهن سنندج- همدان از دغدغه‌های مهم مردم استان کردستان بوده و از دیرباز بخشی از مطالبات مردم و مسئولان استان بوده است.

وی افزود: پس از ۱۸ سال چشم انتظاری، خطوط راه‌آهن سرانجام به استان کردستان هم رسید، اما این پروژه تا بهره‌برداری نهایی فاصله دارد و نیازمند اعتبار ویژه برای تکمیل است.

زارع خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب «مهر ماندگار» در سال ۱۳۸۳ بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد.

وی اعلام کرد: طول خط آهن تهران- همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌طول ۲۷۰ کیلومتر، در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

زارع اظهار داشت: مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد. این فاز در ۳ قطعه تعریف شد که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است؛ پروژه مهمی که مسئول اجرا و عملیاتی کردن آن، شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح راه آهن همدان - سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود اما طی چند سال اخیر حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال به آن تخصیص یافت که نشان از عزم حاکمیت برای به سرانجام رساندن این پروژه زیرساختی مهم داشت.

زارع افزود: تاکنون برای این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

وی اعلام کرد: طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

مدیر پروژه راه آهن سنندج اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی ۱۰۰ درصد، روسازی ۶۸ درصد، ساختمان ۸۵ درصد و پیشرفت کلی طرح ۷۸ درصد است.

زارع افزود: ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر در سال و ظرفیت باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر سرعت طرح، در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

زارع اظهار داشت: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

تکمیل راه آهن غرب آرزویی به عمر 18 سال

وعده معاون وزیر راه و شهرسازی هم محقق نشد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از برنامه‌ریزی برای اتمام احداث خط آهن همدان-سنندج تا دهه فجر سال ۱۴۰۰ خبر داده بود که متأسفانه این وعده محقق نشد.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مراسم پایان ریل‌گذاری راه‌آهن همدان-سنندج در مهرماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که برای ایجاد مسیر ریلی کردستان و دسترسی و اتصال ریلی این استان به شبکه ریلی کشور ۱۵۱ کیلومتر از همدان به کردستان ریل گذاری شده است که تاکنون برای اجرای این پروژه ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده و ارزش روز آن ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بخش کوچکی از اقداماتی که برای بهره‌برداری از این مسیر نیاز است، باقی مانده و امیدواریم بتوانیم این پروژه را حداکثر تا دهه مبارک فجر به اتمام برسانیم و پروژه را برای بهره برداری رسمی برای استفاده بار و مسافر آماده کنیم. برای اتمام عملیات ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به استان کردستان که به زودی انجام می‌شود، پیش‌بینی این اعتبار انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اولویت‌های کشور توسعه شبکه ریلی و یکی از اولویت‌های توسعه شبکه ریلی اتصال مراکز استان‌ها به خط آهن است که خوشبختانه عملیات ریل‌گذاری اتصال بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی به اتمام رسید.

خادمی با بیان اینکه بررسی‌های فنی برای ادامه این پروژه به سمت مرز باشماق انجام شده است، افزود: لازم است که کشور همسایه نیز شبکه ریلی را به مرز باشماق برساند. اگر این توافق انجام شود، این مسیر را ادامه خواهیم داد و خط آهن کردستان به کشور عراق متصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار آن شبکه ریلی جنوب به شمال از این منطقه عبور می‌کند که از اینجا به سمت بیجار و زنجان و تبریز در شمال و همدان و ملایر و بندر امام در جنوب توسعه می‌یابد و در برنامه درازمدت توسعه شبکه ریلی کشور است.

خادمی اظهار داشت: این ریل هم برای مسافر و هم بار طراحی شده است. سرعت قطار مسافری ۱۶۰ و قطار بایر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و شرایط فنی این ریل امکان تردد با سرعت مسافری را فراهم می‌کند.

وی افزود: برای رسیدن به خود شهر سنندج به علت اختلاف سطح نیاز به بیش از ۴۰ کیلومتر ریل است تا شیب شکسته شود و احداث این ریل نیز در برنامه است اما اعتبار مورد نیاز بالاست و تا آن زمان ایستگاه فعلی در ۲۰ کیلومتری شهر سنندج به عنوان یک ایستگاه تشکیلاتی و زیبا برای استفاده مسافران احداث شده است.

بهره برداری از راه آهن سنندج به ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک از تکمیل و افتتاح خط ریلی تهران- همدان- سنندج تا پایان بهمن ماه سال جاری در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز خبر داد.

شاهین اسد فامیان مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک اظهار کرد: این خط آهن در سال اول بهره‌برداری ظرفیت جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و نیم میلیون تن بار را دارد که این ظرفیت در سال بیستم به دو برابر یعنی ۶۰۰ هزار نفر مسافر و یک میلیون تن بار می‌رسد.

وی افزود: البته این برآورد اولیه است و قطعاً ظرفیت جابجایی خط ریلی تهران- همدان- سنندج بیش از این خواهد شد.

فامیان خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی این خط ریلی با ۴۱۱ کیلومتر طول از سال ۸۴ آغاز با ۱۰ پیمانکار و ۹ مشاور در بخش‌های روسازی زیرسازی و ساختمان آغاز شد.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک ادامه داد: این محور از غرب تهران شروع می‌شود و شهرهای رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه، دهگلان و سنندج را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است وی با بیان اینکه محور مورد اشاره یک خطه است، گفت: سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

فامیان تأکید کرد: در کل محور همدان- سنندج ۱۹ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن در مسیر تهران- همدان و مابقی در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است که شامل ۲ ایستگاه درجه یک، ۶ ایستگاه درجه دو و ۱۱ ایستگاه بین راهی می‌شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک خاطر نشان کرد: از این خط ریلی ۴۱۱ کیلومتری، ۲۶۰ کیلومتر شامل تهران تا همدان بوده که در سال ۹۶ افتتاح و تا اواخر سال ۹۷ به اتمام رسید.

وی روند ساخت و توسعه راه آهن را شامل ۳ بخش زیرسازی، بخش اصلی راه یعنی خاکریزی، خاک برداری، پل‌ها، تونل‌ها و تقاطع‌های متفاوت و بخش روسازی دانست و افزود: محور همدان- سنندج شامل ۳ قطعه اجرایی است که عملیات اجرایی قطعه یک از سال ۸۵ آغاز شد اما چون تمرکز و اولویت با تهران- همدان بود، منابع مالی به سمت همدان رفت و از سال ۹۷ به بعد نیز همدان- سنندج به شکل جدی‌تر اجرایی شد.

تکمیل راه آهن غرب آرزویی به عمر 18 سال

فامیان درباره امتیازات این پروژه ریلی گفت: از جمله اهداف و برنامه‌های این محور، توسعه اتصال مراکز استان به شبکه ریلی بوده و این خط ریلی، مرکز استان‌های همدان و کردستان را به شبکه ریلی متصل می‌کند.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک در بیان مزایای این راه‌آهن خاطر نشان کرد: این پروژه در مسیر همدان- سنندج منجر به توسعه اقتصادی مراکز صنعتی و کشاورزی می‌شود.

وی همچنین به مزایای حمل‌ونقل ریلی به عنوان حمل‌ونقل سبز اشاره کرد و گفت: این مدل حمل‌ونقل نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای از لحاظ زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت ایمن است.

فامیان ادامه داد: ۵ قطعه اجرایی در تهران تا همدان سال ۹۶ افتتاح شد و ایستگاه همدان نیز در حال حاضر خدمات مسافری و باری ارائه می‌دهد.

وی افزود: با احداث پل از همدان به ملایر ارتباط برقرار خواهد شد و با توجه به اتصال همدان به ملایر در حقیقت محور تهران همدان نیز به راه‌آهن غرب متصل شده و ارتباط با کرمانشاه و مرز خسروی را فراهم می‌کند.

فامیان خاطرنشان کرد: این محور که در ادامه محور غرب یعنی اراک به سمت ملایر و از ملایر به سمت کرمانشاه می‌رود و نهایتاً به مرز خسروی منتج می‌شود، همچنین راه آهن تهران- همدان- سنندج پلی را از همدان به سمت ملایر ایجاد کرده و دو محور را به هم وصل می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان از خود همدان و کردستان به این خط ریلی غرب کشور وصل شده و به مرز خسروی رفت.

وی افزود: در برنامه‌های توسعه آتی، مرز باشماق مریوان هم اضافه می‌شود.

فامیان خاطر نشان کرد: در این پروژه بزرگ که ۴۱۱ و نیم کیلومتر طول دارد، ۳۲ میلیون متر مکعب خاک برداری و ۲۵ میلیون متر مکعب خاک‌ریزی انجام شده است. همچنین حدود ۷۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک از وجود ۵۵ پل بزرگ بالای ۱۰ متر در این پروژه خبر داد و گفت: بخش زیرسازی محور تهران- همدان در اردیبهشت ۹۷ اعتبار مناسبی دریافت کرد و طی تفاهم‌نامه ۸۰۰ میلیارد تومانی ظرف ۲ سال زیرسازی به اتمام رسید که تا شهریور سال گذشته ریل‌گذاری‌ها به سنندج رسید.

فامیان در مورد هزینه‌ها و بخش مالی پروژه گفت: تا کنون یک هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده که شامل تأمین مصالح، تملک و مطالعات انجام شده و اجرا می‌شود.

تکمیل راه آهن غرب آرزویی به عمر 18 سال

وی ادامه داد: فصل کاری در محور غرب کشور با توجه به وضعیت آب و هوای آن منطقه بسیار تأثیر گذار است، از آبان ماه به بعد بارش باران و از دی به بعد نیز بارش برف مانع کار می‌شود، از سوی دیگر با توجه به تفاوت راه آهن با راه و محدودیت‌های طراحی برای شیب، قوس و ارتفاعات و سختی‌ها این گونه خطوط افزایش می‌یابد.

فامیان تأکید کرد: در عین حال طی ۶ ماه گذشته تنها ۱۲ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده ولی به ۱,۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان آن مطالبات پیمانکاران و یا شرکت‌های تولید کننده ریل است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک خاطر نشان کرد: اگر بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز تخصیص یابد، در ۵ ماه آتی که به عنوان فصل کاری، فرصت باقی مانده، خط ریلی همدان- سنندج در بهمن ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های ماده ۵۶ یعنی تسهیلات داخلی بانک‌ها و فاینانس داخلی، در تسریع تکمیل پروژه مؤثر خواهد بود.

فامیان خاطر نشان کرد: با توجه به اتمام زیرسازی این محور و اتصال ریل‌گذاری به سنندج، هرچه مسأله تخصیص اعتبار زودتر انجام شود، بهره‌برداری‌های بیشتری می‌توان از این پروژه داشت.


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله پیشران‌های توسعه در هر نقطه از این کره خاکی محسوب شده و همه کشورهای توسعه یافته دنیا طی دو قرن اخیر با اولویت قراردادن زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی توانسته‌اند بر بسیاری از کمبودها و مشکلات غلبه کنند.

ایران نیز با مساحت بیش از یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر مربع جزو کشورهای وسیع دنیا محسوب شده و بدون تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور نمی‌توانیم به توسعه پایدار و متوازن استان‌های مختلف کشور امیدوار باشیم.

حمل و نقل ریلی از نخستین سال‌های ساخت این صنعت در دنیا همواره نقشی ویژه در رساندن کالاهای مورد نیاز به نقاط مختلف و حمل اقلام تولیدی و صنعتی داشته است و هر جا راه آهن وجود داشته است بدون شک شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار آن منطقه در زمانی اندک محقق شده است.

در کشور ما نیز از اوایل قرن بیستم و با حضور مهندسان آلمانی شاهد افتتاح راه آهن شمال به جنوب بودیم و حال پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال از این مبحث در دیگر نقاط کشور نیز پروژه‌های ریلی در حال ساخت است.

در این میان مسیر ریلی غرب کشور به دلیل جمعیت قابل توجه ساکنان استان‌های غربی، تولید ده‌ها میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی و دامی و همچنین معادن بسیار غنی در این منطقه دارای اهمیت ویژه ای بوده و همچنین می‌تواند راه آهن آسیای میانه را به کرانه‌های مدیترانه متصل نموده و کریدور بسیار مهمی را به دیگر نقاط دنیا فراهم کند.

مسئولان و تصمیم گیران ارشد کشور با توجه ویژه به این مهم و در راستای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور از سال ۱۳۸۳ پروژه راه آهن تهران به سنندج را کلید زدند.

بهره برداری از راه آهن سنندج به ماه‌های آتی موکول شده است

سالار زارع مدیر اجرایی پروژه راه آهن همدان به سنندج در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: راه آهن سنندج- همدان از دغدغه‌های مهم مردم استان کردستان بوده و از دیرباز بخشی از مطالبات مردم و مسئولان استان بوده است.

وی افزود: پس از ۱۸ سال چشم انتظاری، خطوط راه‌آهن سرانجام به استان کردستان هم رسید، اما این پروژه تا بهره‌برداری نهایی فاصله دارد و نیازمند اعتبار ویژه برای تکمیل است.

زارع خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب «مهر ماندگار» در سال ۱۳۸۳ بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد.

وی اعلام کرد: طول خط آهن تهران- همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌طول ۲۷۰ کیلومتر، در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

زارع اظهار داشت: مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد. این فاز در ۳ قطعه تعریف شد که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است؛ پروژه مهمی که مسئول اجرا و عملیاتی کردن آن، شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح راه آهن همدان - سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود اما طی چند سال اخیر حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال به آن تخصیص یافت که نشان از عزم حاکمیت برای به سرانجام رساندن این پروژه زیرساختی مهم داشت.

زارع افزود: تاکنون برای این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

وی اعلام کرد: طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

مدیر پروژه راه آهن سنندج اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی ۱۰۰ درصد، روسازی ۶۸ درصد، ساختمان ۸۵ درصد و پیشرفت کلی طرح ۷۸ درصد است.

زارع افزود: ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر در سال و ظرفیت باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر سرعت طرح، در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

زارع اظهار داشت: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

تکمیل راه آهن غرب آرزویی به عمر 18 سال

وعده معاون وزیر راه و شهرسازی هم محقق نشد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از برنامه‌ریزی برای اتمام احداث خط آهن همدان-سنندج تا دهه فجر سال ۱۴۰۰ خبر داده بود که متأسفانه این وعده محقق نشد.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مراسم پایان ریل‌گذاری راه‌آهن همدان-سنندج در مهرماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که برای ایجاد مسیر ریلی کردستان و دسترسی و اتصال ریلی این استان به شبکه ریلی کشور ۱۵۱ کیلومتر از همدان به کردستان ریل گذاری شده است که تاکنون برای اجرای این پروژه ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده و ارزش روز آن ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بخش کوچکی از اقداماتی که برای بهره‌برداری از این مسیر نیاز است، باقی مانده و امیدواریم بتوانیم این پروژه را حداکثر تا دهه مبارک فجر به اتمام برسانیم و پروژه را برای بهره برداری رسمی برای استفاده بار و مسافر آماده کنیم. برای اتمام عملیات ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به استان کردستان که به زودی انجام می‌شود، پیش‌بینی این اعتبار انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اولویت‌های کشور توسعه شبکه ریلی و یکی از اولویت‌های توسعه شبکه ریلی اتصال مراکز استان‌ها به خط آهن است که خوشبختانه عملیات ریل‌گذاری اتصال بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی به اتمام رسید.

خادمی با بیان اینکه بررسی‌های فنی برای ادامه این پروژه به سمت مرز باشماق انجام شده است، افزود: لازم است که کشور همسایه نیز شبکه ریلی را به مرز باشماق برساند. اگر این توافق انجام شود، این مسیر را ادامه خواهیم داد و خط آهن کردستان به کشور عراق متصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار آن شبکه ریلی جنوب به شمال از این منطقه عبور می‌کند که از اینجا به سمت بیجار و زنجان و تبریز در شمال و همدان و ملایر و بندر امام در جنوب توسعه می‌یابد و در برنامه درازمدت توسعه شبکه ریلی کشور است.

خادمی اظهار داشت: این ریل هم برای مسافر و هم بار طراحی شده است. سرعت قطار مسافری ۱۶۰ و قطار بایر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و شرایط فنی این ریل امکان تردد با سرعت مسافری را فراهم می‌کند.

وی افزود: برای رسیدن به خود شهر سنندج به علت اختلاف سطح نیاز به بیش از ۴۰ کیلومتر ریل است تا شیب شکسته شود و احداث این ریل نیز در برنامه است اما اعتبار مورد نیاز بالاست و تا آن زمان ایستگاه فعلی در ۲۰ کیلومتری شهر سنندج به عنوان یک ایستگاه تشکیلاتی و زیبا برای استفاده مسافران احداث شده است.

بهره برداری از راه آهن سنندج به ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک از تکمیل و افتتاح خط ریلی تهران- همدان- سنندج تا پایان بهمن ماه سال جاری در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز خبر داد.

شاهین اسد فامیان مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک اظهار کرد: این خط آهن در سال اول بهره‌برداری ظرفیت جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و نیم میلیون تن بار را دارد که این ظرفیت در سال بیستم به دو برابر یعنی ۶۰۰ هزار نفر مسافر و یک میلیون تن بار می‌رسد.

وی افزود: البته این برآورد اولیه است و قطعاً ظرفیت جابجایی خط ریلی تهران- همدان- سنندج بیش از این خواهد شد.

فامیان خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی این خط ریلی با ۴۱۱ کیلومتر طول از سال ۸۴ آغاز با ۱۰ پیمانکار و ۹ مشاور در بخش‌های روسازی زیرسازی و ساختمان آغاز شد.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک ادامه داد: این محور از غرب تهران شروع می‌شود و شهرهای رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه، دهگلان و سنندج را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است وی با بیان اینکه محور مورد اشاره یک خطه است، گفت: سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

فامیان تأکید کرد: در کل محور همدان- سنندج ۱۹ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن در مسیر تهران- همدان و مابقی در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است که شامل ۲ ایستگاه درجه یک، ۶ ایستگاه درجه دو و ۱۱ ایستگاه بین راهی می‌شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک خاطر نشان کرد: از این خط ریلی ۴۱۱ کیلومتری، ۲۶۰ کیلومتر شامل تهران تا همدان بوده که در سال ۹۶ افتتاح و تا اواخر سال ۹۷ به اتمام رسید.

وی روند ساخت و توسعه راه آهن را شامل ۳ بخش زیرسازی، بخش اصلی راه یعنی خاکریزی، خاک برداری، پل‌ها، تونل‌ها و تقاطع‌های متفاوت و بخش روسازی دانست و افزود: محور همدان- سنندج شامل ۳ قطعه اجرایی است که عملیات اجرایی قطعه یک از سال ۸۵ آغاز شد اما چون تمرکز و اولویت با تهران- همدان بود، منابع مالی به سمت همدان رفت و از سال ۹۷ به بعد نیز همدان- سنندج به شکل جدی‌تر اجرایی شد.

تکمیل راه آهن غرب آرزویی به عمر 18 سال

فامیان درباره امتیازات این پروژه ریلی گفت: از جمله اهداف و برنامه‌های این محور، توسعه اتصال مراکز استان به شبکه ریلی بوده و این خط ریلی، مرکز استان‌های همدان و کردستان را به شبکه ریلی متصل می‌کند.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک در بیان مزایای این راه‌آهن خاطر نشان کرد: این پروژه در مسیر همدان- سنندج منجر به توسعه اقتصادی مراکز صنعتی و کشاورزی می‌شود.

وی همچنین به مزایای حمل‌ونقل ریلی به عنوان حمل‌ونقل سبز اشاره کرد و گفت: این مدل حمل‌ونقل نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای از لحاظ زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت ایمن است.

فامیان ادامه داد: ۵ قطعه اجرایی در تهران تا همدان سال ۹۶ افتتاح شد و ایستگاه همدان نیز در حال حاضر خدمات مسافری و باری ارائه می‌دهد.

وی افزود: با احداث پل از همدان به ملایر ارتباط برقرار خواهد شد و با توجه به اتصال همدان به ملایر در حقیقت محور تهران همدان نیز به راه‌آهن غرب متصل شده و ارتباط با کرمانشاه و مرز خسروی را فراهم می‌کند.

فامیان خاطرنشان کرد: این محور که در ادامه محور غرب یعنی اراک به سمت ملایر و از ملایر به سمت کرمانشاه می‌رود و نهایتاً به مرز خسروی منتج می‌شود، همچنین راه آهن تهران- همدان- سنندج پلی را از همدان به سمت ملایر ایجاد کرده و دو محور را به هم وصل می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان از خود همدان و کردستان به این خط ریلی غرب کشور وصل شده و به مرز خسروی رفت.

وی افزود: در برنامه‌های توسعه آتی، مرز باشماق مریوان هم اضافه می‌شود.

فامیان خاطر نشان کرد: در این پروژه بزرگ که ۴۱۱ و نیم کیلومتر طول دارد، ۳۲ میلیون متر مکعب خاک برداری و ۲۵ میلیون متر مکعب خاک‌ریزی انجام شده است. همچنین حدود ۷۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک از وجود ۵۵ پل بزرگ بالای ۱۰ متر در این پروژه خبر داد و گفت: بخش زیرسازی محور تهران- همدان در اردیبهشت ۹۷ اعتبار مناسبی دریافت کرد و طی تفاهم‌نامه ۸۰۰ میلیارد تومانی ظرف ۲ سال زیرسازی به اتمام رسید که تا شهریور سال گذشته ریل‌گذاری‌ها به سنندج رسید.

فامیان در مورد هزینه‌ها و بخش مالی پروژه گفت: تا کنون یک هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده که شامل تأمین مصالح، تملک و مطالعات انجام شده و اجرا می‌شود.

تکمیل راه آهن غرب آرزویی به عمر 18 سال

وی ادامه داد: فصل کاری در محور غرب کشور با توجه به وضعیت آب و هوای آن منطقه بسیار تأثیر گذار است، از آبان ماه به بعد بارش باران و از دی به بعد نیز بارش برف مانع کار می‌شود، از سوی دیگر با توجه به تفاوت راه آهن با راه و محدودیت‌های طراحی برای شیب، قوس و ارتفاعات و سختی‌ها این گونه خطوط افزایش می‌یابد.

فامیان تأکید کرد: در عین حال طی ۶ ماه گذشته تنها ۱۲ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده ولی به ۱,۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان آن مطالبات پیمانکاران و یا شرکت‌های تولید کننده ریل است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک خاطر نشان کرد: اگر بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز تخصیص یابد، در ۵ ماه آتی که به عنوان فصل کاری، فرصت باقی مانده، خط ریلی همدان- سنندج در بهمن ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های ماده ۵۶ یعنی تسهیلات داخلی بانک‌ها و فاینانس داخلی، در تسریع تکمیل پروژه مؤثر خواهد بود.

فامیان خاطر نشان کرد: با توجه به اتمام زیرسازی این محور و اتصال ریل‌گذاری به سنندج، هرچه مسأله تخصیص اعتبار زودتر انجام شود، بهره‌برداری‌های بیشتری می‌توان از این پروژه داشت.

کد خبر 5496486

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در