تست‌های بیماریابی همه دامها در رضوانشهر منفی است


تست‌های بیماریابی همه دامها در رضوانشهر منفی است

رشت - ایرنا - رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر گفت: درخصوص مبارزه و پیشگیری بیماری های دامی، از 810 رأس دام در این شهرستان تست سل انجام دادیم که نتایج همه این آزمایشات منفی بود.

غلامرضا صحراکار در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رضوانشهر افزود: با تأمین به موقع واکسن های دامی، هیچ نوع بیماری واگیر نداریم و نسبت به مهار و کنترل بیماری ها در این شهرستان اقدام شده است.

وی درخصوص بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) گفت: دام های سبک شامل بز و گوسفند از پنج سال پیش در این شهرستان درگیر PPR بودند که با اقدامات به موقع و انجام واکسن، این موضوع در سطح دامداری ها مهار شد.

رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر ادامه داد: براساس برنامه ریزی های سازمانی، ۳۳۹ هزار نوبت سر واکسن شامل شاربن، PPR، تب برفکی، آبله، بروسلوز که در تعهد سازمان دامپزشکی است در سطح دام های سبک و سنیگین رضوانشهر و پره سر انجام شده است.

صحراکار گفت: در راستای حفظ و سلامت دامها تاکنون، ۹۲ هزار رأس دام سبک و ۲۸ هزار رأس دام سنگین و همچنین ۲۵۰۰ قلاده سگ صاحب دار در مناطق مختلف رضوانشهر و پره سر واکسنه شده اند.

وی افزود: بعضی واکسن ها هستند که بهادار و در تعهد بخش خصوصی هستند که باید به موقع انجام شوند و دامداران عزیز ضمن فراگیری آموزش های لازم، تاکنون همکاری بسیار خوبی با اکیپ های دامپزشکی این شهرستان داشته اند.

رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر گفت: درخصوص مبارزه و پیشگیری بیماری های دامی، از ۸۱۰ رأس دام در این شهرستان تست سل انجام دادیم که نتایج تمام این آزمایشات منفی بود.

صحراکار با بیان اینکه در ۶ ماهه اول سال به دلیل کوچ و مهاجرت دامداران به مناطق ییلاقی، حدود ۸۰ درصد فعالیت اکیپ های سیار شبکه دامپزشکی در همان مناطق است، افزود: اکنون هیچ گونه بیماری عفونی در سطح دامهای رضوانشهر و پره سر نداریم و اکیپ های سیار در سطح مناطق مختلف و مراتع حضور دارند.

وی به موضوع بیماری مشترک بین دام و انسان اشاره کرد و گفت: به دلیل وجود مناطق حاشیه جنگلی و کانون های بیماری های هاری، تا شعاع سه کیلومتری این محدوده ها را تحت فعالیت واکسن هاری قرار می دهیم و همه سگ ها و گاوها را در دایره فعالیت این موضوع قرار می دهیم.

صحراکار همچنین در خصوص بیماری مشترک بین اسب و انسان افزود: بیماری مش مشه که بین انسان و اسب مشترک است، در این راستا ۶۲ مورد تست از اسب ها انجام شده که نتایج همه این آزمایشات منفی اعلام شد.

رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر به موضوع بهداشت نیز اشاره کرد و گفت: در همین رابطه ۲۴۴۸ مورد بازدید از مراکزفراورده عرضه خام دامی و رستوران ها، کباب پزی ها و سوپرمارکت ها داشتیم که از این میزان ۶۸ مورد غیربهداشتی و ۲۳ مورد به مقامات قضایی معرفی شدند که ۱۱ مورد مربوط به تعزیرات حکومتی و ۵۱۴ کیلوگرم فراورده خام دامی غیر بهداشتی توسط این شبکه ضبط و معدوم شد.

سالانه در شهرستان رضوانشهر ۱۶۰۰ تن گوشت سفید، ۱۳۰۰ تن گوشت قرمز، سه هزار تن شیر و ۳۲۷ تن عسل تولید می شود.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و ۸۰۰ دامدار با ۹۲ هزار رأس دام سبک و ۲۸ هزار رأس دام سنگین، عضو تعاونی دامداران این شهرستان هستند و دامداران غیر عضو نیز ۲۰۰ نفر شمارش شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان