مبادلات مرزی خراسان جنوبی توسعه می‌یابد


مبادلات مرزی خراسان جنوبی توسعه می‌یابد

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به مصوبه ویژه برای رونق تجارت مرزی استان گفت: توسعه مبادلات مرزی از طریق خرده‌فروشی توسط مرزنشینان بزودی با دستور رییس جمهوری در خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد اشرفی عصر چهارشنبه در نشست شورای مبادلات مرزی خراسان جنوبی افزود: با ابلاغ و اجرایی شدن این مصوبه مرزنشینان استان می‌توانند به صورت هفتگی ۴۰۰ دلار کالا را بدون تشریفات گمرگی وارد یا صادر کنند.

وی بیان کرد: این عمل باعث تحول بسیار بزرگی در حوزه تجاری به ویژه خرده‌فروشی برای مرزنشینان می‌شود و علاوه بر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی منطقه و مرزهای استان با کشور افغانستان را در پی داشته باشد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به مصوبه تصمیم‌گیری درباره نحوه واگذاری خدمات در بازارچه مرزی ماهیرود با توجه به اتمام قرارداد شرکت تعاونی مرزنشینان گفت: یک مهلت فصلی سه ماهه برای انجام مقدمات طرح تشریفات یا مناقصه در این خصوص تعیین شد.

وی تصریح کرد: برای این مهم بهتر است چارچوب حقوقی و اداری مشخص و از ظرفیت چند تعاونی و سازمان همیاری شهرداری‌ها استفاده شود.

اشرفی با اشاره به تسهیل خدمات به غرفه‌داران بازارچه مرزی یزدان اظهار داشت: ایجاد غرفه و ارایه خدمات در این حوزه درآمد مالی مناسبی برای مرزنشینان ایجاد می‌کند، همچنین رسالت و اولویت ما انتفاع مرزنشینان است.

وی با بیان اینکه نگاه جامع ما توسعه‌ای است، عنوان کرد: وظیفه ما این است انتفاع‌هایی که در مرز رقم‌ می‌خورد در سبد معیشت خانوار مرزنشین باشد و لاغیر، لذا این خط قرمز ما است که انتفاع درآمدها حتی خرده فروشی و اندک برای مرزنشینان و خانوار آنها باشد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی خطاب به برخی مدیران استان گفت: دولت عوض شده می‌خواهیم با کمک همدیگر تحولات و تغییر اساسی در حوزه مبادلات تجاری و مرزی استان رقم بخورد.

وی با اشاره به اجرای طرح خرده‌فروشی در بازارچه مرزی ماهیرود توسط شرکت تعاونی مرزنشینان افزود: در این جلسه مقرر شد سایت مربوطه تا پایان خردادماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد تا فرایند خرده‌فروشی آغاز شود.

اشرفی بیان کرد: درباره تکمیل سایت ایکس‌ری در مرز ماهیرود و آسفالت جاده دسترسی به این سایت نیز مقرر شد تا پایان خردادماه این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: بهره‌برداری از سایت ایکس‌ری مرز ماهیرود کمک بزرگی به جابه‌جایی بار تجار، تسهیل در واردات و صادرات بار کامیون‌های تجار در مرز می‌شود و جلوی قاچاق کالا را خواهد گرفت.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی