حقوق گردشگری زیارتی در حوزه بین‌الملل تدوین شود/ اعتاب اسلامی بهترین برنامه‌های را برای تکریم زائر دارند


حقوق گردشگری زیارتی در حوزه بین‌الملل تدوین شود/ اعتاب اسلامی بهترین برنامه‌های را برای تکریم زائر دارند

پورامینی گفت: در باب مسائل بین‌المللی گردشگری همانگونه که حقوقی برای گردشگر لحاظ شده باید با همفکری، برای گردشگری دینی و زیارتی نیز حقوق مصوب بین‌المللی را فراهم کنیم تا بهره آن به زائران در تمام اماکن دینی برسد.

خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت: محمدکاظم پورامینی در همایش «روابط بین الملل» که با حضور نمایندگان اعتاب مقدس جهان تشیع به میزبانی آستان مقدس علوی در نجف اشرف برگزار شد، اظهار کرد: مسجد مقدس جمکران بیش از هزار سال پیش به امر مبارک حضرت ولی عصر(عج) بنا شد تا زمینه مناسبی برای عبادت و بندگی خاص باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 20 میلیون زائر به این مکان مشرف می شوند و با امام زمان(عج) تجدید بیعت و عهد می کنند، گفت: این مسجد مقدس از جمله معدود مساجد خاص جهان است که در ارتباط با هویت قدسی خود از اعتبار ویژه برخوردار است و اعمال خاص آن در کتب معتبر اسلامی ذکر شده و اکثر مراجع عظام تقلید ضمن تاکید بر حضور در آن، اقامه نماز مسجد مقدس جمکران را به قصد ورود جایز دانستند.


قائم مقام تولیت مسجد مقدس جمکران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع تکریم زائرین خصوصا زائرین بین الملل وجه مشترک اعتاب مقدسه است که باید در شناسایی نیازها و رفع آنها مستمراً تلاش و اقدام کرد، گفت: ارتباط دائمی بین نمایندگان اعتاب در جهت برنامه ریزی خدمات مشترک و تعاملی برای خادمان و زائران می تواند روند تحکیم و توسعه این روابط را به خوبی رقم بزند.


پورامینی ادامه داد: اصولا خدمات به زائرین در اعتاب مقدس حول دو محور اصلی تعیین می شود که بخش اول، تسهیل بهره مندی مشتاقان و زائرین از اماکن مقدس است؛ به گونه ای که زائر وقتی وارد یک مکان مقدس می شود زیر ساخت لازم برای بهره مندی از آن فضای معنوی فراهم باشد تا بتواند با طمانینه و آرامش به زیارت و عبادت بپردازد.


وی افزود: در باب مسائل بین المللی گردشگری همانگونه که حقوقی برای گردشگر لحاظ شده باید با همفکری برای گردشگری دینی و زیارتی نیز حقوق مصوب بین المللی را فراهم کنیم تا بهره آن به زائران در تمام اماکن دینی برسد.


قائم مقام تولیت مسجد مقدس جمکران فراهم کردن زیر ساخت لازم برای بهره مندی افراد کم توان جسمی و حرکتی از اماکن مقدس را از دیگر موضوعات مهم عنوان و ابراز کرد: اعتاب اسلامی به ویژه در عراق بهترین برنامه های تکریمی برای زائران را اجرا می کنند و ما همواره نمونه های این تکریم در اعتاب مقدسه عراق را نقل می کنیم و مردم هم شاهد هستند؛ ولی در بعضی امور لازم است پروتکل های مشترکی که جنبه بین المللی داشته باشد اعم از مسائل امدادی ، خدماتی و اورژانسی به صورت واحد و مشترک تعریف شود که زائر از هر نقطه ای وارد اماکن مقدس شد بتواند از آن امکانات زیر ساختی و خدماتی معین شده بین المللی بهره لازم را ببرد.


پورامینی ایجاد فضای قدسی و معنوی برای بهره مندی فکری و روحی مومنان از اعتاب مقدس را دیگر جنبه فعالیت این اماکن مقدس عنوان کرد و گفت: فضا و روح حاکم بر اعتاب فضایی با معنویت و قدسی است ولی نوع برنامه ریزی مراسم و چگونگی اجرای آن می تواند بهره مندی زائرین را از این امکان مقدس را بالا ببرد.


وی از حضور روحانیون برای پاسخگویی به شبهات و سوالات مردم، توسعه برنامه های جانبی مانند حلقه های معرفتی، برگزاری محافل قرآنی برای سطوح مختلف سنی و برنامه هایی با موضوع تربیت فرزند و تحکیم خانواده را گامی در جهت بهره مندی روحی و بالابردن معنویت زائرین ذکر و خاطرنشان کرد: امیدواریم انتقال این تجارب به این جلسه ختم نشود و استمرار تبادل تجریبات و ارائه پیشنهادات در قالب گروه هایی در فضای مجازی شکل بگیرد تا بتوانیم با هم افزایی و هماهنگی فضای مناسبی را بر ای بهره مندی زائرین فراهم کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی