سینما یاسوج؛ رویایی که رنگ واقعیت می‌گیرد


سینما یاسوج؛ رویایی که رنگ واقعیت می‌گیرد

یاسوج- ایرنا- جای خالی یک سینمای مدرن و بزرگ در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به خوبی احساس می شود و مردم این دیار در سایه رویکرد عدالت فرهنگی حوزه سینمایی کشور امیدوارند که این رویای دیرینه شان رنگ واقعیت بگیرد.

به گزارش ایرنا، تنها سینمای مرکز استان در حوالی دهه ۵۰ ساخته شد اما در سال ۸۶ به دلیل فرسودگی تخریب شد و از آن زمان تاکنون وعده ایجاد یک سینمای بزرگ و در شان مردم عملیاتی نشده است.

سینما دنا یاسوج در مدت یک سال ساخته و با استقبال گسترده مردم روبرو شده بود اما دیری نپایید که تنها زیرساخت فرهنگی شهر به خاطره ها پیوست.

به گفته هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر کهگیلویه و بویراحمد از نظر تعداد بیننده و صندلی در کل کشور آخرین استان هستیم.

وی می افراید باید مدیران استانی تلاش کنند که مردم با هنر آشتی کنند و زمینه حضور مردم را در سینما فراهم کنند.

زندگی در جهانی بدون مرز با رسانه های مدرن و بیشمار جامعه ای پویا و دارای زیرساخت های فرهنگی را می طلبد تا در هجوم فرهنگ های مختلف که در سنتی ترین چارچوب کشورهای جهان رخنه کرده اند بتوان آگاهانه در مسیر درست گام برداشت.

زیرساخت لازم برای به تصویر کشیدن هنر ایران زمین سینماست تا غنای فرهنگ اصیل ایرانی را به مردم اثبات کند.

تفاوتی نمی کند که در آخرین روستای زیلایی بویراحمد نشسته باشی و یا در هالیوود آمریکا ، چرا که ارتباطات دیگر مرز نمی شناسد و در عصر حاضر نبود سینما به عنوان یک خلا اساسی در بروز شکاف فرهنگی بسیار تاثیر گذار است.

یاسوج در اندوه نبود سینما

هم اکنون حدود ۲۰ سال از نبود یک سینما دارای فضای مناسب در مرکز استان می گذرد اما این موضوع نگران کننده است که چرا یک مرکز استان هنوز سینما ندارد.

پارک های شهر پر از جوانان و نوجوانان بیکاری است که نمی دانند چگونه اوقات فراغت خود را بگذرانند.

تماشای صفحه بزرگ سینما و اعجاب آن همواره درمیان مردم از گذشته تاکنون دلمشغولی خوبی بوده است.

برخی تبعات منفی غیر فعال بودن سینما دلسرد شدن تولیدکنندگان سینمایی و استفاده سوء برای دیگررسانه ها از جمله ماهواره است.

نبود سینما می تواند بسیاری از جوانان علاقه مند به این هنر را دلسرد کند.

هم اینک در محل قدیمی سینما دنا مرکز استان ساختمان پنج طبقه ای بنا شده که هیچ نشانی از سینما ندارد در حالی که قرار بود در همین مکان سینمای شهر در ۱۸ ماه ساخته شود.

مدیر سابق سینمای جوان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از زیرساخت های توسعه فرهنگی سینما است که مرکز این استان از آن محروم است.

قدرت الله سلیمانی فر افزود: سینما دنا در استان در سال ۸۵ تخریب شد و بیش از ۱۷ سال است که استان از سینما محروم است.

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد سینمای در شان مردم اش می خواهد که تاکنون هیچ اقدامی در این باره انجام نشده است.

جای خالی سینما در یاسوج به عنوان یکی از مهاجر پذیرترین شهر های کشور

اردشیر کیانی پیشکسوت سینما در یاسوج نیز گفت: احداث پردیس سینمایی در شهر یاسوج مرکز این استان که یکی از مهاجر پذیرترین شهرهای کشور بوده امری ضروری است.

وی ابراز داشت: هم اینک سینما هنر یاسوج در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واقع شده که رنگ و بویی از سینما ندارد.

کیانی بیان کرد: از ۱۵ زاویه دوربین مخاطبان را می بیند و کسی تمایل آنچنانی برای دیدن فیلم در این سینما و مکان اداری ندارد.

این پیشکسوت سینما ابراز داشت: چهار سال مداوم می باشد که قرار است شهرداری جای تبلیغ برای فیلم های سینما هنر بدهد اما کاری صورت نگرفته است.

هیچ چیزی جای اکران فیلم در سینما را نمی گیرد

روزانه صد ها فیلم در سینماهای مختلف دنیا به روی پرده می رود و ماحصل آن میلیاردها دلار درآمد برای شرکت های فیلم سازی و سرگرمی میلیون ها انسان در سراسر این کره خاکی است.

دیگر امروزه فیلم و سینما جزو جدایی ناپذیری از زندگی آدمی است وبه عبارت دیگر بشر را وابسته خود کرده است.

مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت اکران فیلم افزود: هیچ چیزی جای اکران فیلم در سینما را نمی گیرد در یاسوج ظرفیت های خوبی وجود دارد و نیاز بود چنین مکانی راه اندازی شود.

امیر رئوف افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت های خوبی در حوزه سینما و هنر دارد می توانیم فضای گردشگری هنر را نیز در استان راه اندازی کنیم شعار یاسوج پایتخت طبیعت ایران به زیرساخت هایی نیاز دارد و باید به جایی برسد که ظرفیت حضور گردشگر در استان فراهم شود.

سینما بر فرهنگ جامعه تاثیر گذار است؟

سینما نقش بسیار مهمی در ایجاد یا خلق فرهنگ، تغییر فرهنگ و فرهنگ پذیری افراد جامعه دارد، تاثیرات خود را بر روی افراد مختلف به شیوه های متفاوتی بر جای گذارده است.

در یکی از مقالاتی که درخصوص تاثیرات سینما بر افراد بررسی شده، سینما به عنوان کانون فکری و فرهنگی در جامعه مطرح است و به عنوان یکی از بهترین اکتشافات بشریشناخته می شود.

در حقیقت هنر هفتم به صورت نامحدودی می تواند در خدمت مردم جامعه باشد و از روز ظهور تا به حال مخاطبان زیادی از جامعه را جذب کرده است و همیشه مورد توجه مردم بوده و هست.

روزنه امید برای ساخت پردیس سینمایی یاسوج

شهریور ماه سال گذشته ساخت پردیس سینمایی امید یاسوج با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان آغاز شد.

شهردار یاسوج در این باره گفته بود که این پردیس با اعتبار اولیه ۱۲ میلیارد ریال با همکاری وزارت ارشاد و سازمان همیاری شهرداریها اجرا می شود.

وی افزود: در این پردیس سه تا پنج سالن با ظرفیت ۴۰ تا ۸۰ نفر پیش بینی شده است.

شهردار یاسوج بیان کرد: شهر یاسوج با توجه به ظرفیت های انسانی مطلوب در حوزه هنر از داشتن سینما محروم بوده که تلاش بر این است تعداد صندلی هایمان را درحوزه سینما افرایش دهیم.

مقدم عنوان کرد: با توجه به ماهیت طرح با کمک های سازمان همیاری شهرداری بین ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه تمام شده این مجموعه همزمان با کلنگ زنی در اختیار ما قرار داده می شود.

وی ابراز داشت: قول می دهیم فیزیک ساختمان را در یک بازه زمانی مشخص آماده می کنیم اما با توجه به بالا بودن هزینه تجهیزات می طلبد وزارت فرهنگ و ارشاد همراهی کند.

چرا در کهگیلویه و بویراحمد مخاطبان سینما کم رنگ هستند

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینماهای کشور افزایش تعداد سینما در برخی شهرها را که مخاطب ندارند کار بیهوده ای می داند و بر این باور است که باید ابتدا موضوع بررسی شود که چرا در برخی استان ها مخاطب نداریم و چه کاری باید انجام شود تا مخاطب سینما افرایش یابد.

محمد خزاعی افزود: بر اساس ارزیابی ها کهگیلویه و بویراحمد جزو استان هایی بوده که کم ترین مخاطب سینما را داشته است.

خزاعی ابراز داشت: ساخت سینمای یاسوج مستلزم حمایت نهادهای استانی است و ما در سازمان سینمایی می‌توانیم امکاناتی در اختیار آن قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز عنوان کرد: یکی از مطالبات جدی در حوزه هنر، توجه به مسائل زیرساختی است که این استان در این حوزه بسیار ضعیف است.

امین درخشان افزود: دیار کهگیلویه و بویراحمد فاقد سینمای مستقل است و شاید بخشی از دلایلی که از سینما در این استان استقبال نمی‌شود به همین خاطر باشد.

با این اوصاف ساخت سینما برای شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد موضوعی اساسی و مهم است و متولیان فرهنگی استان باید تمام تلاش خود را به کار ببندند تا مردم این شهر با سینما آشتی کنند و جوانانبخشی از اوقات فراغت خود را در این مکان فرهنگی سپری کنند.

رویکرد عدالت فرهنگی حوزه سینمایی کشور که در دولت سیزدهم با حضور میدانی مدیران این بخش در مراکز استانها آغاز شده امید تازه ای را برای اینکه رویای دیرینه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در داشتن سینمای مستقل رنگ واقعیت بگیرد ایحاد کرده است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه 31 فروردین + فیلم