روزآمد کردن اطلاعات کارشناسان، لازمه رونق کشاورزی گلستان است


روزآمد کردن اطلاعات کارشناسان، لازمه رونق کشاورزی گلستان است

گرگان- ایرنا - معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: روزآمد کردن اطلاعات کارشناسان، اولویت مهم سرمایه‌گذاری برای هدفگذاری رونق تولید محصولات کشاورزی در این استان است .

محمدعلی آقاجانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: سال قبل ۱۶۸ دوره آموزشی برای کارشناسان پهنه گلستان اجرا شد و اکنون نیز ۵۴۰ کارشناس پهنه برای راهنمایی بهره‌برداران کشاورزی استان فعالیت دارند.

وی پیش بینی کرد امسال برگزاری برنامه های دوره آموزشی مرکز نسبت به سال قبل ۱۰ درصد بیشتر شود.

آقاجانی با تاکید بر سرمایه گذاری بیشتر در بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی برای افزایش دانایی بهره برداران و رونق تولیدات کشاورزی گلستان گفت: حدود ۹ هزار دانش آموخته بخش کشاورزی در این استان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند که این افراد ظرفیتی برای توسعه کشاورزی استان به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: تسریع در ارایه مجوز مرکز خدمات جهادکشاورزی غیردولتی در گلستان می تواند راهگشای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه دانش آموخته ها کشاورزی باشد که سازمان جهادکشاورزی هم بر فعالیت آن ها نظارت دقیق خواهد داشت.

روزآمد کردن اطلاعات کارشناسان، لازمه رونق کشاورزی گلستان است

ضرورت افزایش هنرستان های کشاورزی در گلستان

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: افزایش هنرستان های کشاورزی متناسب با نیازها برای تربیت نیروی انسانی ماهر جزو اولویت های مهم است که در این راستا به زودی پیشنهاد راه اندازی هنرستان کشاورزی دخترانه گرگان با رشته گیاهان دارویی و جذب ۳۰ دانش آموز از سال تحصیلی آینده به آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون علاوه بر یک هنرستان کشاورزی پسرانه در کردکوی با مدیریت مرکز تحقیقات و اشتغال به تحصیل ۸۰ دانش آموزان در ۲ رشته مکانیزاسیون و پرورش گیاهان دارویی، ۲ هنرستان کشاورزی پسرانه در گنبدکاووس و علی آباد زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت دارند.

آقاجانی گفت: برای شرق استان هم پیشنهاد راه اندازی هنرستان کشاورزی دخترانه در دستور کار قرار دارد که پیگیری انجام آن ادامه دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، طرح سفارش گیری تربیت نیروی انسانی ماهر کشاورزی برای بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد و تاکنون یک درخواست برای تربیت ۲۰ نیرو برای باغ انار در گنبدکاووس از مهر سال قبل اجرا شده که پس از سه گذراندن دوره تخصصی، این افراد مشغول به کار می شوند.

آقاجانی همچنین از سفارش تربیت نیروی انسانی ماهر برای پرورش میگو در مجتمع گمیشان خبرداد و افزود: آموزش نیرو برای این مجتمع از مهر سال جاری در گمیشان با بهره گیری از مدرسان کشاورزی آغاز می‌شود.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: طرح سنجش مهارت در استان برای چهار رشته مکانیزاسیون، گیاهان دارویی، گل و گیاه زینتی و تولید نهال برای افراد دیپلم ردی با هماهنگی آموزش و پرورش فعال است.

وی افزود: در این طرح برای افراد ثبت نام کننده،دوره فشرده آموزشی یک ماهه توسط این مرکز برگزار شده و پس از شرکت در آزمون آنلاین، گواهینامه مهارتی مدرک دیپلم صادر می شود.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان سال ۱۳۳۶ در گرگان به رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون با ۶۴ سال سابقه فعالیت دارای هشت ایستگاه تحقیقاتی و ۲ مرکز آموزشی است و به گفته ابوالفضل فرجی رئیس کنونی این مرکز، سالیانه بیش از ۲۵۰ طرح تحقیقاتی کشاورزی کاربردی در این مرکز در بخش های مختلف و بیشتر در حوزه های منابع طبیعی، آبخیزداری، آب و خاک، صنایع‌غذایی، تولید بذر، نهال، گیاه پزشکی و دامپروری با ۶۷ محقق تهیه و نتیجه آن ها در اختیار بهره برداران و دستگاه‌های مرتبط قرار می گیرد.

توجه به امنیت غذایی، تغییرات اقلیمی چند سال اخیر و شدت خشکسالی و کمبود منابع آبی، بهره گیری از آبیاری سنتی در بخش وسیعی از اراضی آبی و تناسب نداشتن آن با راندمان تولید در واحد سطح و تحمیل هزینه‌های سنگین بر دوش بهره‌برداران، ضرورت تسریع سرمایه گذاری در حوزه آموزش بهره برداران به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشاورزی گلستان و پایداری تولیدات را دوچندان می کند.

مطابق داده های سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی این استان در سال زراعی گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

اقتصاد اصلی استان گلستان با ۲ میلون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش