شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه نیازمند حمایت‌های جدی برای نقش‌آفرینی در توسعه


شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه نیازمند حمایت‌های جدی برای نقش‌آفرینی در توسعه

کرمانشاه - ایرنا - توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد اشتغال مولد نیازمند همراهی، هماهنگی و در واقع باور و اعتقاد به این حوزه است و تا زمانی که این هارمونی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ایجاد نشود و این باور شکل نگیرد نمی‌توانیم از توسعه این بخش سخن بگوییم.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ زمانی می‌توانیم از شرکت های دانش بنیان انتظار رشد، توسعه و ایجاد اشتغال داشته باشیم که سایر بخش های مرتبط و سازمان های مربوطه وظایف خود را به درستی انجام دهند و اراده ای برای حل مشکلات و موانع پیشرو داشته باشند همانطور که از یک ماشین که یک چرخ آن به درستی کار نمی‌کند هرگز انتظار حرکت نداریم.

امروز شرکت های دانش بنیان که علم خود را از روی کاغذ وارد عرصه تولید کرده اند و با یک سرمایه گذاری با ریسک بالا قصد دارند برای رشد اقتصادی کشور گامی بردارند، با مشکلات و موانع بسیاری در مسیر خود روبرو می‌شوند لذا در سالی که با نام دانش بنیان نام گذاری شده است همه دستگاه های دولتی، سازمان های مربوطه و بانک ها باید قوانین خود را در جهت حمایت تمام قد از تولید در بخش دانش بنیان بسیج کنند.

اگر فرهنگ دانش بنیان و اعتقاد راسخ به آن در مدیران نهادینه شود، بانک ها تسهیلات ارزان قیمت و با تضامین معقول بدهند، سازمان ها در صدور مجوزهای مربوطه مانع تراشی نکنند، واردات محصولات مشابه ممنوع شود، محصولات شرکت های دانش بنیان در بازارهای همسایه معرفی و مشاورهای تخصصی این حوزه در اختیار فعالان شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی و در نتیجه شاهد کاهش آمار بیکاری و جذب دانش آموختگان دانشگاهی در این مراکز باشیم.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه با توجه به شعار سال و اهمیت موضوع اشتغال و کارآفرینی سه تن از فعالان و مدیران شرکت های دانش بنیان استان را به همراه رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه به دفتر ایرنا دعوت کرد تا در خصوص مهمترین مشکلات و موانع پیشرو شرکت های دانش بنیان گفت و گو و راهکارهایی برای عبور از این مشکلات مطرح شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه نیازمند حمایت‌های جدی برای نقش‌آفرینی در توسعه «سجاد شادرام» مدیرعامل گروه صنعتی شادرام شیمی

در ابتدا همه سازمان های دولتی در حوزه دانش بنیان باید توانمند شوند

مدیرعامل گروه صنعتی شادرام شیمی، مشکلات حوزه دانش بنیان را به دو بخش قبل و بعد از تولید تقسیم کرد و گفت: من منتقد حمایت ها قبل از تولید هستم. دانشجویی که در دانشگاه کنجکاو بوده و پروژه ای را پیگیری و به ثبت اختراعی منجر شده نباید طوری حمایت شود که دردسرهای بیشتری برای او ایجاد شود. کسی که ثبت اختراعی داشته لزوما تولید کننده، فروشنده، مدیر مالی یا مدیر حقوقی خوبی نیست اما زمانی که برای این شخص کد اقتصادی صادر می‌شود و در پارک پذیرش صورت می گیرد ممکن است تبعات جبران ناپذیری را برای او به همراه داشته باشد.

«سجاد شادرام» با اشاره به اینکه کسی که وارد تولید می شود صرفاً تولید کننده خوبی نیست و ما نباید همه را به سمت تولید سوق دهیم، افزود: آیا شرکت‌های را که به سمت تولید سوق می‌دهیم حمایت حقوقی، حمایت اقتصادی و سایر حمایت های مورد نیاز را از آنها انجام می دهیم. به عنوان نمونه خانم بارداری بود که به خاطر حمایت هایی که انجام شد به زندان رفت و بچه او در زندان به دنیا آمد اما به خاطر یک ثبت اختراع و دریافت کد اقتصادی به چنین سرنوشتی دچار شد.

این کارآفرین برتر کشور با اشاره به اینکه برای توسعه اقتصاد دانش بنیان باید همه سازمان های راکد دولتی در این بخش توانمند شوند، گفت: تا زمانی که بانک، بیمه، مالیات و سایر حوزه‌های مرتبط قوانین و نگرش خود را دانش بنیان نکنند به اقتصاد دانش بنیان امیدی نیست و سازمان های دولتی که ادعا می‌کنند همراه دانش بنیان هستند باید قوانین خود را در جهت حمایت از اقتصاد و حوزه دانش بنیان تغییر دهند تا مثلا مجوزی که نیم ساعت زمان می‌خواهد ۲ ماه طول نکشد.

وی از دریافت سودهای بالای بانک و عدم همراهی این بخش با تولیدکننده گلایه کرد و توضیح داد: به عنوان مثال یک تولید کننده در کشور امارات تسهیلات مورد نیاز خود را با نیم درصد سود از بانک می گیرد و شروع به تولید می کند اما ما در اینجا از بانکهای مختلف با حداقل ۱۸ درصد تسهیلات دریافت می‌کنیم و در همین ابتدای کار ما ۱۸ درصد از اماراتی‌ها عقبیم و در این شرایط چطور می خواهیم رقابت جهانی بکنیم و تولیدات شرکت های دانش بنیان را با وام ۱۸ درصد صادر کنیم.

تلاطم و نوسان قیمت ارز بزرگترین ضربه را به شرکت های دانش بنیان میزند

مدیرعامل گروه صنعتی شادرام شیمی دریافت تضامین بانکی را هم یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان حوزه دانش بنیان دانست و گفت: شرکت ها و واحدهای فناوری هستند که ۲۰ سال روی یک محصول و یک برند کار کرده‌اند اما دانش فنی این محصول در کشور بی ارزش است در صورتی که باید برای این تکنولوژی اعتبار و مالکیت معنوی در نظر گرفته ارزش گذاری شود و این برند و محصول به عنوان ضامن در بانک معتبر باشد لذا هر زمان سازمان ها و بانک های ما دید دانش بنیانی پیدا کرده و جهانی شدند بخواهید که صنعت، دانش و علم ما هم جهانی شود.

شادرام با اشاره به اینکه ۹۹ درصد مشکلات شرکت ها بعد از تولید مربوط به هزینه ها و تامین سرمایه در گردش است، ادامه داد: تلاطم و نوسان قیمت ارز پدر تولید را در می آورد. تولید کننده ای که مواد اولیه خود را با قیمت دلار ۳۰ هزار تومان خریداری می کند زمانی که قیمت دلار به ۲۵ هزار تومان هم می‌رسد نمی تواند قیمت محصول خود را کاهش دهد و مجبور است با دلار ۳۰ هزار تومان معامله کند. اگر قیمت دلار ثابت و در یک مبلغ نگه داشته شود تولید کننده تکلیف خود را می داند و به چنین سرنوشتی دچار نخواهد شد.

نایب رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمانشاه حمایت از محصولات شرکت های دانش بنیان را یکی دیگر از معضلات این بخش دانست و گفت: گروه صنعتی شادرام شیمی اسید سولفوریک را با خلوص و کیفیت بالا تولید می کند و شرکت ملی حفاری چین از گروه صنعتی شادرام خرید می کند اما شرکت ملی حفاری ایران این محصول را از چین وارد می کند یعنی شرکت های تابعه صنایع دفاع که در پارچین مستقرند محصول داخلی را که قیمت آن هم به مراتب پایین تر است نمی‌خرند و همان محصول را وارد می‌کنند.

وی در مقایسه ای بین پارک علم و فناوری در کشورهای پیشرفته و ایران گفت: یک ایرانی مدیر پارک علم و فناوری در آمریکا بود و شرکت هایی که در آنجا فعالیت می کردند هیچ مسئولیتی نداشتند و حتی یک برگه کاغذ هم با خود به همراه نداشتند. هرکدام از آن شرکت ها وکیل، حقوقدان، تامین کننده مالی و سایر خدمات بخش های مختلف شرکت را در اختیار داشتند و به هیچ عنوان درگیر بروکراسی اداری، مالیات و بیمه نمی‌شدند و این در حالی است که به عنوان مثال ما در سال‌هایی که تولید نداشتیم ۶۰۰ میلیون تومان مالیات برای ما ثبت شد در حالی که همه دارایی ما ۶۰۰ میلیون تومان نبود.

شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه نیازمند حمایت‌های جدی برای نقش‌آفرینی در توسعه «دانیال کهریزی» رئیس هیات مدیره شرکت بیستون شفا

پارک های علم و فناوری در کشور فقط توهم پارک بودن را دارند

رئیس هیات مدیره شرکت بیستون شفا هم در این میزگرد با اشاره به اینکه تحریک اعضای هیات علمی دانشگاه برای تاسیس شرکت های دانش بنیان بسیار اشتباه است، گفت: هر عضو هیات علمی باید به سراغ تخصص خودش برود و در آن حوزه کار کند. دانش فنی و اختراع باید از اعضای هیات علمی دانشگاه خریداری شود تا بتوانند در تولید سایر محصولات مورد نیاز کشور مثمر ثمر باشند.

«دانیال کهریزی» در ادامه افزود: اعضای هیات علمی دانشگاه از مسائل حقوقی قراردادها، مسائل کارگری، مذاکره، صادرات، واردات و بازار تجاری هیچگونه اطلاعی ندارند و با تاسیس یک شرکت دچار دردسر های فراوان شده و احتمال شکست آن بالا می‌رود در صورتی که این وظایف را پارک های علم و فناوری باید بر عهده بگیرد تا اعضای هیات علمی به دنبال تولید محصولات دیگری باشند اما متاسفانه همه پارک های علم و فناوری کشور توهم پارک بودن را دارند و هرگز شاخصه های پارک های علم و فناوری در کشورهای پیشرفته را ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه پارک های علم و فناوری در کشور باید کنشگری داشته باشند و برای محصول خوشه صنعتی ایجاد کنند، گفت: متاسفانه این پارک‌ها در کشور فقط به دادن وام بسنده می‌کنند و در حوزه های مختلفی که اشاره شد هیچگونه حمایتی از شرکت های دانش بنیان و مدیران آن شرکت ها ندارند به عنوان مثال من که عضو هیات علمی دانشگاه هستم به هیچ عنوان از قوانین صادرات اطلاعی ندارم و مجبور شدم ۴۰ درصد از سهام شرکت را به اشخاصی بدم که این کار را انجام دهند.

نایب رییس انجمن بذر کشور حمایت از محصولات شرکت های دانش بنیان را بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری وظیفه همه دستگاه های دولتی دانست و تصریح کرد: امروز متاسفانه عده ای به خاطر منفعت طلبی بسیاری از کالاهایی که توسط شرکت های دانش بنیان تولید می‌شود را وارد می‌کنند و از این طریق این شرکت های دانش بنیان بسیار متضرر می‌شوند.

کهریزی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت معدود سازمان های دولتی و افراد متخصص این بخش ها برای توسعه اقتصاد دانش بنیان استفاده کنیم، گفت: سازمان های دولتی تفکر دانش بنیان ندارند اما هستند معدود افرادی در این سازمان‌ که می توانند شرکت های دانش بنیان را کمک کنند و کارشناسان خبره ای هستند که می‌توانند به شرکت‌های دانش‌بنیان مامور شوند تا این حوزه‌ها را تقویت نمایند و در عین حال شرکت‌ها هم موظف هستند حقوق و مزایای آنها را پرداخت کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه نیازمند حمایت‌های جدی برای نقش‌آفرینی در توسعه «صحبت بهرامی نژاد» مدیرعامل شرکت کشت و صنعت سالم فرارو باختر

فرهنگ دانش بنیان را باید از مدارس ابتدایی در دانش آموزان نهادینه کنیم

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت سالم فرارو باختر هم در این میزگرد با اشاره به اینکه ما باید ۱۰ سال را به نام دانش بنیان نام گذاری کنیم، گفت: ما بیش از اینکه شرکت دانش بنیان بخواهیم، کشور و جامعه دانش بنیان احتیاج داریم و این جامعه نیاز به زیرساخت دارد تا در آن جهت حرکت کند تا این موضوع برای نسل جوان فرهنگ سازی شود اینکه امسال فقط تعداد شرکت ها را زیاد کنیم و به ۱۲۰ عدد برسانیم کیفیت را از دست می‌دهیم و باعث بی‌انگیزگی در سایر شرکت های دانش بنیان می شود.

«صحبت بهرامی نژاد» بر آموزش و مهارت آموزی دانش آموزان در مقاطع ابتدایی تاکید کرد و افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته مفاهیم دانش بنیان و توسعه را از مقطع ابتدایی شروع کردند و ما نیز برای برنامه ریزی برای اقتصاد کشور باید این موضوع را از مدارس شروع کنیم و مهارت های لازم را به دانش آموزان بیاموزیم اما متاسفانه مافیای کنکور امروز تا دبستان ها هم پیشرفته و برای کسب منفعت با آزمون و امتحان منجر به عصبانیت و استرس بچه ها شده و آنها را از کسب مهارت های لازم باز می دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آشنایی همه سازمانها و ادارات با ادبیات دانش بنیان را ضروری دانست و گفت: متاسفانه برخی افراد در برخی ادارات دانش کارآفرینان را تمسخر می کنند لذا اگر همه هزینه‌های فعلی که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده را به آموزش و پرورش اختصاص بدهیم منجر به مهارت آموزی و آینده‌ای بهتر برای جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا دولت ها نقش حمایت و نظارت را بر عهده دارند، تصریح کرد: اما متاسفانه در کشور ما دولت ها در همه قیمت ها دخالت می کنند به عنوان مثال وقتی قیمت گندم یک شب چهار هزار تومان افزایش می‌یابد و تولید کننده برای تامین مواد اولیه خود ۸۰۰ میلیون ما به التفاوت را از کجا تامین کند لذا سازمان ها و افرادی که از این رانت اطلاعاتی برخوردار هستند به منافع بسیار زیادی می رسند اما شرکت های دانش بنیان که توانایی مبارزه با این سیستم رانتی را ندارند شکست می‌خورند.

بهرامی نژاد هم از عدم حمایت از محصولات شرکت های دانش بنیان و واردات محصولات مشابه گلایه کرد و در پایان اضافه کرد: اگر کارآفرینان مورد حمایت قرار نگیرند جذب کشورهای دیگر می شوند و آن سرمایه ای که دولت برای پرورش آنها هزینه کرده یک شبه به باد می‌رود و این در حالی است که کشورهایی هستند که ویزای استارتاپی می‌دهند و این نخبگان را جذب می نمایند.

شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه نیازمند حمایت‌های جدی برای نقش‌آفرینی در توسعه «سیامک آزادی» رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه

تصویب قانون جدید بسیاری از مشکلات شرکت های دانش بنیان را حل می‌کند

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه هم در این میزگرد با اشاره به اینکه تا زمانی که همه سازمان های دولتی در این اکوسیستم همراه و هماهنگ نباشند و دید دانش بنیانی پیدا نکنند نمی‌توانیم از توسعه و پیشرفت در این حوزه صحبت کنیم، گفت: بعد از نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان به ریاست استاندار تشکیل شده است که مهمترین وظیفه آن هم همراه کردن سازمان ها و رفع موانع موجود برای رشد شرکت های دانش بنیان است.

«سیامک آزادی» تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان در شورای نگهبان را گامی مهم برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان برشمرد و افزود: این قانون بر اساس چالش های عمده شرکت های دانش بنیان در مسیر تجاری سازی و توسعه تنظیم شده است؛ مخاطب اصلی این قانون بخش های مختلف دولت است و تا جایی که امکان دارد فرایند های دولتی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان تسهیل خواهد شد تا آنجا که نیاز به برگزاری مناقصه ای وجود ندارد و شرکت ها می توانند بدون تشریفات قرارداد بسته و محصولات خود را بفروشند.

وی ادامه داد: با تصویب این قانون همه بخش های دولتی موظف هستند محصولات این شرکت ها را خریداری کرده و از واردات اجناس مشابه جلوگیری خواهد شد و همچنین بخش دولتی مکلف است پرداخت و مطالبات شرکت های دانش بنیان را در اولویت قرار داده و بدهی‌های این شرکت ها را تسویه کنند. این یک طرح جامع در همه بخش ها است و سعی می‌کند موانع شرکت های دانش بنیان را تسهیل کند.

توسعه هیچ اکوسیستم دانش بنیانی بدون حضور بخش خصوصی قدرتمند غیرممکن است

آزادی دریافت تسهیلات و تضامین بانکی را یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: با اجرایی شدن قانون جهش تولید دانش بنیان مالکیت معنوی محصول و شرکت های دانش بنیان ارزش گذاری شده و به عنوان سندی معتبر برای بانک و دریافت تسهیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه توسعه هیچ اکوسیستم دانش بنیانی را بدون حضور بخش خصوصی قدرتمند غیرممکن دانست و گفت: پول هوشمند است و در جایی که بازدهی بالایی داشته باشد حضور دارد لذا اگر ما به دنبال جذب دانش آموختگان و توسعه اقتصاد دانش بنیان هستیم باید از بخش خصوصی که سرمایه خود را با ریسک بالا در اختیار تحقیق و توسعه گذاشته به صورت ویژه حمایت کنیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه نیازمند حمایت‌های جدی برای نقش‌آفرینی در توسعه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...