دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه شبکه ملی اطلاعات برگزار می شود


دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه شبکه ملی اطلاعات برگزار می شود

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و ترویجی در حوزه تحول دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات در این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر مجتبی مازوچی مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال را به عنوان بازوی آموزشی پروژه‌های پژوهشی پژوهشگاه ICT معرفی کرد و گفت: این مرکز با موافقت اصولی سازمان اداری و استخدامی کشور و مجوز وزارت متبوع از ابتدای سال ۱۴۰۰ با ادغام دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

وی گفت: این مرکز به‌منظور غنابخشی به آموزش‌های مهارتی در سطح وزارت ارتباطات و ساماندهی آموزش‌های همکاران پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز عمل کردن به‌عنوان بازوی آموزشی پروژه‌های بخش‌های مختلف پژوهشگاه، ایجاد شده است.

دکتر مازوچی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیاز اعضای هیأت علمی و کارکنان پژوهشگاه، برگزاری دوره‌های آموزشی مورد تعهد پروژه‌های پژوهشگاه با استفاده از زیرساخت‌های مرکز آموزش، طراحی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و ترویجی در حوزه تحول دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات، نیازسنجی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت، انجام ارزیابی شایستگی‌های عمومی مدیران در سطح وزارت در تعامل با کانون ارزیابی وزارت و برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه شایستگی‌های مدیران، آموزش مربیان و سربازان وظیفه در چارچوب تفاهم‌نامه وزارت با ستاد کل نیروهای مسلح از جمله فعالیت‌های این مرکز هستند.

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال ادامه داد: انجام امور موردی ارجاعی مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشکده سابق در زمینه صدور مدرک تحصیلی، ریز نمرات و تاییدیه تحصیلی نیز از دیگر فعالیت‌های همکاران این مرکز است.

وی با بیان اینکه تلاش شده که حداکثر همکاری در این مرکز در راستای انجام تعهدات آموزشی پروژه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: در ابتدای شکل‌گیری مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال در پژوهشگاه، اغلب درخواست‌های پروژه‌های پژوهشگاه در خصوص صدور گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی مورد تعهد پروژه‌ها توسط این مرکز بود. به عنوان نمونه می‌توان به صدور گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی پروژه‌های «پژوهش و بررسی جامع شبکه انتقال و ارائه راهکار» ،«طرح توسعه peering مراکز تبادل ترافیک (IXP) کشور» و «پژوهش و بررسی مراکز داده شرکت ارتباطات زیرساخت و ارائه راهکار (شارع ۳)» اشاره کرد.

مازوچی ادامه داد: در برخی از پروژه‌ها، حسب درخواست مجری و کارفرما، دوره‌های آموزشی پروژه به صورت آفلاین برای کارفرمای پروژه برگزار شده که از جمله می‌توان به دوره‌های آموزشی مفاهیم پایه قیمت‌گذاری، راهبردهای تعیین قیمت و نظام قیمت‌گذاری و نرخ‌گذاری خدمات زیرساخت که به صورت آفلاین برای شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شده است اشاره کرد.

وی گفت: در گام بعدی، پروژه‌های پژوهشگاه درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی مورد تعهد خود را به صورت آنلاین از طریق مرکز آموزش با بهره‌گیری از زیرساخت آموزشی این مرکز و در نهایت نیز صدور گواهینامه برای شرکت‌کنندگان در دوره‌ها داشتند. به عنوان نمونه می‌توان برگزاری دوره‌های آشنایی با مفاهیم نوآوری و چارچوب مدیریت نوآوری سازمانی مربوط به پروژه تبیین الزامات، تدوین نقشه راه و الگوی حرکت به سمت سازمان دیجیتال و نوآور شرکت ارتباطات زیرساخت را نام برد.

به گفته وی، برخی از پروژه‌های پژوهشگاه نیز درخواست برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی از طریق این مرکز به منظور نشر دانش کسب شده را داشتند. به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی مصورسازی تحلیل داده‌ها و ابزارهای آن، تحلیل داده‌های محتوایی به منظور ذائقه‌سنجی هوشمند کاربران فضای سایبری، روش‌ها، فناوری‌ها و ابزارهای مطرح در جمع آوری، تجمیع، ذخیره و یکپارچه‌سازی داده‌ها، فرآیند تحلیل هوشمند رفتار تجمعی کاربران فارسی زبان با موضوع کرونا در راستای ذائقه‌سنجی هوشمند کاربران شبکه‌های اجتماعی و پردازش تصویر به کمک شبکه‌های عصبی کانولوشنی اشاره کرد که توسط پروژه‌های طراحی و ایجاد بستر تحلیل ترافیک و ذائقه‌سنجی کاربران فضای مجازی و توسعه و بهبود سامانه ذکاوت از مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی به صورت آنلاین در این مرکز برگزار شده و مورد استقبال جمع کثیری از همکاران پژوهشگاه قرار گرفت.

مازوچی گفت: روند تعامل و همکاری پروژه‌های پژوهشگاه با مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال کاملاً رو به رشد بوده و از حالت ابتدایی صدور گواهینامه‌ها به برگزاری دوره‌های آموزشی مورد تعهد پروژه‌ها و در نهایت نیز طراحی دوره‌های آموزشی با توجه به دانش کسب شده و ترویج دانش پروژه‌ها نیل پیدا کرده است.

وی گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه کنترل پروژه‌های مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال مقرر شده که با توجه به اهمیت انتشار دانش و تجربیات و درس‌آموخته‌های حاصل از انجام پروژه‌های پژوهشی، از این پس، برگزاری دوره‌های آموزشی یا ارائه کارگاه و سمینار به عنوان بخشی از خروجی‌های پروژه‌ها به همراه پیش بینی اعتبار موردنیاز با هماهنگی مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال لحاظ شود.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر مجتبی مازوچی مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال را به عنوان بازوی آموزشی پروژه‌های پژوهشی پژوهشگاه ICT معرفی کرد و گفت: این مرکز با موافقت اصولی سازمان اداری و استخدامی کشور و مجوز وزارت متبوع از ابتدای سال ۱۴۰۰ با ادغام دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

وی گفت: این مرکز به‌منظور غنابخشی به آموزش‌های مهارتی در سطح وزارت ارتباطات و ساماندهی آموزش‌های همکاران پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز عمل کردن به‌عنوان بازوی آموزشی پروژه‌های بخش‌های مختلف پژوهشگاه، ایجاد شده است.

دکتر مازوچی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیاز اعضای هیأت علمی و کارکنان پژوهشگاه، برگزاری دوره‌های آموزشی مورد تعهد پروژه‌های پژوهشگاه با استفاده از زیرساخت‌های مرکز آموزش، طراحی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و ترویجی در حوزه تحول دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات، نیازسنجی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت، انجام ارزیابی شایستگی‌های عمومی مدیران در سطح وزارت در تعامل با کانون ارزیابی وزارت و برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه شایستگی‌های مدیران، آموزش مربیان و سربازان وظیفه در چارچوب تفاهم‌نامه وزارت با ستاد کل نیروهای مسلح از جمله فعالیت‌های این مرکز هستند.

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال ادامه داد: انجام امور موردی ارجاعی مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشکده سابق در زمینه صدور مدرک تحصیلی، ریز نمرات و تاییدیه تحصیلی نیز از دیگر فعالیت‌های همکاران این مرکز است.

وی با بیان اینکه تلاش شده که حداکثر همکاری در این مرکز در راستای انجام تعهدات آموزشی پروژه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: در ابتدای شکل‌گیری مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال در پژوهشگاه، اغلب درخواست‌های پروژه‌های پژوهشگاه در خصوص صدور گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی مورد تعهد پروژه‌ها توسط این مرکز بود. به عنوان نمونه می‌توان به صدور گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی پروژه‌های «پژوهش و بررسی جامع شبکه انتقال و ارائه راهکار» ،«طرح توسعه peering مراکز تبادل ترافیک (IXP) کشور» و «پژوهش و بررسی مراکز داده شرکت ارتباطات زیرساخت و ارائه راهکار (شارع ۳)» اشاره کرد.

مازوچی ادامه داد: در برخی از پروژه‌ها، حسب درخواست مجری و کارفرما، دوره‌های آموزشی پروژه به صورت آفلاین برای کارفرمای پروژه برگزار شده که از جمله می‌توان به دوره‌های آموزشی مفاهیم پایه قیمت‌گذاری، راهبردهای تعیین قیمت و نظام قیمت‌گذاری و نرخ‌گذاری خدمات زیرساخت که به صورت آفلاین برای شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شده است اشاره کرد.

وی گفت: در گام بعدی، پروژه‌های پژوهشگاه درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی مورد تعهد خود را به صورت آنلاین از طریق مرکز آموزش با بهره‌گیری از زیرساخت آموزشی این مرکز و در نهایت نیز صدور گواهینامه برای شرکت‌کنندگان در دوره‌ها داشتند. به عنوان نمونه می‌توان برگزاری دوره‌های آشنایی با مفاهیم نوآوری و چارچوب مدیریت نوآوری سازمانی مربوط به پروژه تبیین الزامات، تدوین نقشه راه و الگوی حرکت به سمت سازمان دیجیتال و نوآور شرکت ارتباطات زیرساخت را نام برد.

به گفته وی، برخی از پروژه‌های پژوهشگاه نیز درخواست برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی از طریق این مرکز به منظور نشر دانش کسب شده را داشتند. به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی مصورسازی تحلیل داده‌ها و ابزارهای آن، تحلیل داده‌های محتوایی به منظور ذائقه‌سنجی هوشمند کاربران فضای سایبری، روش‌ها، فناوری‌ها و ابزارهای مطرح در جمع آوری، تجمیع، ذخیره و یکپارچه‌سازی داده‌ها، فرآیند تحلیل هوشمند رفتار تجمعی کاربران فارسی زبان با موضوع کرونا در راستای ذائقه‌سنجی هوشمند کاربران شبکه‌های اجتماعی و پردازش تصویر به کمک شبکه‌های عصبی کانولوشنی اشاره کرد که توسط پروژه‌های طراحی و ایجاد بستر تحلیل ترافیک و ذائقه‌سنجی کاربران فضای مجازی و توسعه و بهبود سامانه ذکاوت از مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی به صورت آنلاین در این مرکز برگزار شده و مورد استقبال جمع کثیری از همکاران پژوهشگاه قرار گرفت.

مازوچی گفت: روند تعامل و همکاری پروژه‌های پژوهشگاه با مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال کاملاً رو به رشد بوده و از حالت ابتدایی صدور گواهینامه‌ها به برگزاری دوره‌های آموزشی مورد تعهد پروژه‌ها و در نهایت نیز طراحی دوره‌های آموزشی با توجه به دانش کسب شده و ترویج دانش پروژه‌ها نیل پیدا کرده است.

وی گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه کنترل پروژه‌های مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال مقرر شده که با توجه به اهمیت انتشار دانش و تجربیات و درس‌آموخته‌های حاصل از انجام پروژه‌های پژوهشی، از این پس، برگزاری دوره‌های آموزشی یا ارائه کارگاه و سمینار به عنوان بخشی از خروجی‌های پروژه‌ها به همراه پیش بینی اعتبار موردنیاز با هماهنگی مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال لحاظ شود.

کد خبر 5499145

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقلال به تیم شگفتی‌ساز رسید/ رویای صدرنشینی اوسمار/ پیشخوان