امسال بیش از 450 میلیارد ریال در بخش آبخیزداری استان اردبیل هزینه می‌شود


امسال بیش از 450 میلیارد ریال در بخش آبخیزداری استان اردبیل هزینه می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: امسال بیش از 450 میلیارد ریال اعتیار برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری مناطق مختلف این استان هزینه می‌شود.

محمود قلیزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه ویژه به بخش آبخیزداری استان در سال‌های اخیر و اجرای پروژه‌های آبخیزداری تحول بزرگی در کنترل سیل ، جمع آوری رسوب و افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون۸۳ بند آبخیزداری در این استان در دست اجرا است که برای اجرای این بندها اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال مصوب و ابلاغ شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل یادآورشد: عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح ۱۷۸ هزار و ۴۰۵ هکتار معادل ۴۳ درصد از مساحت استان به صورت تفصیلی و اجرایی مطالعه شده و ۸۵۵ مورد بندهای سنگی و ملاتی و گاوخونی هم تا به حال در استان اجرا شده است.

قلی‌زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته هم مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری در ثمرین در سطح چهار هزار و ۶۱۴ هکتار ، در نیر ۶ هزار و ۴۹۵ هکتار، کوثر ۹ هزار و ۵۹۰ هکتار، خلخال ۲ هزار و ۸۰ هکتار و اصلاندوز هم ۲ هزار و ۶۳۶ هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به حوضه‌های آبریز آبخیر ارس، بالهارود و سفیدرود گفت: سال گذشته برای حوضه ارس با حجم مصوب ۲۶ هزار و ۴۶۵ مترمکعب و ۱۳ هزار و ۳۸ هکتار سطح پوشش ۲۶۳ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار، برای حوضه بالهارود با حجم مصوب ۱۷ هزار و ۱۱۷ مترمکعب و سطح پوشش ۶ هزار و ۸۵ هکتار، ۴۶۶ هزار و ۶۹۶ میلیون ریال اعتبار و برای حوضه سفیدرود هم در ۶ هزار و ۴۱۲ مترمکعب با حجم پوشش ۲ هزار و ۱۹۲ هکتار به میزان ۷۸ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار مصوب شد.

مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان اردبیل همچنین از اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار آبخیزداری مصوب سفر رئیس‌جمهوری به اردبیل خبر داد و گفت: از این رقم تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال به استان ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: با اختصاص و ابلاغ ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر رئیس‌جمهوری ۱۹ پروژه آبخیزداری در استان شامل۲ پروژه در اردبیل، سه پروژه در نمین ، ۲ پروژه در مشگین‌شهر ، سه پروژه در خلخال ، یک پروژه در کوثر ، چهار پروژه مطالعاتی در کوثر ، نیر، خلخال و اردبیل و ۲ پروژه نیمه‌تمام در استان اجرا خواهد شد.

به گفته قلی‌زاده ، پروژه‌های پیشران توسعه در حوزه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوزه آبخیزداری، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مراتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرایی قرار گرفته است.

وی ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیزداری استان است.

این مقام مسئول از مهم‌ترین خطراتی که استان را به دلیل بی‌توجهی به حوزه آبخیزداری تهدید می‌کند ، از بین رفتن غنای خاک در بخش زراعت و باغ ذکر کرد که می‌تواند بازدهی در این بخش را با چالش روبرو کند.

وی افزود: امسال ۵۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری خلخال اختصاص یافته که در مقایسه با اعتبار سال قبل پنج برابر افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار کرد: از مجموع اعتبارات ملی و استانی بخش آبخیزداری ۱۳ میلیارد ریال از اعتبارات برای ادامه عملیات اجرایی پروژه آبخیزداری کندرق ، ۱۰ میلیارد ریال طرح گزاز چایی و روستای گرمخانه، ۱۰ میلیارد ریال طرح علی‌آباد ، ۱۰ میلیارد ریال طرح گورانسراب ، ۱۰ میلیارد ریال ادامه طرح اندبیل و هشت میلیارد ریال برای مطالعات طرح‌های آبخیزداری این شهرستان در سال جاری هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه خلخال از شهرستان‌های موفق استان اردبیل در جذب اعتبارات طرح‌های آبخیزداری است، افزود: طی دو سال گذشته اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال موفق شد مجموع اعتبارات منظور شده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یافته به طرح‌های آبخیزداری این شهرستان را جذب و برای اجرای ده‌ها پروژه آبخیزداری هزینه کند.

قلیزاده با بیان اینکه سالانه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ مترمکعب آب در منابع آبی خلخال تولید و بیشترین حجم آب تولیدی شهرستان بدون استفاده مفید از دسترس منطقه خارج می‌شود، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری کمک بزرگی به کنترل آب‌های سطحی و افزایش آب سفره‌های زیرزمینی می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهارکرد : با اجرای بیش از ۲۰۰ طرح و پروژه آبخیزداری و احداث بندهای تاخیری آب در شهرستان خلخال، تحول بزرگی در کنترل سیلاب‌ها و افزایش آب سفره‌های زیرزمینی منطقه ایجاد شده است.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل جزو حوضه آبخیز قزل‌اوزن بوده و بدلیل کوهستانی بودن منطقه و داشتن دامنه‌های پرشیب تند خسارات وارده از جانب سیل در این منطقه همواره قابل توجه بوده است.

از مجموع هفت حوضه آبخیز با مساحت ۳۹ هزار هکتار و دارای طرح مطالعاتی، در سال‌های گذشته ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از حوزه‌های آبخیز روستاهای خوجین، اسکستان، خمس و ترزنق در بخش مرکزی این شهرستان اجرا شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس