منزلت اجتماعی خانواده‌های زندانیان باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد


منزلت اجتماعی خانواده‌های زندانیان باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد

اردبیل - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب خلخال با اشاره به نقش مهم خبرنگاران و رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی و کاهش جرایم کیفری گفت: حفظ منزلت اجتماعی خانواده‌های زندانیان باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، آرش جعفری روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز نسیم مهر اظهار کرد: هرچند بانک اطلاعاتی ما درباره شناخت آسیب‌های اجتماعی تکمیل نیست، اما امروز گسترش آسیب‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه زندان تنها راهکار مناسب مقابله با جرایم کیفری و ناهنجاری‌های جامعه نیست، گفت: با زندانی شدن یک نفر، خانواده وی بیش از خود او در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و در شرایطی که نان‌آور خانواده در زندان محبوس می‌شود حمایت از خانواده زندانیان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیش از هر چیز دیگر ارزشمند است.

دادستان خلخال با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از جرم، آسیب‌شناسی جرایم و کاهش آسیب‌های اجتماعی ضعیف عمل کرده ایم، افزود: برای جبران نقص‌های گذشته استفاده کامل از ظرفیت رسانه برای آگاهی آحاد مختلف جامعه از وضعیت زندانی و خانواده زندانیان می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی باشد.

جعفری با بیان اینکه هرگونه بی‌توجهی به حمایت‌های مادی و معنوی از این قشر آسیب‌پذیر ، موجب ورود آنها به چرخه جرم می‌شود، یادآورشد: در اغلب موارد، وضعیت زندانی در داخل زندان بهتر از خانواده او در بیرون است. در حالی که با زندانی شدن سرپرست خانوار، فشارهای روانی و مالی جبران‌ناپذیربه خانواده این افراد وارد شده و این خانواده‌ها در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته و درگیر مشکلات مالی، عاطفی می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر حمایت جدی و مستمر از خانواده‌های زندانیان صورت نگیرد، باید نگران افزایش آمار آسیب‌ها و تعداد بزهکاران و افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها در آینده باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب خلخال با اشاره به اقدامات حمایتی و مراقبتی از خانواده زندانیان در سال‌جاری گفت: پیرو منویات رهبر معظم انقلاب در حمایت از خانواده زندانیان در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این قشر آسیب‌پذیر شده و انتظار می‌رود انجمن حمایت از خانواده زندانیان این شهرستان بیش از پیش برای افزایش درآمد انجمن، جذب مشارکت‌های مردمی و افزایش کمک‌های مالی به خانواده‌های زندانیان تلاش کند.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از خانواده زندانیان خلخال همچنین با اشاره به نقش نهادهای حمایتی در پوشش خانواده زندانیان اظهار کرد: ایجاد بسترهای اشتغال خانگی با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و تحت پوشش قرار دادن این خانواده‌ها در انجمن‌های حمایت زندانیان و کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی از جمله این اقدامات بوده است.

وی با تقدیر از حمایت‌های خیرین این شهرستان در حمایت از خانواده‌های زندانیان زندان خلخال گفت: مسئولیت انجمن حمایت از خانواده زندانیان در تامین مالی خانواده زندانیان کمتر از اهمیت کار ستاد دیه نیست.

جعفری با بیان اینکه با همراهی مسئولان و خیرین توانسته‌ایم گره‌گشای بخشی از مشکلات خانواده‌های زندانیان زندان خلخال باشیم، افزود: کمک‌های انجمن حمایت از زندانیان خلخال به اشکال مختلف از جمله توزیع بسته‌های غذایی و معیشتی ، اهدای کارت هدیه نقدی ، کمک به درمان خانواده‌های بیمار ، کمک‌های مالی موردی و همچنین کمک به آزادی زندانیان مالی بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خلخال یادآورشد: پارسال بالغ بر هشت میلیارد ریال برای کمک به زندانیان و خانواده آنها از طریق این انجمن کمک شد.

وی بر لزوم حمایت هدفمند از خانواده زندانیان تاکید و خاطرنشان کرد: هر چند امر حمایت از زندانیان در جامعه جا افتاده شده ولی باید در کنار ایجاد امکانات مختلف برای مجرمان در حبس ، خانواده زندانی نیز مورد توجه جامعه قرار گرفته و ارزش‌ و منزلت اجتماعی خانواده‌های زندانیان در صدر توجه مسئولان و مردم قرار بگیرد.

سرپرست فرمانداری خلخال نیز در این جلسه گفت: حمایت‌های لازم از سوی ارگان‌های شهرستان خلخال، دهیاری، شورای اسلامی شهر و روستا، نهادهای حمایتی، مراکز نیکوکاری و مردم جهت کمک به خانواده‌های زندانیان صورت خواهد گرفت.

سیدجواد یحیی‌زاده تصریح کرد: تنگدستی خانواده زندانیان، مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه ایجاد خواهد کرد که ورود خیرین و حمایت‌های مردمی در کاهش مشکلات خانواده زندانیان تاثیرگذار است.

در این مراسم مجمع عمومی سالانه انجمن حمایت از خانواده زندانیان خلخال برگزار و پورسیف مدیرعامل انجمن گزارشی از عملکرد سال گذشته ارائه کرد. در این مراسم بهرام نقی‌زاده و اباذر محمدی بمدت یک سال به عنوان بازرس این انجمن انتخاب شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور