رییس کل دادگستری البرز: قطعه بندی اراضی کشاورزی و فروش آن جرم است


رییس کل دادگستری البرز: قطعه بندی  اراضی کشاورزی  و فروش آن جرم است

کرج - ایرنا - رییس کل دادگستری البرزضمن تذکر به برخی از اشخاص و باندهایی که اقدام به خرید زمین در متراژهای بالا و سپس قطعه بندی این اراضی می کنند، گفت: کسانی که اراضی کشاورزی را به صورت غیرقانونی قطعه بندی و تفکیک نموده و به فروش می رسانند با توجه به مقررات قانونی مجرم هستند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی دادگستری البرز،حسین فاضلی هریکندی در آیین تکریم و معارفه رییس دادگستری چهارباغ با اشاره به برخی از ویژگی‌ها ممتاز ‌و ظرفیت های شهرستان چهارباغ که آن را به یکی از مناطق دارای جاذبه تبدیل کرده، حاشیه نشینی و آسیب‌های مرتبط به آن و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به عنوان معضلات این شهرستان برشمرد.
وی اضافه کرد: با توجه به ویژگی های چهارباغ و مشکلاتی که وجود داشت، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، پیشنهاد ارتقای تشکیلات قضایی این شهرستان از دادگاه بخش به دادگستری در زمانی که چهارباغ بخش بوده است، به رییس قوه قضائیه ارائه شد و دادگستری چهارباغ با ساختار دادسرا و دادگاه پیش از شهرستان شدن چهارباغ تشکیل شد.
فاضلی هریکندی با اشاره به بازدید خود در نخستین روزهای انتصاب از تغییر کاربری‌های غیرمجاز در این شهر، گفت: در همین دیدار از نزدیک وسعت تغییر کاربری ها را لمس کرده و نیاز به اقدامات جهادی و ضربتی احساس و ایده اولیه ایجاد قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری های استان شکل گرفت.

وی ادامه داد: تغییر کاربری یکی از مشکلات استان و این شهرستان است که اقدامات متعددی برای مقابله با آن انجام شده و پیگیری دستگاه قضایی و همراهی دستگاه های متولی در استان و تشکیل قرارگاه، رشد تغییر کاربری‌ها در چهارباغ و استان را کاهش داد.
رییس شورای حفظ حقوق بیت ‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز به اقدامات قرارگاه در ذیل این شورا اشاره و بیان داشت: در سال ۱۳۹۹ با تشکیل قرارگاه و استفاده از فناوری های نوین در سال ۱۴۰۰، بر اساس آمار موجود توفیقات خوبی حاصل شد و این اقدامات مورد تقدیر رییس قوه قضائیه از دادگستری کل استان را در پی داشت.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ یعنی پنج سال، مجموعه آزادسازی‌ها و جلوگیری از تصرفات یا مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، حدود سه هزار و ۱۹۷ هکتار بود این در حالی است که در سال ۱۳۹۹، که سال اول ایجاد قرارگاه بود، سه هزار و ۸۷۳ هکتار آزادسازی انجام شد که ۲۱ درصد بیشتر از مجموع پنج سال گذشته بوده است.
رییس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ با ادامه فعالیت قرارگاه، با تلاش جهاد کشاورزی و پیگیری دادگستری کل استان، با بهره گیری از روشهای دانش بنیان از طریق طراحی «سامانه کشت‌یار» توسط یکی از شرکت های دانش بنیان استان که برای اولین بار در کشور بوده، این امکان فراهم شد تا هر نوع تغییرات در اراضی زراعی و باغ های استان به صورت برخط رصد شده و مکان آن با مختصات جغرافیایی به مسوولان مربوطه جهت اقدام گزارش شود که در نتیجه این ابتکار در سال گذشته در مجموع از تغییر کاربری ۹ هزار و ۴۳۵ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان جلوگیری شد که ۱۴۴ درصد از سال ۱۳۹۹ بیشتر بوده است.


وی با اشاره به اینکه حجم اراضی کشاورزی در معرض تغییرکاربری فقط در سال گذشته، معادل ۱.۶ درصد از مساحت کل استان و ۱۰ درصد مساحت اراضی کشاورزی البرز بوده است، تصریح کرد: این آمار نگران کننده است و برای حفظ اراضی کشاورزی استان و مقابله با تغییر کاربری های غیرمجاز ضرورت دارد، اقدامات مقتضی در خصوص آگاه سازی مردم، برخورد با دستگاه های خدمات رسان ارائه دهنده اشتراک آب، برق و گاز به بناهای غیرمجاز، مقابله با باندهای تغییر کاربری و برخورد با بنگاه های املاک غیرمجاز صورت گیرد.

رییس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با هشدار به خریداران ویلا در استان البرز گفت: مردم قبل از خرید ویلا حتما و فقط از جهاد کشاورزی در مورد کاربری آن زمین استعلام کنند و قبل از هرگونه ساخت و ساز، مجوز لازم را از جهاد کشاورزی اخذ کنند.

فاضلی هریکندی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: از سوی دیگر دستگاههای اطلاعاتی و انتظامی وظیفه دارند نسبت به شناسایی و معرفی این اشخاص به مراجع قضایی اقدام و دادستان های استان نیز باید در این زمینه قاطعانه اقدام به تعقیب این اشخاص نمایند.

رییس کل دادگستری البرز با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز به معنی اتلاف بیت المال و آسیب به اراضی و محیط زیست است، متذکر شد: دستگاه های خدمات رسان بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال استان البرز، از ارائه هرگونه خدمات اعم از برق، گاز و آب به ویلاهای غیرمجاز ممنوع شده‌اند و اخیرا یکی از مدیران برق شهرستان های استان در این خصوص به دلیل واگذاری اشتراک غیرمجاز بازداشت شد.
وی در ادامه به فعالیت برخی باندهای جعل اسناد در استان اشاره کرد و گفت: این باندها اقدام به شناسایی اراضی بلاصاحب می‌کنند که در این خصوص ۲ باند در استان شناسایی و بازداشت شدند که یکی از آنها در محدوده استان های تهران و البرز فعالیت داشت و توسط حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان شناسایی و بازداشت شدند.

فاضلی هریکندی گفت: پرونده دیگری مربوط به نظرآباد است و در آن اعضای باند در مورد املاک افرادی که خارج از کشور بودند اقدام به سندسازی می کردند.
وی در ادامه به تبیین انتظارات خود و اولویت های قضایی چهارباغ پرداخت و گفت: مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز و فعالیت مشاورین املاک غیرمجاز، پیگیری و رفع کمبود نیروی انسانی و توسعه شورای حل اختلاف، پیگیری احداث ساختمان دادگستری و ساماندهی پروندهای مسن از جمله اولویت ها در این حوزه قضایی است.
وی در ادامه با تاکید بر تکریم مراجعان توسط مدیران قضایی بر ارتباط و تعامل با کارکنان قضایی و اداری تصریح کرد و افزود: تعامل مثبت با همه دستگاه های حاکمیتی و اجرایی شهرستان از جمله این انتظارات است و مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان باید با حفظ استقلال برای رفع مشکلات شهر قدم بردارندچرا که به طور قطع هیچ دستگاهی بدون همکاری با دستگاه های دیگر و به تنهایی نمی‌تواند در انجام وطایف قانونی خود موفق باشد.
در پایان این مراسم از مسعود پیرداده تقدیر و محمد ساسانی به عنوان رییس دادگستری شهرستان چهارباغ معرفی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر