قاچاق کالا از گذرگاه دوغارون ایران به افغانستان کاهش یافت


قاچاق کالا از گذرگاه دوغارون ایران به افغانستان کاهش یافت

مشهد- ایرنا- فرماندار تایباد گفت: با اجرایی شدن طرح عادلانه سازی یارانه ها در کشور، قاچاق کالا از گذرگاه زمینی دوغارون به سمت افغانستان، 90 درصد کاهش یافته است.

مهدی دونده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از اجرایی شدن این طرح، کالاهایی از جمله روغن، آرد، دارو، انواع مشتقات نفتی و شیرخشک از ایران به سمت افغانستان قاچاق می‌شد و بازار فروش برای افراد متخلف در این کشور فراهم بود.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح، شاهد کاهش قاچاق کالا و خروجی اقلامی همچون روغن و آرد به سمت این کشور هستیم چرا که از این پس قاچاق برخی از این اقلام صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

فرماندار تایباد گفت: هم اکنون کالاهایی همچون شیرخشک، مرغ و انواع مشتقات نفتی به سمت افغانستان قاچاق می شود که نسبت به قبل از اجرای طرح عادلانه سازی یارانه و شرایط و بار روانی ایجاد شده در بین مردم افغانستان، خروج این کالاها نیز با کاهش روبه رو شده است.

دونده با بیان این که روزانه افزون بر چهار هزار مسافر ایرانی از طریق دروازه دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شوند افزود: اقدامات کنترلی در این معبر زمینی در تمامی حوزه ها تشدید شده است به طوری که ۱۰۰ درصد مسافرانی که در این مرز زمینی تردد دارند با استفاده از تجهیزات نوین روزآمد در حوزه مسافری کنترل می شوند.

وی اضافه کرد: با هدف جلوگیری از خروج انواع کالاهای قاچاق از ایران به سمت افغانستان و ورود انواع کالاهای ممنوعه به داخل ایران از سمت افغانستان، روزانه افزون بر هزار بسته مسافری با ۲ دستگاه اسکن در سالن مسافری مرز دوغارون کنترل می شود.

فرماندار تایباد گفت: روزانه بیش از ۵۰۰ دستگاه انواع کامیون ترانزیتی حامل بار و یا خالی در گمرک مرزی دوغارون تردد دارند و خوشبختانه تمامی دستگاههای متولی مستقر در گمرک دوغارون نسبت به مبارزه با پدیده شوم قاچاق اهتمام ویژه ای دارند.

دونده افزود: این ابتکار دولت باعث خواهد شد تا با کاهش و جلوگیری از قاچاق کالاهایی که از ارز ترجیحی بهره می‌بردند یارانه به طور مستقیم به دست مردم و سفره آنها برسد که این امر بسیار ارزشمند است.

مرز زمینی دوغارون یکی از مهترین دروازه های ورودی اتباع کشور افغانستان به داخل ایران است و سالانه افزون بر یک میلیون مسافر از طریق این دروزاه وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شوند.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022