آموزش صحیح مهارت‌های شنا ضامن پیشگیری از غرق‌شدگی است


آموزش صحیح مهارت‌های شنا ضامن پیشگیری از غرق‌شدگی است

کرمانشاه- ایرنا- یک کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و مربی ورزش شنا، آموزش صحیح مهارت‌های شنا را ضامن پیشگیری از غرق‌شدگی و تلفات جانی در استخرها و مکان‌های آبی دانست و گفت: با رعایت موازین ایمنی و بهداشتی شنا می‌توانیم از فواید جسمی و روحی این ورزش پرنشاط استفاده‌ لازم را ببریم.

«سمیه پرواز» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: با شروع فصل تابستان و آغاز گرما و تعطیلی مدارس استقبال خانواده‌ها به سمت استخر و مکانهای آبی بیشتر از فصول دیگر در سال است، چرا که شنا در این فصل باعث شادی، طراوت و نشاط جسم و روح شده و تبدیل به پرطرفدارترین ورزش در فصل تابستان می‌شود.

وی افزود: اما متاسفانه در این زمینه هر ساله با مشکلات و خطراتی به لحاظ ایمنی و غرق شدگی افراد خصوصا در دریا، رودخانه و سدها روبرو هستیم که به دلیل نبود استخرهای مناسب و استاندارد در بعضی مناطق است و بی احتیاطی افرادی که به اصول و فنون شنا تسلط کافی نداشته و در مکان‌های ممنوعه به شنا کردن می‌پردازند، دلیل دیگر محسوب می شود.

کارشناس ارشد تربیت بدنی و مربی آمادگی جسمانی و شنا با بیان اینکه برای پیشگیری از غرق شدگی و تلفات جانی در مکانهای آبی دو راهکار مهم باید مد نظر خانواده‌ها و مسئولین قرار گیرد، ادامه داد: والدین باید در کلاس‌های آموزشی در استخرهای مجهز به امکانات و زیر نظر مربیان مجرب به آموزش شنا پرداخته و فرزندان را از کودکی به یادگیری مهارت‌ها، اصول و فنون شنا از طریق آموزش تشویق و ترغیب کنند.

پرواز گفت: راهکار مهم دیگر که بر عهده‌ مسئولین و هیئتها است، مجهز کردن سواحل، از طریق حضور ناجیان غریق، نصب بروشورهای آموزشی، و تابلوی قوانین و مقررات استفاده از دریا، سدها و رودخانه‌ها است.

وی یادآور شد، با توجه به محبوبیت شنا در بین مردم و استقبال فراوان عموم به سمت استخرها، خصوصا در فصل تابستان جهت پیشگیری از انواع بیماری‌ها، مربیان موظفند آموزشهای لازم را در رابطه با رعایت بهداشت فردی آموزش و ارائه دهند.

این مربی ورزش شنا از همراه داشتن لوازم شخصی مانند مایو، عینک، گوش گیر، حوله، دوش گرفتن قبل و بعد از شنا، استفاده از گوش گیر و خشک کردن گوش با حوله و سشوار برای پیشگیری از عفونت گوشها، استفاده از عینک شنا برای جلوگیری از تورم و قرمز شدن چشمها به عنوان بخشی از این آموزش ها یاد کرد.

وی یادآور شد، شنا کردن باعث ایجاد آرامش، احساس راحتی و نشاط و افزایش قابلیت‌های جسمانی مانند استقامت، دستگاه تنفس و گردش خون، قدرت، استقامت، سرعت و انعطاف پذیری بدن خصوصا شانه‌ها و مچ پا می‌شود.

این مربی آمادگی جسمانی اضافه کرد، شنا به دلیل درگیر بودن کل بدن و عضلات از فرمدهی و کالری سوزی بالایی برخوردار هست، محدودیت سنی ندارد و کمترین آسیب در بین دیگر ورزشها را دارا است.

پرواز ادامه داد: در آخر توصیه من این است که آموزش شنا برای همه امری بسیار مهم و ضروری می‌باشد، به امید روزی که از طریق آموزش اصولی و صحیح و رعایت مسائل ایمنی دیگر شاهد غرق شدن و از دست دادن جان عزیزان و هموطنانمان در مکانهای مختلف آبی نباشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد