20 جاذبه گردشگری کاشان که باید ببینید


20 جاذبه گردشگری کاشان که باید ببینید

کاشان شهری در استان اصفهان ایران است و نخستین واحه بزرگ در طول جاده قم - کرمان است که در امتداد حاشیه کویر های مرکزی ایران جریان دارد. از این رو جذابیت آن عمدتا ناشی از تضاد بی نظیر بین بیابان ها و فضای سبز واحه آن است. اکتشافات باستان شناسی در تپه های سیلک که در فاصله 2.5 کیلومتری غرب کاشان قرار دارد، نشان می دهد که این منطقه یکی از مراکز اصلی...

اگر در حال برنامه ریزی سفر به کاشان هستید، با «دنیای سفر» همراه باشید تا با «جاذبه های گردشگری کاشان» آشنا شوید.

کاشان شهری در استان اصفهان ایران است و نخستین واحه بزرگ در طول جاده قم - کرمان است که در امتداد حاشیه کویر های مرکزی ایران جریان دارد. از این رو جذابیت آن عمدتا ناشی از تضاد بی نظیر بین بیابان ها و فضای سبز واحه آن است. اکتشافات باستان شناسی در تپه های سیلک که در فاصله ۲.۵ کیلومتری غرب کاشان قرار دارد، نشان می دهد که این منطقه یکی از مراکز اصلی تمدن در دوره های پیش از تاریخ بوده است. از این رو قدمت کاشان به دوره ایلامی ایران باز می گردد. پس از شهرهای معروف اصفهان و شیراز در سطح جهانی، جاهای دیدنی کاشان از لحاظ تاریخی و معماری به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

اگر در حال برنامه ریزی سفر به کاشان هستید، در این مطلب همراه «دنیای سفر» باشید تا با «جاذبه های گردشگری کاشان» آشنا شوید.

1. خانه - موزه عروسک و اسباب بازی | Puppet Museum Hostel

خانه - موزه عروسک و اسباب بازی (Puppet Museum Hostel) مجموعه ای دیدنی از عروسک های سنتی مختلف از سراسر ایران و جهان را به نمایش مردم گذاشته است. همچنین اولین موزه ای است که می توان در آن اقامت کرد. برای کودکان کارگاه هایی وجود دارد که می توانند در حیاط قدیمی این خانه عروسک های بند انگشتی خود را بسازند. این موزه همچنین دارای یک کافه و فروشگاه هدیه و اسباب بازی های سنتی دارد و به طور کلی جو بسیار دوست داشتنی برای گردشگران و مسافران ایجاد کرده است. به هنگام بازدید از این خانه - موزه می توانید از خانه طباطبائی ها و دیگر جاهای دیدنی کاشان دیدن کنید.

آدرس: کاشان، خیابان فاضل نراقی، خیابان علوی، باستان ششم، رو به روی خانه طباطبائی ها، بن بست علامه، پلاک ۴۳

2. خانه بروجردی ها | Broujerdi House

خانه بروجردی ها (Brujerdi House) بیش از صد سال پیش ساخته شده است و متعلق به یک خانواده بازرگان است که به کاشان مهاجرت کرده اند. تاریخ ساخت این خانه را می توان هنوز بر روی کتیبه ساختمان مشاهده کرد که تکمیل آن ۱۸ سال طول کشید و کار توسط ده ها کارگر، معمار، نقاشان و استادان برجسته صورت گرفت. از آنجایی که کلیه جزئیات مربوط به معماری در ساخت این خانه منطبق با شرایط جغرافیایی و اقلیمی منطقه است، توجه ویژه ای از سمت معماران و تیم های فنی ایرانی و خارجی نسبت به این خانه وجود دارد. اگر دوست دارید اوج ذکاوت و هوشندی در معماری را ببینید، حتما از خانه بروجردی ها دیدن کنید.

آدرس: شهر کاشان، خیابان علوی

3. خانه طباطبائی ها | Tabatabai House

خانه طباطبائی ها (Tabatabai House) خانه ای بزرگ با چندین حیاط است که زمانی متعلق به یک تاجر ثروتمند بود. با حضور در این مکان ببینید که برج های بادی چگونه کار می کنند. خانه از نقاشی دلپذیر بر روی دیوار با پنجره های شیشه ای رنگی زیبا تشکیل شده و با سبک معماری کلاسیک ایرانی مسکونی همچون بیرونی و اندرونی طراحی شده است. به طور حتم جاهای دیدنی کاشان هرگز اتلاف وقت نیست و خانه طباطبائی ها الماس معماری ایرانی است.

آدرس: کاشان، خیابان علوی

4. مسجد آقا بزرگ | Agha Bozorg Mosque

مسجد آقا بزرگ (Agha Bozorg Mosque) یک مسجد تاریخی در کاشان ایران است. این مسجد در اواخر قرن ۱۸ توسط استاد و معمار بزرگ حاج شعبانعلی ساخته شد. این مسجد و مدرسه الهیات در مرکز کاشان واقع شده است. اینجا بود که استاد علی مریم کاشانی به عنوان هنرجو درخشان به خدمت و شاگردی معمار این مسجد، حاج شعبانعلی، در می آید که سال ها بعد خود معمار برجسته ای می شود و بسیاری از بناهای معروف کاشان را طراحی می کند. جاهای دیدنی کاشان قدرتی دارد که شما را به درون تونل زمان برده و فضای شما را تغییر دهد.

آدرس: کاشان، خیابان فاضل نراقی، خیابان آقا بزرگ

5. خانه عامری ها (Ameri’s House)

خانه عامری ها (Ameri’s House) خانه ای سنتی در کاشان است که در اواسط قرن نوزدهم در دوره قاجار ساخته شد. این خانه یکی از چندین خانه قدیمی دیدنی و بزرگ در منطقه مرکزی کاشان است. مانند بسیاری از خانه های اطراف آن، خانه عامری ها نیز طی زمین لرزه های گسترده در قرن ۱۸ میلادی ویران و دوباره ساخته شد. هم اکنون این خانه اکنون یک موزه عمومی است. شما می توانید با مراجعه به وب سایت رسمی «سرای عامری ها» که در سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرده است، اقامت خود در کاشان را رزرو کنید.

آدرس: کاشان، محله علوی، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم، پلاک صفر، طبقه همکف

6. خانه عباسیان | Abbasi House

خانه عباسی (Abbasi House) یک خانه بزرگ تاریخی و سنتی است که در اواخر قرن ۱۸ ساخته شد و نمونه ای زیبا از معماری مسکونی کاشانی است. گفته می شود که مالکیت این خانه برای یک روحانی معروف بوده است. در این خانه شش حیاط وجود دارد که می توانست نیاز خانواده های مختلف را برآورده کند. سقف یکی از اتاق ها با قطعات آینه ای طراحی شده است تا به هنگام شب و در زیر درخشش نور شمع یک آسمان پرستاره را القا کند. این خانه اکنون یک موزه عمومی است و می توانید با برنامه ریزی یک سفر پرماجرا به همراه خانواده و دوستان از خانه عباسی و جاهای دیدنی کاشان بازدید کنید.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد

7. حمام سلطان امیر احمد | Sultan Amir Ahmad Bathhouse

حمام سلطان امیر احمد (Sultan Amir Ahmad Bathhouse) از جاهای دیدنی کاشان که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده از دو بخش اصلی تشکیل شده است: سالن رختکن و سالن حمام. قسمت داخلی آن با کاشی های فیروزه ای و طلائی، گچ کاری، آجر و نقاشی های رو دیوار پوشانده شده است و نور از طریق گنبد های شیشه ای طلا کاری شده وارد بنا می شود. حتما این گنبد های غلاف مانند را از پشت بام حمام مشاهده کنید جایی که می توانید منظره ای استثنایی نیز از گنبد خانه بروجردی و بادگیر ها داشته باشید.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد

8. بازار کاشان | Kashan Bazaar

بازار کاشان (Kashan Bazzar) با معماری آجر خشتی خارق العاده خود یکی از جواهرات شهر کاشان است. هزینه کمی به یکی از مسئولان در اطراف بازار بپردازید تا شما را به پشت بام بازار هدایت کند. آن جا می توانید منظره ای شگفت انگیز از جاهای قدیمی شهر به دست آورید و معماری و از شاخصه های فنی ساخت این بازار ایده بگیرید. اگر از دانشجویان معماری هستید جاهای دیدنی کاشان و به خصوص بازار کاشان را از دست ندهید.

آدرس: کاشان، خیابان بابا افضل

9. باغ فین | Fin Garden

باغ فین یکی از زیباترین باغ های تاریخی خاورمیانه و جهان است. این مجموعه شامل ورودی اصلی و حمام فین کاشان می باشد که امیرکبیر وزیر مشهور قاجاریه توسط پادشاه ناصر الدین شاه در آن جا به قتل رسید. این باغ با ۲.۳ هکتار مساحت و یک حیاط اصلی دارای چهار برج دایره ای شکل است. باغ فین همزمان با دیگر باغ های ایرانی دوره خود چشمه های آب متعددی دارد که توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند.

صدای آب های روان و برج های سایه افکن باغ فین در میان سبزی درختان خوش آمد زیبایی به مهمانان به دور از خشکی منطقه کویر کاشان می دهد. باغ در سال ۱۵۹۰ میلادی و زمان سلسله صفوی ساخته شده که دو قرن بعد از آن سلسله قاجار به روی کار می آید. با بازدید از این میراث ثبت شده یونسکو به عنوان مظهر باغ های سلطنتی ایرانی پشیمان نخواهید شد.

آدرس: کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین قدیم

10. تپه سیلک (Sialk Hill)

تپه سیلک (Sialk Hill) بقایای یک شهر باستانی با قدیمی ترین زیگورات جهان است که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد می رسد. قدمت قدیمی شهر سیلک به بیش از ۷۰۰۰ سال پیش بر می گردد. این سایت هنوز در حال حفاری است و بقایای مردمانی که قبلا در آنجا زندگی می کردند قابل مشاهده است و زیگورات سیلک پس از ۷۰۰۰ سال هنوز هم در حومه کاشان وجود دارد. اگر به کشف باستانی علاقه مند هستید و در مورد زندگی مردمان در سال های دور علاقه مند هستید پیشنهاد اول ما تپه سیلک از جاهای دیدنی کاشان است.

آدرس: تپه باستانی سیلک، جاده کاشان-فین، شهر کاشان، استان اصفهان

11. شهر زیرزمینی نوش آباد | Noushabad Underground City

حدود ۱۰ سال پیش در یک روز معمولی و آفتابی معمولی در شهر نوش آباد بود که چند جوان در حال حفاری چاه بودند که ناگهان یکی از حفاری های آن ها به گودال عمیقی منتهی شد. اینگونه بود که شهر زیر زمینی اویی بر حسب تصادف پیدا شد. آن جوانان حتی رویای کشف بزرگترین شهر زیر زمینی حفر شده در جهان را نمی توانستند در خوابشان داشته باشند. این شهر زیر زمینی قدمت ۱۵۰۰ ساله دارد و در سه طبقه یکی از مهم ترین جاهای دیدنی کاشان به حساب می آید. پس به هنگام سفر به کاشان فراموش نکنید از این مکان جذاب دیدن کنید.

آدرس: استان اصفهان، شهر نوش آباد، میدان شهدا، خیابان امام خمینی، کوچه شهید مائلیان، ورودی شماره ۲

12. جشن گل و گلاب در قمصر کاشان

هر ساله در نیمه دوم ماه اردیبهشت، جشن گل محمدی و گلاب در کاشان برگزار می شود. بسیاری از مردم از نقاط مختلف کشور و خارج از ایران به کاشان آمده و از قطب رویش گل محمدی در ایران بازدید می کنند. در اوایل همان ماه، رایحه گل محمدی در مناطق مختلف کاشان مانند قمصر، جوشقان قالی، بارزاک و نیاسر پخش می شود. مراسم تهیه گلاب در کاشان گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است به طوری که هر سال در روز های گلاب گیری حدود ۸۰ هزار نفر برای تماشای برگزاری این مراسم سنتی به کاشان می آیند. شما هم این مکان زیبا را در ماه اردیبهشت از دست ندهید.

آدرس: اصفهان، کاشان، قمصر

13. خانه تاریخی آل یاسین | Al-e Yasin Historical House

خانه تاریخی آل یاسین (Al-e Yasin Historical House) در دوره سلطنت قاجار ساخته شد و ۲۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. این خانه تا سال ۱۳۶۵ به صورت مسکونی مورد استفاده قرار می گرفته که در سال ۱۳۷۰ به شهرداری کاشان فروخته شد. بخش های اصلی خانه از استخر، هال، اتاق های متقارن و انبارهای متعدد ساخته شده است.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان امام خمینی

14. کاروانسرای امین الدوله (Aminoddole Caravanserai)

کاروانسرای امین الدوله (Aminoddole Caravanserai) به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده ایران کاروانسرای امین الدوله یا تیمچه امین الدولهیکی از بناهای مهم تاریخی کاشان است که از نظر معماری بسیار چشم نواز است.این مکان به طوری طراحی شده است که محلی برای تجارت بازرگانان باشد و مکان مهمی در جاده ابریشم به حساب می آمد.

آدرس: کاشان، خیابان بابا افضل، بازار کاشان

15. خانه تاریخی تاج | Taj Historical House

بازدید و تماشای خانه تاریخی تاج (Taj Historical House) پر از شور و هیجان خواهد بود. قدم به قدم این مکان تاریخی شما را به دوران گذشته خواهد برد و زیست دوباره را تجربه خواهید کرد. این خانه در حال حاضر به عنوان خانه هنرمندان کاشان مورد استفاده قرار می گیرد اما بازدید از آن برای گردشگران نیز امکان پذیر است. معماری خانه تاریخی تاج در کاشان خانه تاریخی یک سازه زیبا است که بر اساس طراحی گودالی میان گل ساخته شده است.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی

16. آرامگاه شاه عباس (Mausoleum of Shah Abbas)

پنجمین پادشاه سلسله علوی، شاه عباس بزرگ در کاشان بوده که با توجه به نوشته های روی آن این مقبره مربوط به قرن ۱۲ میلادی می باشد. شاه عباس علوی به هنر، معماری و موسیقی علاقه فراوان داشت و میدان نقش جهان، عالی قاپو، عمارت چهل ستون، چهار باغ، و سی و سه پل از آثار دوران حکومت او است. آرامگاه شاه عباس اکنون در امامزاده حبیب بن موسی که با شماره ۲۳۷ به ثبت ملی نیز رسیده، واقع شده است.

17. خانه حسینی و بنی کاظمی | Hoseini and Bani Kazemi Historical House

در کاشان خانه های تاریخی بسیاری از جمله خانه حسینی و بنی کاظمی، طباطبایی، بروجردی، عامری ها و عباسی ها قرار دارد که همه اینها به نام افرادی است که یا آنها را ساخته یا در آن زندگی کرده اند. خانه ها بخش بزرگی از بافت باستانی شهر را تشکیل می دهند. سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در بخش حفظ و نگهداری بناهای تاریخی بر روی این خانه چشم دوخته اند و اعلام آماده گی کرده اند تا بتوانند از این بنای تاریخی و معماری زیبا حفاظت کنند.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوشک صفی

18. مسجد میر عماد | Mir Emad Mosque

مسجد میر عماد که از مشهورترین بنا های تاریخی کاشان به حساب می آید در سال ۱۴۶۱ در زمان سلطنت جهان شاه قارا-قویونلو برای بزرگداشت بازگشت او از حج ساخته شد. این مسجد در روزگار اوج خود، ساختاری برجسته با ایوان های بلند، گنبدی چشمگیر، یک حیاط وسیع، نمازخانه و یک حوض خانه و استخر با بیش از ۳ متر عمق داشت. هم اکنون بخش های پر زرق و برق این بنا ویران شده و با وجود تعمیرات مکرر هنوز در حال فروپاشی است. باور داریم که بازدید از این مسجد را دوست ندارید از دست بدهید.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان میرعماد، میدان فیض

19. موزه ملی کاشان | National Museum of Kashan

موزه ملی کاشان در سال ۱۳۴۵ تأسیس شد و در بخش شمالی باغ فین واقع شده است. مرحوم سید محمد نقی مصطفوی باستان شناس معروف آن زمان این موزه را تأسیس کرد. این موزه علاوه بر یک زیرزمین وسیع، از یک ساختمان یک طبقه با سالن های بزرگ و کوچک تشکیل شده است و دارای سه بخش جداگانه به نام های بخش باستان شناسی، بخش مردم شناسی و صنایع دستی است.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان امیر کبیر، به سمت باغ فین

20. مسجد جامع کاشان | Jame Mosque of Kashan

مسجد جامع کاشان که در زمان سلسله سلجوقی در سال ۱۷۷۹ میلادی ساخته شده است و از قدیمی ترین سازه های تاریخی کاشان به حساب می آید. نقشه مسجد ساده است به طوری که در حیاط روبروی ایوان یک حوض وجود دارد که به فضای داخلی گنبد منتهی می شود و همچنین دو شبستان دارد.

کاشان واحه ای است که خارج از دشت کویر و بین تهران و اصفهان قرار گرفته است. این شهر ثروتی از زیبایی های معماری و تاریخی است که ستارگان در شب این شهر کویری را درخشان می کنند. اگر تجربه سفر به کاشان را دارید، آن را با ما در میان بگذارید؟ تجربه خود را می توانید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در