اگر دِین خود را به نظام و شهدا ادا نکنیم...


اگر دِین خود را به نظام و شهدا ادا نکنیم...

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: آیت‌ا... جوادی‌آملی، مفسّر شهیر قرآن کریم و از مراجع عظام تقلید اخیراً در دیدار با تعدادی از استادان حوزه علمیه قم گفته است: "ما جزو اولین دوره طلابی بودیم که با ممنوعیت لباس روحانیت توسط رضاخان ملعون رو به رو شدیم. در آن سال ها جز قم و مشهد، سایر شهرستان ها چندان طلبه ای نداشتند به ویژه حدود سالهای ۱۳۱۶ تا ۱۳۲۲ کسی طلبه نمی شد. الآن طلبه شدن آسان است چون کسی که وارد حوزه می شود می تواند از طلاب پایه بالاتر کمک درسی بگیرد درحالی که ما دروس مقدماتی را باید از شاگردان مرحوم آخوند و آقا ضیاء یاد می گرفتیم و طلبه ای غیر از اینها نبود. حتی بزرگان روحانیت نمی توانستند در آن زمان معمم باشند یا منبر بروند. فقط دو تن از شاگردان مرحوم آخوند اجازه داشتند عمامه بگذارند و آنها گاهی از خیابان رد می شدند که مردم بدانند اسلامی هست. وضعیتی که حوزه فعلی دارد مدیون نظام و شهداست."

*ابراز دِین این مفسّر برجسته قرآن کریم و چهره جهان اسلام به نظام اسلامی و شهدا درسی بزرگ برای همه آنهایی است که این روزها نسبت به مشکلات ابراز ناامیدی می‌کنند و یا گاهی با مستمسک قرار دادن یک انتقاد از جانب برخی بزرگان و علما؛ ‌ به چهره نظام اسلامی پنجه می‌افکنند. دقت شود که مشکل و انتقاد در همه حکومت‌های جهان و حتی در حکومت معصوم (ع) نیز وجود داشته و دارد اما این مقولات هرگز نبایستی موجب شود تا آن جامعه در اکنون خود و نیز در حافظه تاریخی خود گذشته‌های تلخ و مشکلات سابق را از یاد ببرد و بدتر از همه اینکه به مثبتات زمانه خویش آشنا نباشد.

در این رابطه البته خواص جامعه و صاحبان تریبون نیز وظایفی سترگی بر عهده دارند و بایستی همواره درباره داشته‌های جامعه با مردم صحبت کنند. ما همه مدیون نظام اسلامی و شهدای عزیز هستیم و اندکی تفکر در سنن جاریه الهی در جوامع بشری نشان می‌دهد که اگر در ادای این دِین کاهلی کنیم و یا خدای نکرده در سمت مقابل آن قرار بگیریم؛ "کفر نعمت" و "اعتراض ظالمانه" همه چیز را از کف ما برون خواهد کرد.

ش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان