نوسان شاخص در محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد


نوسان شاخص در محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد

شاخص کل بورس این هفته در یک روند نوسانی مایل به ریزش کار خود را آغاز کرد، در ابتدای هفته بیشترین صحبت‌های کارشناسان مبنی بر صورت‌مالی 12 ماهه شرکت‌های بورسی بود، برخی از شرکت‌هایی که صورت‌مالی خوبی را در کدال ارائه داده بودند به وضعیت پرتقاضا درآمده و برخی دیگر نیز بی‌توجه به گزارش‌های سالیانه به راه خود ادامه دادند.

نوسان شاخص در محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ شاخص کل بورس این هفته در یک روند نوسانی مایل به ریزش کار خود را آغاز کرد، در ابتدای هفته بیشترین صحبت‌های کارشناسان مبنی بر صورت‌مالی 12 ماهه شرکت‌های بورسی بود، برخی از شرکت‌هایی که صورت‌مالی خوبی را در کدال ارائه داده بودند به وضعیت پرتقاضا درآمده و برخی دیگر نیز بی‌توجه به گزارش‌های سالیانه به راه خود ادامه دادند.

برخی دیگر از شرکت‌ها که صورت‌مالی بدی را ارائه کرده بودند نیز ریزشی شده و در برخی دیگر از شرکت‌ها نیز بازارگردان نگذاشت تا نماد مورد نظر ریزشی شود. اما این هفته معاملات بازار سهام تحت تاثیر گزارش‌های بد پالایشی‌ها بود، این شرکت‌ها در صورت‌مالی خود گزارش‌های بسیار بدی دادند که این نوع گزارش از تحلیل‌ها بدتر بوده و باعث فشار فروش در صنعت پالایشی و به ویژه نمادهای شتران، شبندر، شبریز و شپنا در ابتدای هفته شد.

تحلیلگران بازار سرمایه پیش‌بینی کرده بودند که «کرک اسپرد» یا به عبارت دیگر سود پالایشی‌ها در بازار سرمایه بسیار بیشتر از گزارش‌های اعلامی سالانه باشد، حاشیه سود عملیاتی بیشتر پالایشی‌ها در سال 1400 به میزان پیش‌بینی‌ها نبوده درحالی که تنها «کرک اسپرد» گازوییل بر اساس وزارت نفت در انتهای سال 1400 به میزان 31 دلار بوده است.

به عنوان مثال در تصویر زیر صورت‌مالی 12 ماهه شبندر را می بییند، که درآمدهای عملیاتی آن 114 درصد افزایش یافته و به درآمد سالانه ۱۹۱۵۸۶میلیارد تومان رسیده است اما نکته عجیب این است که درصد افزایش هزینه این پالایشی بیشتر از درصد درآمدهای عملیاتی بوده به عبارتی هزینه‌ها نسبت به سال قبل 120 درصد افزایش یافته و به ۱۷۱۷۷۰میلیارد تومان رسیده است. یعنی سود ناخالص یا همان سود عملیاتی این نماد به میزان ۱۹۸۱۶میلیارد تومان رسیده است.

نوسان شاخص در محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد

«حاشیه سودناخالص شبندر در سال 1400 به میزان 10 درصد بوده که نسبت به سال گذشته با 3 درصد کاهش همراه است و حاشیه سودخالص این نماد نیز 9 درصد بوده که نسبت به سال گذشته با 6 درصد کاهش همراه است و جای بررسی جدی دارد.»

پس از انتشار این صورت‌مالی شرکت‌های پالایشی درباره کاهش حاشیه توضیح داده و تصریح کردند: «شرکت‌ها موظف هستند نهایتا دوماه بعد از اتمام سالی صورت‌های مالی "حسابرسی نشده" را منتشر کنند به این منظور باتوجه به اینکه پالایش پخش نرخ هر بشکه نفت خام در سه ماهه انتهایی ۱۴۰۰ را به شرکت های پالایشی اعلام نکرده، شرکت‌های "پالایشی" با همان نرخ پاییز صورت‌های مالی حسابرسی نشده را منتشر کردن تا اخطاریه از سازمان دریافت نکنند.»

لذا باتوجه به اینکه نرخ هر بشکه نفت خام در سه ماهه انتهایی ۱۴۰۰ بالاتر از نرخ‌های در نظر گرفته شده است، صورت‌های مالی حسابرسی شده با تعدیل مثبت همراه خواهند شد.

تحلیلگران بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند نمادهای شتران و شپنا با بیشترین تعدیل مثبت و شرکت شاوان با کمترین تعدیل مثبت همراه باشند.

«واکنش منفی نمادهای شوینده بورس به عدم گرانی محصولات»

پس از گرانی محصولات غذایی، یکی از مسئولان صنف شوینده از گرانی این محصولات بعد از ماه مبارک رمضان سخن گفته و این نمادها توانستند بعد از این خبر در وضعیت پرتقاضا قرار بگیرند. اما وزیر صنعت در آخرین اظهارات خود تاکید کرد که شوینده‌ها قرار نیست گران شوند و سهام این شرکت‌ها که سه هفته‌ گذشته در وضعیت پرتقاضا قرار داشت، ریزشی شد.

«افزایش نگرانی با شروع فصل گرما برای برخی از صنایع»

سال گذشته قطعی برق صنایع سیمان و فولاد و معادن را دچار چالش کرد و موجب کاهش تولید و سود این شرکت‌ها شد، اکنون نیز زمزمه‌هایی مبنی بر قطع برق این صنایع با آغاز فصل گرم سال یعنی تیر ماه به گوش می‌رسد، شرکت‌های برق منطقه‌ای نیز به فولادسازان جنوب کشور فشار آوردند که میزان مصرف برق خود را به یک چهارم برنامه ابلاغی کاهش دهد که این موضوع می‌تواند ضربه جدی به حوزه تولید زده و بر خلاف توافق‌های صورت گرفته بین وزارت صمت و نیرو مبنی بر محدودیت‌های ساعت کار، تولید را به شدت کاهش دهد.

«شگفتی هفته معاملات بورس»

این هفته تالار بورس شاهد یکی از شگفتی های تاریخ بازار سرمایه ایران بود، نماد قاروم که سال‌ها بسته بود با درصد 19 میلیون مثبت بازگشایی شد تا کام سهامداران را به زیبایی شیرین کند.

نماد قند ارومیه یا قاروم اولین بار در تاریخ 16 آذر ماه سال 94 و با قیمت 75 تومان قیمت‌گذاری شده بود، البته همه سهامداران این نماد 19 میلیون درصد سود نکردند و این سود مختص افرادی بود که در پذیره‌نویسی آن شرکت کرده بودند، زیرا این نماد در سال 97 نیز به صورت مختصر و چند روزه و با قیمت 266 تومان معامله شده بود اما اکنون این نماد به قیمت 19 هزار تومان رسیده است یعنی اگر سهامداری که در سال 97 این سهام را خریدای کرده بود، امروز سهامش 76 برابر شده بود، به عبارت دیگر اگر سهامداری10 میلیون تومان سهم قارون را در سال 97 خریداری کرده بود امروز 760 میلیون پول در حساب خود داشت. البته این نماد یکی از سودسازترین قندی‌های بازار سرمایه بوده و eps آن در محدوده 5 هزار ریال قرار دارد.

«وضعیت تکنیکال شاخص کل در هفته گذشته»

شاخص در هفته‌ای که گذشت روندی نوسانی همراه با ریزش را ثبت کرد، شاخص معاملات ابتدای هفته را با ریزش بیش از 6 هزار واحدی آغاز کرد و این روند ریزشی در روز یکشنبه نیز با ریزش5420 واحدی ادامه یافت، اما دوشنبه شاخص باز یک نوسان مثبت رو به بالا داده و با افزایش 7500 واحدی مواجه شد، سه شنبه شاخص کل باز ریزشی بوده و 5200 واحد ریزش کرد و در روز چهارشنبه شاخص کل با افزایش 5958 واحدی به کار خود پایان داده است.

نوسان شاخص در محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد

«طبق تصویر بالا شاخص کل در مدت زمان روزانه بعد از برخورد به مقاومت یک میلیون 600 هزار واحدی به صورت ریزشی درآمد که در معاملات روز سه‌شنبه و چهارشنبه بعد از برخورد به حمایت کانال صعودی روند مثبت به خود گرفت.»

نوسان شاخص در محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد

«مقاومت یک میلیون و 579 هزار تا یک میلیون و 600 هزار واحد را در مدت زمان هفتگی شاخص کل طبق بالا مشخص است.»

بازار سرمایه از شنبه تا سه‌شنبه با خروج از سهام و پارک کردن پول در پرتفو همراه بوده اما در روز چهارشنبه یک اتفاق مثبت رخ داده که آن افزایش نقدینگی در سهام با توجه به مثبت شدن پالایشی‌ در روز چهارشنبه است. پالایشی ها بعد از خبر تعدیل در صورت‌مالی به صورت پرتقاضا درآمده‌اند.

صنایع خودرویی، پالایشی و فلزاتی بیشترین ورود پول هوشمند را در روز چهارشنبه داشتند و اگر این روند در هفته آینده نیز اتفاق بیفتد این سه صنعت می‌توانند منجی بورس شده و بورس را از سد مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحد برهانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟